سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی تحقیق در مورد تفاوت اضطراب با استرس در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق در مورد تفاوت اضطراب با استرس در word دارای 4700 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق در مورد تفاوت اضطراب با استرس در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق در مورد تفاوت اضطراب با استرس در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق در مورد تفاوت اضطراب با استرس در word :

تفاوت اضطراب با استرس

اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته، که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و بر‌انگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت‌هایی که قبلاً استرس زا بوده‌اند یا طی آن‌ها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد می‌شود. همه انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیر‌عادی و مشکل‌ساز است. تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که اضطراب در خانم‌ها، طبقات کم‌در‌آمد و افراد میان‌سال و سال‌خورده بیشتر دیده می‌شود.

استرس
استرس‌ عبارت‌ است‌ از واکنشهای‌ فیزیکی‌، ذهنی‌ و عاطفی‌ که‌ در نتیجه‌ تغییرات‌ و نیازهای‌ زندگی‌ فرد، تجربه‌ می‌شوند. تغییرات‌ می‌توانند بزرگ‌ یا کوچک‌ باشند. پاسخ‌ افراد به‌ تغییرات‌ زندگی‌ متفاوت‌ است‌. استرس‌ مثبت‌ می‌تواند یک‌ انگیزش‌ دهنده‌ باشد در حالی‌ که‌ استرس‌ منفی‌ می‌تواند در زمانی‌ که‌ این‌ تغییرات‌ و نیازها، فرد را شکست‌ می‌دهند، ایجاد شود.
علایم‌ شایع‌ در استرس

• فیزیکی‌: گرفتگی‌ عضلانی‌، سردرد ، درد قفسه‌ سینه‌ ، ناراحتی‌ معده‌ ، اسهال‌ یا یبوست‌، افزایش‌ ضربان‌ قلب‌ ، دستهای‌ سرد و مرطوب‌، خستگی‌ ، تعریق‌ شدید، بثورات ‌، تنفس‌ سریع‌، لرز، تیک‌، تحریک‌پذیری‌، کم‌اشتهایی‌ یا بی‌اشتهایی‌، ضعف‌، احساس‌ خستگی‌، گیجی‌.
• عاطفی‌: عصبانیت‌، اعتماد به‌ نفس‌ پایین‌، افسردگی‌ ، بی‌تفاوتی‌، تحریک‌پذیری‌، ترس‌ و پاسخهای‌ هراسی‌، اشکال‌ در تمرکز، احساس‌ گناهکاری‌، نگرانی‌، بی‌قراری‌، اضطراب‌ و وحشت‌.

• رفتاری‌: سوءمصرف‌ الکل‌ یا مواد مخدر، افزایش‌ مصرف‌ سیگار، اختلالات‌ خواب‌ ، پرخوری‌، کاهش‌ حافظه‌ و منگی‌.
علل‌
• بدن‌ در یک‌ موقعیت‌ پراسترس‌ با افزایش‌ تولید هورمونهای‌ خاصی‌ جواب‌ می‌دهد که‌ باعث‌ تغییراتی‌ در ضربان‌ قلب‌، فشار خون‌ ، متابولیسم‌ و فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری فیزیکی‌ می‌گردد.
عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

• تغییر در شیوه‌ زندگی‌ و اختلال‌ در امور روزمره‌ طبیعی‌ شخص‌ که‌ می‌تواند استرس‌ ایجاد کند. برخی‌ از علل‌ شایع‌ استرس‌ عبارتند از:

• مرگ‌ اخیر فرد مورد علاقه‌ (همسر، کودک‌، دوست‌)
• از دست‌ دادن‌ هر چیزی‌ که‌ برای‌ فرد ارزشمند باشد.
• آسیب‌ها یا بیماری‌های‌ شدید
• اخراج‌ شدن‌ یا تغییر شغل‌

• نقل‌ مکان‌ کردن‌ به‌ یک‌ شهر یا استان‌ جدید
• مشکلات‌ جنسی‌ بین‌ فرد و شریک‌ جنسی‌ او
• ورشکستگی‌ مالی‌ یا مقروض‌ شدن‌ شدید مثلاً به‌ خاطر خرید یک‌ خانه‌ جدید
• تعارض‌ مدام‌ بین‌ فرد و یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ ، دوست‌ نزدیک‌ یا همکار
• خستگی‌ دایمی‌ ناشی‌ از استراحت‌، خواب‌ یا تفریح‌ ناکافی‌
پیشگیری‌

• برای‌ کمک‌ به‌ پیشگیری‌ از استرس‌ منفی‌، به‌ آن‌ دسته‌ از امور زندگی‌ بپردازید که‌ می‌توانید از عهده‌ آنها برآیید.
• از آنجا که‌ همیشه‌ نمی‌توان‌ جلوی‌ استرس‌ را گرفت‌، روش‌هایی‌ را یاد بگیرید که‌ برای‌ حفاظت‌ از سلامت‌ ذهنی‌ و فیزیکی‌ خود، سازگار شوید. با مطالعه‌ مقالات‌ و کتب‌، در مورد استرس‌ به‌ خود آموزش‌ دهید.

عوارض‌ احتمالی‌
• استرس‌ مزمن‌ می‌تواند در بسیاری‌ از مشکلات‌ مربوط‌ به‌ سلامت‌ شامل‌ حوادث‌، آرتریت‌ ، آسم‌ ، سرطان ‌، سرماخوردگی‌ ، کولیت‌ ، دیابت‌ ، اختلالات‌ غدد درون‌ریز ، خستگی‌، سردرد، کمردرد، مشکلات‌ گوارشی‌، اختلالات‌ پوستی‌، بیماری‌ قلبی‌، فشار خون‌ بالا، بی‌خوابی‌، دردهای‌ عضلانی‌، اختلال‌ کارکرد جنسی‌ و زخم‌ها نقش‌ بازی‌ کند.

درمان‌
آزمون‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ موارد زیر باشند:
• مشاهده‌ علایم‌ توسط‌ خود شما
• شرح‌ حال‌ طبی‌ و معاینه‌ فیزیکی‌ به‌ وسیله‌ یک‌ پزشک‌ در صورت‌ لزوم‌

 

برخی‌ از روش‌هایی‌ که‌ به‌ کاهش‌ استرس‌ کمک‌ می‌کنند:
• یک‌ روش‌ را یاد بگیرید و به‌ طور منظم‌ و در صورت‌ امکان‌ هر روز آن‌ را تمرین‌ کنید. روش‌های‌ بسیاری‌ وجود دارند.
• به‌ مدت‌ کوتاهی‌ از هر وضعیت‌ پر استرسی‌ که‌ در طول‌ روز به‌ آن‌ برمی‌خورید، دور شوید.
• یک‌ روش‌ سفت‌ و شل‌کننده‌ عضلات‌ را یاد بگیرید و آن‌ را تمرین‌ کنید.

• از آوردن‌ مشکلات‌ خود به‌ خانه‌ یا بستر خودداری‌ کنید. در پایان‌ روز، دقایقی‌ را به‌ مرور تک‌تک‌ تجارب‌ کل‌ روز اختصاص‌ دهید بطوری‌ که‌ انگار یک‌ نوار را مجدداً گوش‌ می‌دهید.
• تمام‌ عواطف‌ منفی‌ را که‌ متحمل‌ شده‌اید (عصبانیت‌، احساس‌ عدم‌ امنیت‌ یا اضطراب‌) از خود برهانید. از کلیه‌ انرژی‌ها یا عواطف‌ خوب‌ (افکار عاشقانه‌، ستایش‌، احساسات‌ خوب‌ در مورد کار یا خودتان‌) لذت‌ ببرید.
• در مورد کارهای‌ ناتمام‌ تصمیمی‌ اتخاذ کنید و تنش‌ ذهنی‌ یا عضلانی‌ را رها کنید. هم‌اکنون‌ برای‌ یک‌ خواب‌ آرامش‌بخش‌ و بهبود دهنده‌ عواطف‌ آماده‌ هستید.
• ممکن‌ است‌ به‌ مدت‌ کوتاهی‌ داروی‌ آرام‌بخش‌ یا ضد افسردگی‌ مفید باشد.

بررسی تفاوت بین اضطراب و استرس
استرس و اضطراب کلماتی هستند که در زندگی روزمره، برای توصیف حالات و احساسات بسیار استفاده می‌شوند: به طور مثال، به‌هنگام سخنرانی در برابر جمع، به‌هنگام امتحان، به‌هنگام مشکلات مادی، تاُخیر سر یک قرار و ; هنگامی که در شرایطی چون شرایط فوق، در سخنان خود از این دو کلمه استفاده می‌کنیم، توجه چندانی به تفاوت موجود میان آن دو نداریم. ولی به طور مثال هنگام سخن گفتن از مشکلات روحی شایع در کودکان و نوجوانان، باید دقیق تر بود و تفاوت میان استرس و اضطراب را به خوبی درک کرد. در روان‌شناسی، اضطراب مرحله پیشرفته استرس مزمن است، که هنگامی به صورت یک مشکل بهداشت روانی در می‌آید که برای فرد یا اطرافیانش رنج و ناراحتی به‌وجود آورد یا مانع رسیدن او به اهدافش شود و یا در انجام کار های روزانه و عادی او اختلال ایجاد کند.
اضطراب هنگامی در فر

د بروز می‌کند که شرایط استرس‌زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا به‌طور مکرر رخ دهد، و یا اینکه دستگاه عصبی بدن نتواند به مرحله مقاومت تنیدگی پایان دهد و بدن برای مدتی طولانی همچنان بسیج باقی بماند. در این صورت بدن فرسوده و در برابر بیماری‌های جسمی و روانی (مانند اضطراب) آسیب‌پذیر می‌شود.

منبع:
www.daneshnameh.com

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله ستاره نوترونی در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله ستاره نوترونی در word دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله ستاره نوترونی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله ستاره نوترونی در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله ستاره نوترونی در word :

ستاره نوترونی

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه شناخت ستاره نوترونی 3
تحقیقات انجام یافته 4

ستارگان کم جرم و پر جرم 9
ستاره های نوترونی 11
ستاره نوترونی در محل فرض سیاهچاله 13
وقوع ستاره لرزه بی نهایت عظیم کهکشان راه شیری 15
ستارگان نوترونی و سیاهچاله ها 17

ارتعاش و چرخش ستارگان 24
تپنده ها – ستاره های نوترونی چرخان 37
چکیده 34
منابع و مأخذ 37

مقدمه شناخت ستاره نوترونی:
هنگامی که ستاره پر جرمی به شکل ابر نواختر منفجر می‌شود، شاید هسته‌اش سالم بماند. اگر هسته بین 14 تا 3 جرم خورشیدی باشد، جاذبه آن را فراتر از مرحله کوتوله سفید متراکم می‌کند تا اینکه پروتونها و الکترونها برای تشکیل نوترونها به یکدیگر فشرده شوند. این نوع شیء سماوی ستاره نوترونی نامیده می‌شود. وقتی که قطر ستاره‌ای 10 کیلومتر (6مایل) باشد، انقباضش متوقف می‌شود. برخی از ستارگان نوترونی در زمین به شکل تپنده شناسایی می‌شوند که با چرخش خود ، 2 نوع اشعه منتشر می‌کنند.

فانوس دریایی ستاره‌ای
ستارگان نوترونی جوان بسرعت می‌چرخند و 2 پرتو
نیرومند موج رادیویی که مرتباً در آسمان سیر می‌کنند
منتشر می‌نمایند. اگر پرتویی از کنار زمین بگذرد
ممکن است بصورت تپشی منظم دیده شود.
چنان ستارگانی پالسار نامیده می‌شوند.

تحقیقات انجام یافته :
از آنجا که اطلاعات در مورد ستارگان نوترونی اندک است، در سالهای اخیر تحقیقات زیادی بر روی این دسته از ستارگان انجام شده است. در اواخر سال 2002 میلادی ، یک تیم تحقیقاتی وابسته به ناسا بسرپرستی خانم J. Cotto مطالعاتی را در مورد یک ستار نوترونی به همراه یک ستار همدم به نام 0748676 EXO انجام داد. این گروه برای مطالعه این ستار دوتایی که در فاصله 30000 سال نوری از زمین قرار دارد، از یک ماهوار مجهز به اشعه ایکس بهره برد. (این ماهواره متعلق به آزانس فضایی اروپاست و XMMX- ray Multi Mirror نیوتن نام دارد(

هدف این تحقیق تعیین ساختار ستار نوترونی با استفاده از تأثیرات جاذبه زیاد ستاره بر روی نور بود. با توجه به نظریه نسبیت عام نوری که از یک میدان جاذبه زیاد عبور کند، مقداری از انرژی خود را از دست می‌دهد.

÷این کاهش انرژی به صورت افزایش طول موج نور نمود پیدا می‌کنند. به این پدیده انتقال به قرمز می‌گویند.
این گروه برای اولین بار انتقال به قرمز نور گذرنده از اتمسفر بسیار بسیار نازک یک ستار نوترونی را اندازه گیری کردند. جاذبه عظیم ستار نوترونی باعث انتقال به قرمز نور می‌شود، که میزان آن به مقدار جرم ستاره و شعاع آن بستگی دارد.

تعیین مقادیر جرم و شعاع ستاره می‌تواند محققان را در یافتن فشار درونی ستاره یاری کند. با آگاهی از فشار درونی ستاره منجمان می‌توانند حدس بزنند که داخل ستار نوترونی فقط متشکل از نوترونهاست یا ذرات ناشناخته دیگر را نیز شامل می‌شود. این گروه تحقیقاتی پس از انجام مطالعات و آزمایشات خود دریافتند که این ستاره تنها باید از نوترون تشکیل شده باشد و در حقیقت طبق مدلهای کوارکی ذر دیگری جز نوترون در آن وجود ندارد.

در حین این مطالعه و برای بررسی تغییرات طیف پرتوهای ایکس یک منبع پرقدرت اشعه ایکس لازم بود
. انفجارهای هسته‌ای (Thermonuclear Blasts) که بر اثر جذب ستار همدم توسط ستار نوترونی ایجاد می‌شود. همان منبع مورد نیاز برای تولید اشعه ایکس بود. (ستار نوترونی به سبب جرم زیاد و به طبع آن جاذبه قوی مواد ستار همدم را بسوی خود جذب می‌کرد.) طیف پرتوهای X تولید شده پس از عبور از جو بسیار کم ستار نوترونی که از اتمهای آهن فوق یونیزه شده تشکیل شده بود توسط ماهوار XMM – نیوتن مورد بررسی قرار گرفتند.نکته قابل توجه این است

که در آزمایشهای قبلی که توسط گروه دیگری انجام شده بود تحقیقات بر روی ستاره‌ای متمرکز بود که میدان مغناطیسی بزرگی داشت و چون میدان مغناطیسی نیز بر روی طیف نور تأثیر گذار است، تشخیص اثر نیروی جاذبه ستاره بر روی طیف نور بطور دقیق امکان پذیر نبود. ولی ستار مورد نظر در پروژ بعدی دارای میدان مغناطیسی ضعیفی بود که اثر آن از اثر نیروی جاذبه قابل تشخیص بود.

نکته ی قابل توجه این است که در آزمایشهای قبلی که توسط گروه دیگری انجام شده بود تحقیقات بر روی ستاره ای متمرکز بود که میدان مغناطیسی بزرگی داشت و چون میدان مغناطیسی نیز بر روی طیف نور تأثیر گذار است تشخیص اثر نیروی جاذبه ی ستاره بر روی طیف نور به طور دقیق امکان پذیر نبود. ولی ستاره موردنظر در پروژه بعدی (که آن را توضیح دادیم) دارای میدان مغناطیسی ضعیفی بود که اثر آن از اثر نیروی جاذبه قابل تشخیص بود.

هر گاه واکنشهای هسته ای هسته ستاره متوقف شوند، ستاره به مرحله مرگ وارد و ساختارش ناپایدار می شود. ستاره ای با جرم نسبتاً کم در طی میلیاردها سال، آهسته سوخت هسته ایش را می سوزاند، و سپس به غول سرخ تکامل می یابد. سپس غول سرخ متلاشی می شود تا یک سحابی سیاره ای (پوسته منبسط شونده گازی) پیرامون یک کوتوله سفید تشکیل دهد. ستاره ای با جرم زیاد، سوختش را سریعتر و فقط طی چند میلیون سال می سوزاند و سپس به یک ابر غول تکامل می یابد.

سپس در انفجاری بزرگ به نام ابرنواختر فوران می کند. هسته باقیمانده، ستاره نوترونی یا حفره سیاه را تشکیل می دهد

کوتوله سفید

ابر نواختر

ستاره نوترونی
حفره سیاه

ستارگان کم جرم و پرجرم:
• ستارگان کم جرم

کلیه ستارگان فرایند سنتز هسته ای را با گداخت هیدروژن در هسته شان برای تشکیل هلیوم آغاز می کنند. هیدروژن ساده ترین و فراوانترین عنصر موجود است. هنگامی که ستاره ای با جرمی کمتر از 10 جرم خورشیدی، هسته اش منقبض می شود. توام با این انقباض، هسته حرارت می بیند و پوسته هیدروژنی پیرامون هسته را محترق می کند.

هنگامی که هیدروژن این پوسته برای تشکیل هلیوم گداخته می شود، هسته آنقدر داغ می شود که با گداخت هلیوم، کربن را تشکیل می دهد. وقتی که هلیوم هسته به مصرف می رسد، واکنشهای هسته ای ستاره متوقف می شوند.

• ستارگان پرجرم :
در ستارگانی با جرم بیش از 10 جرم خورشیدی، مراحل اولیه سنتز هسته ای مشابه ستارگان کم جرم است. ستارگان پر جرم سریعتر از ستارگان کم جرم سوخت هسته ایشان را مصرف می کنند زیرا دما و فشار هسته شان از ستارگان کم جرم بیشتر است

ستاره های نوترونی
در مورد ستاره های در حال انقباض با جرم بیش از M 4/1 ، فشار گاز الکترونی تبهگن نمی تواند بر جاذبه گرانشی غلبه کند. ماده در هم شکسته می شود و به چنان چگالی های بالایی می رسد که واپاشی بتای معکوس به وقوع می پیوندد:

توضیح این مطلب به این ترتیب است که : پروتونها و الکترونها به هم فشرده می شوند و نوترون به وجود آید؛ یک گاز نوترونی شکل می گیرد. در چگالی ای در حدود kg/m3 10 قوانین کوانتوم در مورد نوترونها کاربرد پیدا می کنند

و نوترونها به صورت یک گاز تبهگن در می آیند. مشابه رفتاری که الکترونها در یک گاز الکترونی تبهگن از خود نشان می دهند، یک گاز نوترونی تبهگن تولید فشار داخلی کرده باعث تشکیل یک موجود پایدار می شود که همان ستاره نوترونی است . چون مبادله حالت یک گاز نوترونی تبهگن تقریباً همان حالت یک گاز الکترونی تبهگن است، از این رو، ستاره های نوترونی با جرم بیشتر، شعاعهای کمتری خواهند داشت – دارای حدی برای جرم خواهند بود (که گمان می رود. این حد تقریباً 5 برابر جرم خورشید باشد).
خواص فیزیکی
ستاره های نوترونی ، بسته به جرمشان ، قطرهایی در حدود 10 تا KM 20 دارند. در یک ستاره نوترونی نمونه با شعاع حدود KM 15 ، KM 12 داخل آن شامل گاز نوترون با چنان چگالی بالایی است که به صورت مایع می باشد. KM 3 خارجی آن شامل مخلوطی از یک نوع ابر مایع نوترونی و هسته های غنی از نوترون که در یک شبکه بلور جامد مرتب شده اند، می باشد. این ساختار همان ساختار یک جامد بلوری است

که شبیه ساختار داخلی یک کوتوله سفید است. خارجی ترین قسمت ستاره نوترونی که در حدود چند متر است و در این ناحیه، چگالی به سرعت کم می شود، شامل جوی مرکب از اتمها، الکترونها و پروتونهاست. بیشتر اتمهای موجود در این قسمت اتمهای آهن هستند.

نمودار جرم بر حسب شعاع برای ماده سرد . در شکل شعاع مربوط به هر جرم داده شده است. به نواحی ای که به کوتوله های سفید پایدار و ستاره های نوترونی پایدار مربوط است، توجه کنید. در این نواحی فشار تبهگن داخلی، ستاره را نگه می دارد. (این منحنی بر اساس محاسبات نظری ک . تورن (K. Thorne ) و همکارانش رسم شده است)

یک ستاره نوترونی، چون بسیار چگال است، دارای گرانش سطحی فوق العاده زیادی است. به عنوان مثال، گرانش در سطح یک ستاره نوترونی با جرمی به اندازه جرم خورشید و شعاع KM 12 ، به اندازه 1011 بار بیشتر از گرانش در سطح زمین است.

این میدان گرانشی شدید منجر به یک سرعت فرار خیلی بالا به اندازه C 8/0 می شود. همچنین سرعت اشیایی که از فاصله زیاد بر روی یک ستاره نوترونی سقوط می کنند، به هنگام برخورد با ستاره، حداقل معادل سرعت فرار است. این بدان معنی است که حتی یک جرم کوچک، مقدار بسیار زیادی انرژی جنبشی با خود حمل می کند.

ستاره نوترونی در محل فرضی سیاهچاله:
بر اساس نتایج اخیر رصد خانه پرتو ایکس چاندرا ، یک ستاره پرجرم پس از فروریختن بر خلاف انتظار به جای تبدیل شدن به یک سیاهچاله ، ستاره ای نوترونی را بوجود آورد. دانشمندان این ستاره که گلوله ای چرخان نوترونی به قطر 12 مایل است را در یک خوشه ستاره ای بسیار جوان کشف کرده اند. اخترشناسان با استفاده از خواص تعیین شده ستاره های دیگر این خوشه به این نتیجه رسیدند که سرچشمه آن ستاره ای با جرم 40 برابر جرم خورشید بوده است.

مایکل مونو (Michael Muno) از دانشگاه کالیفورنیا می گوید” این کشف نشان می دهد که بر خلاف پیش بینی ، بعضی از پرجرم ترین ستاره ها بعد از رمبش به
جای بوجود آوردن سیاهچاله ها باعث شکل گیری ستاره های نوترنی می شوند.

زمانیکه ستاره های پرجرم به جای سیاه چاله ها باعث زایش ستاره های نوترونی می شوند ، تاثیربیشتری بر ترکیب ستاره های نسل آینده خواهند داشت. وقتی این ستاره فروریخته و ستاره نوترنی را بوجود میآورد ، بیش از 95 درصد جرم آن که عمدتا مواد سرشار از فلزات موجود در هسته است به فضای اطراف آن بر میگردد.سیمون کلارک (J. Simon Clark) از دانشگاه Open انگلستان می گوید” این بدان معنی است که مقادیر بسیار زیادی از عناصر سنگین دوباره به گردش در آورده می شوند که در نهایت می تواند باعث بوجود آمدن ستاره ها و سیارات دیگر شوند”.

اختر شناسان دقیقا نمی دانند که بزرگی یک ستاره باید چقدر باشد تا به جای یک ستاره نوترونی یک سیاهچاله را بوجود بیاورد. مطمئن ترین روش برای تخمین جرم ستاره مادر این است که نشان داد ستاره نوترونی یا سیاهچاله عضوی از یک خوشه ستاره ای هستند که تقریبا همگی از عمر یکسان برخوردار می باشند.

به دلیل اینکه ستاره های پرجرم سریعتر از ستاره های کم جرم تر تکامل می بابند ، جرم یک ستاره در صورتیکه مرحله تکاملی آن شناخته شود قابل تخمین است. ستاره های نوترنی و سیاهچاله ها مراحل پایانی چرخه تکاملی یک ستاره هستند و بنابراین ستاره های مادر می باید در میان پرجرم ترین ستاره های خوشه باشند.

وقوع ‘ستاره لرزه’ بی نهایت عظیم در کهکشان راه شیری :
ستاره شناسان می گویند که مقدار انرژی آزاد شده از انفجار سطحی یک ستاره نوترونی در سوی دیگر کهکشان راه شیری در فاصله 50 هزار سال نوری زمین، آنها را به حیرت افکنده است.
تلالو ناشی از این انفجار در روز 27 دسامبر چنان قدرتمند بود که از سطح ماه منعکس شد و جو زمین را روشن کرد. این انفجار در سطح “اس جی آر 20-1806” که یک نوع ستاره نوترونی ابرمغناطیسی و کاملا غیرعادی است روی داد.

اخترشناسان می گویند اگر این انفجار در فاصله 10 سال نوری زمین روی داده بود، احتمالا باعث انقراض انبوه موجودات زنده می شد.
دکتر راب فندر، از دانشگاه ساتهمپتون در بریتانیا به بی بی سی گفت: “به حساب ما این احتمالا بزرگترین انفجاری است که بشر از زمانی که یوهانس کپلر ابرنواخترش را در سال 1604 کشف کرد شاهد آن است.”

وی افزود: “این رویدادی است که تنها یک بار در زندگی بشر روی می دهد. ما شاهد شیئی به قطر تنها 20 کیلومتر در سوی دیگر کهکشان خود بوده ایم که در تنها در یک دهم ثانیه مقداری انرژی آزاد کرده است که خورشید نمی تواند طی 100 هزار سال تولید کند.”

 

ستارگان نوترونی و حفره های سیاه
برای بعضی از ستارگان، چنین برمی آید که در پیشرفته ترین مرحله تحول آنها، هسته دارای نوترونهای بسیار فراوان مجتمع شده باشند. ما می توانیم تصور کنیم که سیر تحولی به سمت حالی که در زیر بحث خواهد شد، پیش می رود.

ما با یک ستاره چگال روبرو هستیم، ولی همچنانکه ستاره تحول می یابد، مقدار تغییر می کند. همچنان که هیدروژن تهی می شود. ملاحظه می کنیم که مقدار 2 را به خود می گیرد. به عنوان مثال، در این مورد برای ستاره ای که بنیان اصلی آن را C12 تشکیل می دهد ، صادق است. ولی همچنانکه عناصر شیمیایی به سمت مقادیری، غنی از نوترون تحول می یابند، برای یک ستاره غنی از Fe56 ، ما می بینیم که 15/2 = است.

اکنون ، به طوری که دیده می شود حد چاندار اسخار متناسب با 2- خواهد بود، به طوری که مطابق شکل می توانیم تعدادی منحنی بر حسب جرم نسبت به چگالی مرکزی ترسیم کنیم. در این منحنیها ما کمترین دمای ممکن را در نظر می گیریم و نمودارهایی برای ستارگان با ترکیب شیمیایی مختلف را نشان می دهیم. در رابطه با هر ترکیب شیمیایی یک انرژی فرمی، Ef برای الکترونهای واقع در مرکز ستاره وجود دارد، که نتیجه مستقیم تغییر چگالی مرکزی ستاره است.

جرم یک ستاره سرد به صورت تابعی از چگالی مرکزی. منحنی کامل مربوط به یک ترکیب شیمیایی اولیه نمونه است و به صورت تعادل هیدراستاتیکی نسبیتی فرض می شود منحنی های مشخص شده با حروف C و Fe نمایش دهنده کربن خالص و ترکیب آهن هستند.

شیب منفی منحنی دلالت بر ناحیه ای دارد که هیچ ترکیب پایدار هیدراستاتیکی وجود ندارد. (اقتباس از Sa67,Ru71a ) . چگالی بر حسب gcm-3 داده شده است. بخش خط چین منحنی نزدیک چگالیهای مرکزی از مرتبه gcm-31018 بسیار مبهم است، زیرا حالت فیزیکی ماده در این چگالی ها مبهم می باشد.

جدول چگالی و انرژی فرمی الکترون در حالتی که معکوس واپاشی بتا از نظر انرژی مناسب است (اقتباس از ای . ای . سالپیتر Sa67)
SN120 Fe56 S32 C12
11.5 9.1 8.2 10.6 Log p(gcm-3)
24 3.7 1.7 13 Ef(Mev)

همان گونه که چگالی مرکزی برای یک ترکیب داده شده افزایش می یابد، انرژی فرمی الکترون همیشه تا حدی که معکوس واپاشی بتارخ می دهد، افزایش می یابد و الکترونها به داخل هسته می راند. این مسأله علت تولید افزاینده عناصر از نظر نوترون غنی به شمار می رود. واکنش به صورت زیر است:

اگر انرژی فرمی به اندازه کافی زیاد باشد، معکوس واکنش نمی تواند رخ دهد، چرا که تمام حالتهای الکترون که در آنها ممکن است هسته های درایو اکتیو واپاشی کنند، تا آن زمان اشغال شده اند. در غیر این صورت ، این مسأله به هسته ناپایدار ، محیطی پایدار را وابسته می سازد. مقدار ، که یک جرم هسته ای مؤثر در هر الکترون آزاد است،

در اثنای تراکم افزایش می یابد. وقتی که انرژی فرمی به Mev 24 برسد، چگالی p برابر 3-gcm 5/11 10 بوده و تقریباً برابر 1/3 است. در این حالت، نوترونهای آزاد از نظر انرژی مناسب می شوند، به گونه ای که افزایش بیشتر چگالی به افزایش جزئی چگالی نوترون منجر می شود و نیز به طور عملی ثابت بودن چگالی یونها و ثابت بودن انرژی فرمی الکترون در مقدار mev 24 را شامل می شود.

همچنان که چگالی افزایش می یابد، Ef نیز افزایش می یابد تا این که واکنش به سرعت به وقوع بیپوندد و رنده شدن الکترونها به درون هسته باعث رمبش هسته مرکزی می شود، زیرا طول نمی کشد که فشار الکترون دیگر به میزان کافی افزایش نمی یابد. (در طول انقباض) .

در شکل منحنی ستارگان که دارای12 C و 56 F هستند، یک جرم بهینه در pc را نشان می دهد، و این مقداری است که معکوس واپاشی بتا در آن رخ می دهد، و افزایش می یابد. در قسمت پایین سمت راست ، منحنی برای نوترونهای آزاد نمایش داده شده است. این منحنی دارای بهینه ای درست در 3- gcm 15 10 pe~ است.

درک دلیل این مقدار بهینه نسبتاً ساده است به شرط آن که ما جرم مورد انتظار را به ترتیب بر اساس گاز نوترون غیر نسبیتی در مرز نسبیتی محاسبه کنیم. (Sa67 )
هسته های ستارگان نوترونی وزین، احتمالاً شامل انواع مزونها، باریونها و هیپرونها به اضافه نوترونها هستند. در چنین توده هایی با چگالی بسیار زیاد، عموماً اثرات وابسته نیز می بایستی در نظر گرفته شوند، زیرا به عنوان مثال، نظریه نیوتون بعدها برای انرژی پتانسیل ، بی معنا شد.

این ناحیه از جالبترین قسمت ها است، زیرا از نظر پتانسیلی در این آخرین مراحل است که یک ستاره، با تبدیل یک مقدار زیاد از جرم به نوعی از انرژی تابشی را متوقف می کند؛ که شاید از نوع گرانشی باشد انرژی خود را از دست می دهد.

آن گاه ستاره تبدیل به یک حفره سیاه می شود. با این وجود، قبل از آنکه ما به این آخرین مرحله رگ ستاره ای برگردیم، ارزش آن را دارد که تعدادی از فرضیات مهمی را که از آنها چشم پوشی کرده ایم، ذکر کنیم.

در چگالیهای خیلی بالا که ستاران نوترونی را در بر می گیرد، هسته خود را به صورت شبکه کریستالی شکل می دهد. بنابراین معادله حالت خصوصیات ساختاری را که ما فرض کرده ایم، قطعاً صحیح نیستند. در بخشهایی از ستارگان نوترونی یک حالت ابرستاره ممکن است وجود داشته باشد. الگوی، یک قشر جامد هسته شناور در یک لایه ابر اشاره را به تصویر می کشد. به طور خلاصه انواعی از فازهای کریستالی یا سیال ممکن است در اعمال مختلف یک ستاره وجود داشته باشند. این مطالب باید قبل از آن که ما نسبت به درک ساختار ستارگانی نوترونی، شکایت داشته باشیم، کاملاً فهمیده شوند (Sa70a,Ru71b ) .

موضوع مهم دیگر، میدان مغناطیسی است. اگر ستاره ای نظیر خورشید به شعاع حدود چند کیلومتر رمبش می کرد. منظور کرد.
ما همچنین می دانیم یک ستاره معمولی که به طور ناگهانی رمبش می کند، برای آن اندازه حرکت زاویه ای ثابت بماند، مجبور به چرخش سریع است.

در ناحیه اطراف یک ستاره نوترونی، عامل میدان مغناطیسی به سرعت در حال چرخش را، ذرات باردار با شتاب برای انرژی پرتو کیهانی و شاید تابش انرژی چرخش ستاره در نظر می گیرند. احتمالاً ، چرخش بر ساختار ستاره نیز تأثیر می گذارد ، زیرا تقارن کامل کرونی دیگر صادق نخواهد بود.

اگر سحابی خرچنگ ، نماینده ای برای ستاره نوترونی، ستاره تپنده و پدیده نواختری باشد، ملاحظه می شود که همه دارای ریشه های مشترکی اند. البته ممکن است تعدادی فرآیندهای مختلف وجود داشته باشند که به انفجارات نواختری منجر بشوند، زیرا تعداد مختلفی از نمونه های ابر نواختری مشاهده شده اند. شاید تنها بعشضی از این انواع مختلف،

به شکل گیری ستارگان نوترونی و تپنده منجر شود. ممکن است موارد دیگر مسؤول شکل یری عناصر سنگین و بازگشتشان به محیط بین ستاره ای باشد (Arf70 ) ، آن هم بدون آن که الزاماً یک باقی مانده متراکم تولید کنند. در حقیقت این موضوع ، تمامی سؤالات در خصوص ارتباط درونی ابونواختر با نواختر معمولی یا بازشتی را، با سحابی سیاره ای که توده بزرگی از جرم را به بیرون رانده اند و یک ستاره داغ مرکزی را از خود باقی گذاشته اند، در بر می گیرد.

اینها چگونه به یکدیگر مربوطند؟ آیا یک عامل تعیین کننده میان یک کوتوله سفید و نسبتاً مرگ یک ستاره نوترونی وجود دارد، موضوعی که جرم نهایی ستاره کمتر یا بیشتر از جرم حدی چاندار اسخار باشد (ch64a ) ؟ ما هنوز نمی دانیم.

شکل . چگالی و ساختار کوتوله سفید و ستارگانی نوترونی. نمودار سمت چپ الگوی یک کوتوله سفید است. قسمت هاشور خورده روی نمودار سمت راست معرف یک ستاره نوترونی است. توجه داشته باشید که شعاع کوتوله سفید تقریباً km 640 است،

در حالی که شعاع یک ستاره نوترونی تنها km 15 است (بیابود رادرمن Ru71b ) در مرکز ستاره نوترونی ما انتظار داریم که مزونها و هیپرونها را پیدا کنیم. (چاپ مجدد با مجوز از رادرمن، «کتاب ستارگان جامد» حق چاپ 1971، توسط مؤسسه علمی آمریکا، حق چاپ محفوظ است).

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی پاورپوینت مروری بر شیوه های مدیریت تجهیزات پزشکی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پروژه دانشجویی پاورپوینت مروری بر شیوه های مدیریت تجهیزات پزشکی در word دارای 17 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پروژه دانشجویی پاورپوینت مروری بر شیوه های مدیریت تجهیزات پزشکی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلودپروژه دانشجویی پاورپوینت مروری بر شیوه های مدیریت تجهیزات پزشکی در word

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلودپروژه دانشجویی پاورپوینت مروری بر شیوه های مدیریت تجهیزات پزشکی در word

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پروژه دانشجویی پاورپوینت مروری بر شیوه های مدیریت تجهیزات پزشکی در word :

اسلاید 1 :

امروزه اهمیت تجهیزات و اقلام پزشکی در نظام سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست که با
پیشرفت تکنولوژی و ساخت تجهیزات پزشکی جدید سرمایه و هزینه زیادی از بخش بهداشت و درمان در این بخش صرف می شود . استفاده از تجهیزات پزشکی علاوه بر اهداف پزشکی می تواند با هدف افزایش بهره وری ، ازدیاد نکات ایمنی ، سهولت انجام امور و یا هدف کاهش بار کاری پرسنل و نیز کاهش خطرهای احتمالی برای پرسنل ، بیماران ، بیمارستان و تجهیزات بکار رود. بنابراین اطمینان از کارکرد صحیح و موثر دستگاههای پزشکی و همچنین صحت و سلامت آزمایش های بالینی و اعمال جراحی انجام شده ، استاندارد بودن این تجهیزات و وسایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این امر با توجه به نقش حساس و حیاتی این تجهیزات توجه بیش از پیش و لزوم یک برنامه دقیق و مدون وکلان را در عرصه مدیریت تجهیزات پزشکی می طلبد .
از دیدگاه بسیاری از صاحبنظران و مسئولان امر تجهیزات پزشکی همه ساله بیش از 30 % از
هزینه های هر تخت بیمارستانی را به خود اختصاص می دهد که این رقم سهم بسزایی
 از بودجه بهداشت و درمان کشور را شا مل می شود .
از بعد دیدگاه حیاتی بودن اقلام و لوازم مذکور در
نظام سلامت جامعه ، جای شک باقی نمی ماند که یک سیستم مناسب
 و شایسته جهت ساستگذاری و راهبری ، هماهنگی و نظارت بر
 امور تجهیزات پزشکی مورد نیاز است .
 بنابراین اطمینان و اعتماد کاربران تجهیزات پزشکی به این تجهیزات و
وابستگی روز افزون مراحل مختلف تشخیص ، درمان و مراقبت بیماران
 به تجهیزات پزشکی ضرورت توجه به نگهداری وبهره برداری
مناسب از تجهیزات پزشکی را بیش از پیش روشن می کند .

اسلاید 2 :

بحث و یافته ها :
مدیریت اثر بخش در تجهیزات پزشکی مقوله ای بسیار وسیع است . می توان گفت مدیریت
تجهیزات پزشکی یعنی کاهش هزینه ها ، نگهداری و افزایش بهره وری از تجهیزات پزشکی است
. در این مقاله به بررسی و ارائه شیوه های مدیریتی در زمینه تجهیزات پزشکی پرداخته می شود .
1  ثبت اطلاعات و تهیه شناسنامه:
ثبت اطلاعات و تهیه شناسنامه تجهیزات پزشکی اولین و مهمترین بخش مدیریت تجهیزات
پزشکی به شمار می رود . از مزایای تهیه شناسنامه تجهیزات پزشکی :
1 وجود اطلاعات کامل و دسته بندی شده از تعداد و انواع تجهیزات پزشکی موجود
2  اطلاع از عمر مفید تجهیزات موجود
3 بررسی تعمیرات انجام شده که می توان به یافتن معایب سیستماتیک که عموماُ پنهان و بسیار
هزینه ساز هستند ،جلوگیری از تعمیرات تکراری و هزینه های مرتبط با آن دست پیدا کرد
4  نحوه خدمات شرکتهای نمایندگی را ارزیابی کرده و در
 تصمیم گیریهای مدیریتی از آن استفاده کرد.
 با ارزیابی این اطلاعات می توان نسبت به برآورد هزینه سالهای آتی با
عقد قراردادهای سالیانه با شرکتها و ; با قاطعیت و سندیت
 بیشتری تصمیم گیری نمود .
یک شناسنامه کامل باید شامل دو قسمت اصلی :
 1  شناسنامه اطلاعاتی  2  شناسنامه عملیاتی باشد

اسلاید 3 :

حداقل مواردی که باید در شناسنامه اطلاعاتی منظور گردد عبارتست از :
1 اطلاعات کامل در خصوص مشخصات اولیه دستگاه از حمله نام ، مارک ، مدل ، شماره
سریال ، کشور و شرکت سازنده و ;
2 اطلاعات کامل در خصوص خرید دستگاه از جمله قیمت ، تاریخ خرید ، تاریخ نصب و
راه اندازی ، شروع و خاتمه گارانتی
 PM نگهداری پیشگیرانه ))3 اطلاعات کامل در مورد کالیبراسیون دوره ای و
حداقل مواردی که باید در شناسنامه عملیاتی منظور گردد عبارت است از :
1 اطلاعات کامل در خصوص سوابق نگهداری سالانه از جمله تاریخ شروع و خاتمه ، مبلغ
قرداد ، شرکت مربوطه و ;
2 جزئیات کامل تعمیرات از زمان بروز عیب تا زمان تحویل مجدد دستگاه به بخش
3 اطلاعات کامل در خصوص خدمات کالیبراسیون از جمله فاصله زمانی کالیبراسیون ،
مقادیر قابل قبول تستها و تاریخ انجام و ;
و بازدیده های دورهای با ذکر کلیه موارد بازدید و PM 4. اطلاعات کامل در خصوص
 زمان انجام آنها.

اسلاید 4 :

 انتخاب و خرید مناسب تجهیزات پزشکی
ازآنجا که مدیریت اثربخش دربخش تجهیزات پزشکی در درجه اول مستلزم انتخاب
صحیح تجهیزات پزشکی میباشد در زیربه برخی ازاصول خرید و انتخاب تجهیزات اشاره
میشود :
1 ارزشیابی نیاز: ابتدا باید تحلیل واقع گرایانه ای در مورد نیاز یک دستگاه صورت
گیرد برای این کار باید
الف ) نیاز یک دستگاه باید به وسیله کمیته ای متشکل از پزشکان و کادر درمانی ،
مدیران ، سرپرستان و مسئولانن واحدهای مهندسی پزشکی و حسابداری تأییید
شود .
( use coefficient )«ضریب استفاده » ب ) ضرورت خرید را می توان با
سنجید . اگر این ضریب کمتر از 50 درصد باشد ، خرید و نصب دستگاه از لحاظ
اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
میانگین تعداد ساعاتی که دستگاه در روز به کار گرفته می شود = ضریب استفاده
حداکثر تعداد ساعاتی که دستگاه را می توان در روز به کار گرفت .
ج ) باید با محاسبات مشخص شود چه مدت بعد از خرید سود دهی خواهد
داشت . یعنی نقطه سر به سر باید تعیین گردد.
2 انتخاب مکان نصب دستگاه : انتخاب نهایی مکان یک دستگاه در بیمارستان باید
پس از بررسی شرایط نگهداری دستگاه ( اندازه ، دمای نگهداری ، رطوبت و ; )
و با توجه به نظرات تولید کننده دستگاه ، مهندسی تجهیزات پزشکی و معمار
بیمارستان ( در صورت دسترسی ) صورت گیرد .

اسلاید 5 :

3 نصب دستگاه : بهتر است قرارداد خرید به صورت
صورت فروشنده دستگاه مسئول نصب دستگاه و راه اندازی آن می باشد .
4 انتخاب عرضه کننده مناسب : در صورتی که عرضه کننده ، یک شرکت خارجی
باشد ، باید تحلیل مناسبی در این زمینه صورت گیرد . اعتبار تولید کننده و
نمایندگی آن ، ملاحظات هزینه ای ، روش پرداخت بها و خدمات پس از فروش
برخی از عواملی هستند که باید از جانب خریدار مورد توجه قرار گیرند .
5 تنظیم قرار داد : برخی از نکاتی که در نتظیم قرارداد باید به آنها توجه شود عبارتند
از : الف ) در قرارداد باید ضمانت نامه و قطعات یدکی اشاره نمود . ضمانت نامه
به علاوه تأمین قطعات یدکی برای مدت 2 سال و یک ضمانت نامه ضمیمه بدون
تعهد به تأمین قطعات یدکی معمولا از جانب عر ضه کنندگان مورد قبول واقع می
شود .
ب ) باید عرضه مستمر ملزومات دستگاه تضمین شود .
ج ) تضمین کارکرد مستمر و بی وقفه دارای اهمیت است و در این زمینه باید
برای خدمات پس از فروش و نگهداری ، پیش بینی لازم در قرارداد صورت گیرد.
 د ) آموزش کارکنان حتی المقدور باید بر عهده عرضه کننده باشد .
در نگاه جامع فرایند خرید را می توان به سه مرحله کلی زیر تقسیم نمود :
>  مرحله تعیین نیاز کالا : در این مرحله دلایل و مستندات نیاز کالا و یا درخواست
خرید مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن میزان اولویت و اهمیت کالا تعیین می
شود .
> مرحله تعیین نوع کالا : در این مرحله پس از تعیین اولویت خرید انواع کالاهای موجود در بازار بررسی شده و از میان آنها اقلام واجد شرایطی که بیشترین تطبیق
را با نیاز و شرایط موجود دارند انتخاب می گردد .

 

اسلاید 6 :

> مرحله خرید و بهره برداری : در این مرحله پس از تعیین و انتخاب کالای مورد
 نظر اقدام به خرید نصب و راه اندازی و بهره برداری از کالا می شود .
3 تدوین برنامه های آموزشی
واحد مهندسی پزشکی بیمارستان برنامه های آموزشی داشته باشد و در راستای آن برای تمام
تجهیزاتی که در بیمارستان وجود دارد جزوات آموزشی مناسب تهیه کند . برای برنامه ریزی دوره
های آموزشی بهتر است ابتدا در یک نظر خواهی عمومی از کلیه کاربران نیاز به آموزش مورد
بررسی قرار بگیرد تا اولویت انجام دوره بر اساس این نیاز میسر گردد .همچنین تام کارکنانی که با
تجهیزات پزشکی کار می کنند و مسئولیت آنها را بر عهده دارند یک پرونده داشته باشند که در آن
عنوان ، پست سازمانی ، نام و نام خانوادگی ، دستگاه تحت مسئولیت و تعیین حداقل نیاز آموزشی
مشخص باشد .
این کارکنان باید به صورت دوره ای مورد آزمون قرار بگیرند همچنین در صورت خریداری
 دستگاه جدید برنامه آموزش لازم توسط واحد مهندسی پزشکی تهیه شود .
4 بازرسیهای دوره ای
تعداد زیاد تجهیزات پزشکی در هر مرکز ، مهندسان پزشکی بیمارستانها را ناگزیر می سازد تا
برای استفاده بهینه از نیروی انسانی موجود در واحدهای
مهندسی پزشکی و انجام بازدیدهای دوره ای اقدام به اولویت بندی
تجهیزات پزشکی نمایند . این اولویت بندی بهتر است بر اساس سطح
خطر دستگاهها انجام شود .
بازرسیهای دوره ای روالهایی است که به صورت دوره ای
برای به حداقل رساندن احتمال از  کار افتادگی دستگاه و
 اطمینان از ادامه عملکرد صحیح آن انجام می شود .

اسلاید 7 :

بازرسیهای دوره ای به طور کلی در دوسح زیر انجام می شود :
1 بازرسیهای سطح یک : که این سطح شامل روالهایی است که انجام آن نیاز به تخصص
فنی ندارد مانند تمیز کردن ، روغن کاری ، تنظیم و ; که البته شامل موارد نگهداری که معمولاً
توسط کاربران انجام می شود نمی گردد ( مانند تمیز کردن پروپهای الکتروشوک )
2 بازرسیهای سطح دو : بازرسیهای دوره ای در این سطح باید توسط کارشناسان مهندسی
پزشکی انجام شود ودارای سه محور اساسی 1-  آزمونهای مکانیکی و فیزیکی 2- آزمونهای ایمنی
و الکتریکی 3-  آزمونهای عملکردی
این آزمونها شامل روالهایی برای اطمینان از ایمنی در برابر خطرات الکتریکی ، مکانیکی ،
حرارتی ، شیمیایی و یا تشعشعات و ; می باشند و پس از انجام باید مستند سازی شوند .
پس از انجام هر آزمن دو سطح فوق چنانچه مشخص گردد دستگاه نیاز به تعمیر دارد باید
 بلافاصله اقدمات مقتضی انجام پذیرد .
تعمیرات تجهیزات ممکن است به دو صورت باشد که به طور خلاصه شرح داده می شود .
1 روش تجربی : تعمیرا ت بر اساس تجربه روشی است که رواج بسیار زیادی دارد . وجود
دستگاه معیوب » چندین دستگاه از یک مدل این امکان را فراهم آورده است که از مقایسه
کلیه قطعات معیوب را تفویض کرده و دستگاه را « تجربه » به روش « دستگاه سالم » با «
تعمیر کرد . این راه حل در خیلی از مواقع سریع به
نتیجه می رسد ولی از آنجا که اساس آن بر آن است که
 تعمیرکار به تحلیل نقص نمی پردازد ، در هنگام بروز عیوب غیر
متعارف نه تنها تلاش او منجر به بازسازی و تعمیر نمی شود ،
 بلکه آسیب بیشتر و بیشتر می کند .

اسلاید 8 :

2 روش تحلیلی و آنالیتیک : اساس این روش تعمیر بعد از شناخت است . تعمیرکاری گه
به این روش عمل می کند در زمان برخورد با دستگاه معیوب قلم و کاعذ دست می گیرد
و نقشه کشی را شروع می کند . در مورد تجهیزاتی که امکان تجربه آنها وجود ندارد این
روش ضروری است .
فرق این دو روش در این است که روش تجربی تا توانسته تلاش کرده و کار را طولانی کرده
و آسیب را گسترش داده و کار را برای روش تحلیلی سخت تر کرده . بدیهی است که در این
 حالت تعمیر طولانی تر می شود ، اگرچه روش تحلیلی به خودی خود زمان بر است .
5_  نگهداری تجهیزات پزشکی
موضوع نگهداری یکی از مباحث مهم در مدیریت تجهیزات پزشکی در بیمارستانها می باشد
. بدون رعایت اصول نگهداری ،تجهیزات با هر کیفیت و با هر سیستم مدیریتی عمر چندانی
نخواهند داشت . به طور کلی اهداف نگهداری تجهیزات پزشکی عبارتند از :
(Reliability) – به حداکثر رساندن دسترسی به دستگاه و قابلیت اعتماد ·
– افزایش عمر مفید دستگاههای پزشکی و جلوگیری از خرابی زود هنگام
downtime – کاهش زمان خواب دستگاه ·
Return on investment – حداکثر بازگشت سرمایه ·
– پیشگیری از اسراف ملزومات و قطعات یدکی
– کاهش هزینه های دستگاه
نگهداری تجهیزات پزشکی را می توان به دو نوع کلی تقسیم کرد :
preventive maintenance الف ) نگهداری پیشگیرانه
این نوع نگهداری با بازدید در فواصل زمانی پیش تعیین شده یا طبق معیارهای معین صورت
می گیرد تا احتمال وقفه در فعالیت دستگاه کاهش یابد . فواصل زمانی این بازدید ها باید حتی
المقدور طبق نظر شرکت سازنده دستگاه باشد . در پایان هر دو بازدید بهتر است گزارشی از
وضعیت تجهیزات ارائه شود . برای کنترل بهتر باید بر چسب معینی حاکی از
 بازدید دستگاه باشد که تاریخ بازدید روی آن نصب شده و در هر بازدید تعویض می گردد .

اسلاید 9 :

در این خصوص برای هر یک از تجهیزات پزشکی مندرج در لیست فعالیتهای پیشگیرانه متناسب
با تناوب زمانی مورد نیاز ، فرمهای بازدید ، سرویس در نظر گرفته شده که فعالیتهای روانکاری و
بازرسی فنی نیز در آنها لحاظ شده است . فرمهای مذکور بق برنامه مقرر به پرسنل فنی ارجاع و
آنها پس از بازدید و سرویس ، صحت کارکرد قسمتهای مختلف را با علامت مشخص و ضروری
بودن یک فعالیت تعمیراتی یا روانکاری را با علامت دیگر در ستونهای مربوط مشخص و به دفتر
فنی تحویل می دهند . مسئول واحد فنی مهندسی از طریق کنترل مستمر فرمهای دوره ای اشکالات
، نواقص و نیازهای تعمیراتی مشخص شده را استخراج و ی فرم درخواست انجام کار ( تعمیرات) به پرسنل فنی ارجاع خواهد داد و آنها نیز نسبت به انجام فعالیتهای درخواست شده اقدام و شرح
فعالیتهای انجام شده ، قطعات یدکی مصرف شده و زمان انجام کار و ; را در فرم فوق ثبت و به
دفتر فنی تحویل می دهد . سپس کلیه سوابق را به منظور وحفظ آن ، در ایانه ثبت می نمایند تا در
 مواقع نیاز به راحتی در دسترس باشد .
breakdown or corrective maintenance ب ) نگهداری اصلاحی
این نگهداری بعد از خرابی دستگاه وبه منظور بازگرداندن دستگاه به وضعیت وشرایط لازم برای
فعالیت صورت می گیرد . در هر بار تعمیر باید گزارش تنظیم شود و در تاریخچه دستگاه ثبت
 شود .
در این خصوص مسئولین بخش ها ، تعمیرات مورد نیاز خود را می توانند از طریق شماره تلفن
به واحد مهندسی اطلاع دهند . سرپرست واحد آن مشکل را بررسی نموده و متناسب با نوع
تعمیرات ، مجری را تعیین کرده ، فرم درخواست انجام تعمیرات صادر می شود . مجری یا مجریان
مشخص شده پس از دریافت فرم مذکور نسبت به انجام تعمیرات درخواستی اقدام نموده پس از
اتمام کار ثبت می شود . گزارش کار ، قطعات و لوازم مصرف شده ، مدت زمان انجام کار در رایانه
 ثبت و پس از بررسی های لازم و تأیید نهایی مسئول واحد ، بایگانی می شود .

اسلاید 10 :

در ادامه نگهداری پیشگیرانه و اصلاحی باید قسمتی از برنامه نگهداری و مدیریت کلی باشد .
برای اجرای نگهداری اثر بخشی فراهم نمودن شرایط ذیل الزامی می باشد :
_ تأمین نیروی کار ماهر
_ تنظیم برنامه آموزشی منظم در زمینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات برای تکنسین ها و
دیگر کارکنان ذیربط
_ ایجاد انبار قطعات یدکی و ملزومات
_ تهیه و نگهداری تجهیزات در زمینه خرید ، تدارکات و نگهداری مانند تاریخچه و دفترچه
مالکیت
_ بازرسی و تعمیرات دوره ای
_ نظارت بر قراردادهای نگهداری سالیانه که باید برای تجهیزات گران قیمت و پیچیده منعقد
شود .
_ ایجاد واحد نگهداری به منظور نگهداری و تعمیر تجهیزات
6  تنظیم صحت و دقت تجهیزات پزشکی ( کالیبراسیون )
بحث کالیبراسیون تجهیزات پزشکی از آن جهت که با سلامت و جان انسانها سر و کار دارد از
اهمیت ویژه ای برخوردار است . هر گونه تشخیص غلط توسط دستگاه ممکن است پزشک را
در مسیر درمان به اشتباه بیندازد . همچنین عملکرد ناصحیح تجهیزات پزشکی می تواند منجر
به تشدید بیماری گردد .
منظور از کالیبراسیون انجام کلیه اقدامات و فعالیتهای لازم به منظور تنظیم تجهیزات با هدف
دستیابی به دقت و صحت مورد نظر در کارکرد این تجهیزات براساس سنجش های بین المللی
است . در یک نگاه کلی می توان کالیبراسیون را عبارت از مقایسه یک دستگاه اندازه گیری با
استاندارد و تعیین میزان خطای این وسیله نسبت به آنو در صورت لزوم تنظیم دستگاه در
مقایسه با استانداردهای مربوطه دانست .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله مسائل و مشکلاتی که به خاطر عدم تعادل بار د

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله مسائل و مشکلاتی که به خاطر عدم تعادل بار در شبکه های توزیع برای مصرف کننده گان و شبکه پیش می اید در word دارای 64 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله مسائل و مشکلاتی که به خاطر عدم تعادل بار در شبکه های توزیع برای مصرف کننده گان و شبکه پیش می اید در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله مسائل و مشکلاتی که به خاطر عدم تعادل بار در شبکه های توزیع برای مصرف کننده گان و شبکه پیش می اید در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله مسائل و مشکلاتی که به خاطر عدم تعادل بار در شبکه های توزیع برای مصرف کننده گان و شبکه پیش می اید در word :

مسائل و مشکلاتی که به خاطر عدم تعادل بار در شبکه های توزیع برای مصرف کننده گان و شبکه پیش می اید

چکیده :
همانطوری که مستحضر هستید , هدف از تولید , انتقال و توزیع انرژی الکتریکی سرویس دادن اصولی و مداوم به مشترکین شرکتهای برق منطقه ای می باشد . لذا , چون سیستم توزیع 400 ولت در دسترس اغلب مردم بوده و از طرفی دارای بیشترین وسعت و تجهیزات می باشد , لازم است توجه خاصی به آن مبذول گردد .

در این جهت می بایستی مسائل فنی و اقتصادی سیستم توزیع را تواماً مورد بررسی قرار داده و دقیقاً مد نظر کارشناسان و متخصصین امر واقع گردد . بدیهی است این بررسی ها و دقت نظرها باعث افزایش کارایی و باز دهی تجهیزات سیستم فوق خواهد شد.
متاسفانه این مطلب از دید بسیاری از کارشناسان و متخصصین فنی دور مانده و در ایران به آن کمتر اهمیت داده می شود . زیرا اغلب آنها مسئله فوق را غیر قابل طرح انگاشته و تنها بررسی مشکلات نیروگاه ها و شبکه های انتقال را مورد توجه قرار می دهند و از این مهم غافل شده اند . در این تحقیق سعی شده است مسائل و مشکلاتی که به خاطر عدم تعادل بار در شبکه های توزیع برای مصرف کننده گان و شبکه پیش آمده تواما” با توجه به مسائل اقتصادی مطرح و مورد بررسی قرار گیرد .
همچنین مبحث تلفات انرژی الکتریکی به علت صدها میلیارد زیان سالیانه به صنعت برق چند سالی است در کانون توجه وزارت نیرو و متخصصان برق قرار دارد و تبعات و آثار زیان بار آن در شبکه چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ بار مالی ایجاب می کند به طور گسترده ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و راه های عملی کاهش آن مشخص گردد . یکی از عوامل تلفات انرژی , نا متعادلی در توزیع بار می باشد که با تنظیم آن میتوان در جهت کاهش تلفات و بهینه سازی شبکه اقدام کرد.

اثرات عدم تعادل بار شبکه های توزیع
در اثر عدم تعادل بار در دو قسمت عمده شبکه یعنی فازها و سیم نول تلفاتی ایجاد می گردد . در حالت عدم تعادل بار مقدار تلفات در سیم های فاز ها بیشتر از حالت متعادل بوده و ضمنا” تلفات سیم نول نیز به آن اضافه می شود و بدلیل اینکه اصولا” سطح مقطع سیم نول کمتر از سیمهای فاز می باشد , بنابرای تلفات سیم نول بیشتر از سیم های فاز است .

 

• افت ولتاژ
در حالت نامتعادلی چون سیم نول دارای جریان می باشد , لذا علاوه بر ولتاژ طبیعی در فازها که بخاطر جریان بار وجود دارد مقدار ولتاز نول نیز افزایش یافته و اختلاف پتانسیل فاز و نول مقداری کمتر از حالت متعادل می شود .

• نامتعادلی ولتاژهای سه فاز :
چون در حالت عدم تعادل بار, با وجود یکسان بودن امپدانس فازها , جریان عبوری از آنها متفاوت می باشد , لذا افت ولتاژ های مختلفی در آنها بوجود آمده و در نتیجه ولتاژ نامتعادلی در نقطه بار خواهیم داشت که اثرات سوئی برای موتورها داشته که عبارتند از :
– کاهش کشتاور بار ودر نتیجه توان موتور

– افزایش تلفات آهن در موتور ها
– افزایش لرزش در موتورها
کاهش ظرفیت شبکه و ترانسفورماتور ها
بر اثر عدم تعادل بار ممکن است یکی از فازهای شبکه و یا ترانسفورماتور دارای شدت جریانی بیشتر از ظرفیت آن شود , در صورتیکه دو فاز دیگر دارای شدت جریانی کمتر از شدت جریان نامی آن می گردد , بنابراین در این حالت نمی توان از ظرفیت کامل شبکه و یا ترانسفورماتور استفاده نمود . علاوه بر اینکه عمر دستگاه و یا شبکه نیز کاهش می یابد .
کاهش ایمنی مصرف کننده ها :
افزایش نامتعادلی سبب افزایش نول شبکه گشته و در پی آن ولتاژ نول نسبت به زمین افزایش می یابد و چونکه مصرف کنندگان اصولا” نول را بی خطر می دانند ممکن است در اثر تماس با آن سبب برق گرفتگی آنها و یا در بعضی موارد منجر به مرگ آنها شود.
کاهش ایمنی برق رسانی به مشترکین :
با توجه به مسائل فوق مشاهده میشود عدم تعادل بار سبب می گردد که مصرف کنندگان از یک سیستم ایمنی و مطمئن برخوردار نبوده و. این مسئله دقیقا” در آماری که از شبکه اصفهان توسط گروه های ستاد سازندگی و آموزش وزارت نیرو در سال 1360 تهیه شده , بخوبی مشهود می باشد .

اثرات اقتصادی :
با افزایش تلفات در شبکه , افزایش حرارت نیز همراه می باشد , لذا از نظر طول عمر تجهیزات و تعمیر و نگهداری آنها , هزینه ها افزایش یافته و ضمناً مقدار زیادی از توان که باید به مصرف کنندگان انتقال یابد و به فروش رسد به حرارت تبدیل و تلف می شود .

 

محاسبه تلفات توان در حالت نامتعادلی بار :
برای سادگی محاسبات ابتدا فرض می کنیم که بار در یک نقطه خط مطابق شکل زیر متمرکز باشد . همچنین از مقدار راکتانس خطوط نیز صرفنظر می شود .

در حالتیکه بار کاملا” اهمی بوده و ولتاژ و جریان دارای اختلاف فاز صرف باشند , تلفات در سیم های فاز برابر است با :
” حالت نا متعادل ”
” حالت متعادل ”
و در حالت متعادل می توان نوشت :

تفاوت تلفات در حالت متعدل برابر است با :
=(متعادل – ( نامتعادل
=

چونکه با توجه به نامساوی کوشی همواره رابطه زیر برقرار می باشد .

نامساوی فوق همواره درست است مگر اینکه ” ” باشد بنابراین تلفات سه فازی در حالت نامتعادل همیشه بیشتر از تلفات سه فاز در حالت متعادل است . این تلفات بدون در نظر گرفتن تلفات سیم نول بوده و چنانچه آن نیز منظور گردیده و سطح مقطع سیم نول نیز برابر فاز ها در نظر گرفته شود , داریم :

( نول + (فازها = (کل

) r (=(کل
(متعادل – (کل = ازدیاد تلفات

=

(تلفات سیم نول =
و اگر مقاومت نول دو برابر سیم فاز ها باشد ( سطح مقطع کوچک باشد معمولا” هست) مقدار ازدیاد تلفات بصورت زیر خواهد بود .
(تلفات سیم نول ) = ازدیاد تلفات

البته در این حالت چونکه مقاومت سیم نول دو برابر شده بنابراین تلفات سیم نول دو برابر خواهد شد و برای جریان ثابت نول ” ” ضریب می گردد که در مقایسه با بسیار بیشتر می یاشد . در جداول زیر تغییرات تلفات توان بر حسب برای حالتی که سطح مقطع سیم نول برابر سیم فاز با حالتیکه نصف سیم فاز می باشد مقایسه گردیده است .
120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 متوسط I /

80 67 56 45 36 27 20 14 9 5 2 5/1 افزایش تلفات توان ( درصد )

” حالتی که سطح مقطع سیم نول و فاز یکسان می باشد “

120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 متوسط I /
128 107 89 72 57 43 32 22 14 8 5/3 9/0 افزایش تلفات توان ( درصد )

” حالتی که سطح مقطع سیم نول نصف سیم فاز می باشد ” و می توان مقادیر را بصورت زیر نمایش داد .

این محاسبات فقط برای یک حالت بسیار ساده شبکه در نظر گرفته شده بود و در صورتیکه برای حالتهای دیگر مانند بار بصورت گسترده در نقاط مختلف نیز محاسبه نمائیم , نتیجه فوق بدست آمده و همیشه مقدار تلفات توان در حالت عدم تعادل بیشتر از حالت تعادل خواهد بود و لازم به محاسبات کامپیوتری مخصوصا” در حالتی که ضریب قدرت توان نیست متفاوت بوده می باشد . در این مقاله هدف طریقه محاسبه تلفات توان نیست بلکه در بررسی احتمالی این تلفات بوده که

در شرکت برق منطقه ای اصفهان در ماههای اسفند , فروردین و اردیبهشت سال 1360 توسط گروهای ستاد سازندگی و آموزش بعمل آمده که در جداول و نمودار زیر عرضه گردیده است . لازم بذکر است که این اندازه گیریها در شرایط جنگی و در روز انجام شده و بدیهی است در حالت عادی بیشتر می باشد.

– جدول شماره (1) :
این جدول که با توجه به اندازه گیری هایی بروی 900 دستگاه ترانسفورماتور توزیع در ناحیه مرکزی برق منطقه ای اصفهان تنظیم یافته بعنوان یک نمونه می باشد و در صورتی که برق کلیه برقهای منطقه ای در سطح کشور تهیه گرد اعدادی باور نکردنی بدست خواهد داد که برخوردی جدی و اساسی به این مهم را لازم ضروری می نماید . در این جدول منظور از توان تلف شده میزان ازدیاد تلفات بخاطر عدم تعدل بار بوده و مدت محاسبه برای سه ماه در طول 24 ساعت با نرخ هر kwh انرژی 4 ریال می باشد .

قیمت
( ریال ) انرژی تلف شده
( kwh ) ازدیاد توان تلف شده

( kw ) بخش
4/543398 6/135849 68/188 1
2/40435 8/10108 04/14 2
8/535996 2/133999 11/186 3
582912 145728 4/202 4
6/1323273 4/330818 47/459 5
115200 28800 40 6
4/524246 6/131061 182 7
213696 53424 2/74 کاوه

4/3879158 6/969789 93/1346 جمع کل

جدول شماره ( 2 ) :
در این جدول بطور کتوسط مقدار درصد متوسط برای ترانسفورماتور مختلف عمومی و خصوصی بدست آمده و مقدار درصد افزایش متفاوت نیز به طور تقریبی محاسبه گردیده است .
افزایش تلفات ( درصد ) ترانسهای خصوصی ( تعداد ) ترانسهای عمومی ( تعداد) متوسط
( درصد )
3/2 204 47 10
43/4 24 102 20
8/10 19 116 30
14 11 89 40
28/16 10 64 50
88/18 9 50 60
05/13 5 25 70

97/11 1 20 80
24/12 5 12 90
67/18 5 21 100
88/58 9 37 بیش از 100
51/20 302 583
و نمودار آن نیز در زیر آورده شده است .

محاسبات و جداول فوق نشان می دهد که با افزایش نامتعا

دلی در سیستم توزیع , تلفات انرژی بمقدار زیادی بالا می رود و انرژی تولید شده که باید به مصرف کنده تحویل داده شود , به مقدار زیادی در شبکه از بین رفته و تنها اثرات سوء آن باقی می ماند . با توجه به تعداد مصرف کنندگان و اندازه گیریهای انجام شده در برق منطقه ای اصفهان چنانچه بطور تقریب برای تمامی سطح کشور بمدت یکسال محاسبات انجام پذیرد , مقادیر یصورت زیر خواهد بود .
همانطوریکه گفته شد اندازه گیریهای حاصله برای تعداد 900 دستگاه ترانسفورماتور در مدت سه ماه اسفند ، فروردین و اردیبهشت در موقع روز انجام گرفته و حالا که حدود 12000 ترانسفورماتور توزیع در شرکت برق منطقه ای اصفهان نصب شده , مقدار کل توان تلف شده برابر 17947 کیلو وات و برای کل ایران 93339000 می باشند , مقدار کل توان تلف شده برابر 188111 کیلو وات می گردد و مشاهده می شود حدود 188 مگا وات تلفات قدرت بخاطر عدم تعدلل بار وجود خواهد داشت .
مقدار کل انرژی تلف شده در شبکه اصفهان برای مدت یکسال با توجه به تعداد ترانسفورماتور های نصب شده برابر 50429 مگا وات ساعت و قیمت ان تقریبا” 200 میلیون ریال ساعت که قیمت آن تقریبا” 2 میلیارد ریال تخمین زده می شود . بدیهی است قیمت منظور شده بر اساس کیلو وات

ساعت 4 ریال بوده و در صورتیکه اسهلاک سرمایه و مقدار سرمایه گذاری وزارت نیز محاسبه شود . مقدار فوق بسیار زیادتر خواهد بود. البته قابل ذکر و توجه است که در برق منطقه ای اصفهان گروهی تشکیل و پس از بررسیهای مسئله فوق نسبت به راه حل آن اقدام نمودند و حتی الامکان نسبت به متعادل نمودن فاز ها بخصوص در موقع پیک بار اقدام گردید که در بسیاری از مواقع اثرات مثبت و نتایج خوبی را به همراه داشت .

افت ولتاز در حالت عدم تعادل بار :

 

در شکل فوق داریم :

و در نتیجه ,

مشاهده می شود در حالت عدم تعادل بار افت ولتاژ به اندازه افزایش می یابد و و در صورتی که سطح مقطع سیم نصف سیم فاز باشد به اندازه افزایش می یابد و چنانچه مقدار یا که ولتاژ سیم نول می باشد از مقدار 50 ولت که مقدار ولتاز ایمنی برای انسانهها بوده , تجاوز نماید ممکن است خطرات جانی برای مصرف کنندگان بهمراه داشته باشد و در بسیاری موارد سبب مرگ انسانها بشود .
در صورتیکه بار بصورت مختلط و گسترده در طول خط بخش باشد می توان مقدار افت ولتاژ در شبکه را از رابطه تجربی زیر بدست آورد .

V : افت ولتاژ در حالت عدم تعادل بار
: افت ولتاژ در حالت تعادل بار
n : تعداد مصرف کننده های تکفاز مربوط به فاز ها
d: ماکزیمم دیماند هر مصرف کننده ( بر حسب آمپر)

نتیجه گیری :
عدم تعادل بار در شبکه های توزیع خود یکی از معضلات شبکه بوده که متاسفانه از نظرها دور مانده به طور جدی با آن برخورد نشده و همین امر باعث افزایش هزینه های جاری شبکه های توزیع گردیده و دنبال آن اثرات نامطبوعی را برای مصرف کنندگان داشته و دارد . در صورتی که این مشکل حل شود به جای هدر رفتن توان تولیدی می توان به مصرف کنندگان سرویس بهتری را عرضه نمود و از هزینه های ثابت شبکه نیز بهتر استفاده کرد. به جز موارد فوق همان طوری که ذکر شد تنها افت ولتاژ و افت توان از اثرات سوء نامتعادلی بار نیست بلکه سبب عدم ایمنی سیم نول نیز گردیده که خود از نظر ایمنی انسانها بسیار مهم و در خور تعمق است .

بنابراین میبایستی هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکل اقدام نمود و لازم است :
– در هر شرکت برق منطقه ای سیستمی تشکیل و نسبت به اندازه گیری شدت جریان فازها و نول اقدام و میزان عدم تعادل بار محاسبه و بررسی شود .
– نسبت به رفع نامتعادلی شبکه های توزیع اقدام کرد.
– برای ایجاد تعادل تنها می توان از تعادل های موضعی استفاده نمود و در طول های کوچک این تعادل را برقرار کرد . زیرا در یک شبکه با انواع بارهای صنعتی , خانگی , کشاورزی , تجاری و غیره ایجاد یک تعادل برای کلیه فیدرها بسیار مشکل است چگونه ضریب همزمانی و استفاده از میزان قدرت هر مشترک در دسترس نیست ولی می توان این کار با پستهای 400/20000 ولت انجام داد مصرف کنندگان را طوری بین فازها تقسیم نمود که حتی الامکان عدم تعادل بار حذف شود.
ضمنا” مشترکین جدید را نیز از طریق فاز های کم بارتر تغذیه نمود که لازمه ان اندازه گیری متناوب بار در فازها و نول می باشد .

بدیهی است برای نامتعدلی های ناگهان و زیاد نیز می توان بصورت عالی و ضربتی عمل کرد و امید است با همکاریی و همفکری صاحب نظران و متخصصین وزارت نیرو و شرکت های برق منطقه ای نسبت به رفع این مشکل با مطالعه دقیق تر شبکه, اقدام گردد.

اثر کاربرد لامپهای پر بهره و کم مصرف
کمبود نیروی برق در سطح کشور باید به طریق منطقی و اقتصادی رفع گردد. برا

ساس آمار وزارت نیرو حداکاثر قدرت تولید برق در سال 1375 بالغ بر 10939 مگا وات بوده که با آن توجه به خاموشیهای اعمال شده , قدرت مورد نیاز برابر 11650 مگاوات برآورد شده است . شکی نیست که برای رفع کمبود برق در دراز مدت و با توجه به روند آتی رشد بار , باید با بررسی همه جانبه به توسعه نیروگاه ها همت گماشت . اما نباید از وجود راه حلهای جانبی جهت کاهش قله مصرف صرفه جویی در مصرف انرژی غافل ماند . با نگاهی به آمار منتشر شده به وسیله وزارت نیرو ملاحظه می گردد از مقدار 49175 میلیون کیلو وات ساعت انرژی مصرفی در سال 1370 تنها 3/29 درصد سهم مصارف صنعتی و کشاورزی بوده و مابقی مربوط به مصارف خانگی , عمومی , روشنایی معابر و اماکن میباشد . مسلما” مبلغ قابل ملاحظه ای از انرژی فوق مربوط به تامین روشنایی است که به طور عمده با استفاده از لامپهای رشته ای تامین می گردد .

نوع تعرفه میلیون کیلو وات ساعت درصد از کل فروش
خانگی و بار فروش 19350 3/39
عمومی 13609 7/37
صنعتی 10637 6/21
کشاورزی 3792 7/7
اماکن متبرکه و آرد و نان 581 2/1
روشنایی معابر 1206 5/2

جمع کل فروش 49175 100

جدول 1

1- مقایسه ی لامپهای رشته ای , فلوئوذستن و کم مصرف :
جدول 2 خصو.صیات مربوط به سه نوع لامپ رشته ای , فلوئورستن و کممصرف
نوع لامپ توان مصرفی (وات ) طول عمر ( ساعت ) شار نوری ( لومن ) قیمت جهانی لامپ قیمت تمام شده با ارز شناور ( ریال )

رشته ای 100 1000 – 500 1200 20سنت 360
فلوئورسنت
( کامل ) 20 6000 1200 ____ 5000
کم مصرف الکترونیکی 20 8000 1200 10 دلار 6400
جدول 2
برای اینکه مقایسه لامپهای فوق به راحتی صورت گیرد فرض میکنیم تامین شار نوری برابر 1200 لومن برای مدت 8000 ساعت مورد نظر باشد . هزینه مورد نیاز جهت تامین روشنایی به میزان فوق بشرح زیر میباشد :

الف – لامپ رشته ای :
تعداد لامپهای مورد نیاز 8 = 1000 : 8000

قیمت لامپ مورد نیاز ( ریال ) 2880= 8 × 360
انرژی مورد نیاز جهت تامین روشنایی ( واتساعت ) 800000= 100× 80
هزینه انرژی ( ریال ) 6800= 5/8 × 800
هزینه تامین روشنایی مورد نیاز ( ریال ) 9680= 2880+ 6800

ب – لامپ فلوئورسنت :
تعداد لامپ مورد نیاز 33/1= 6000= 8000
قیمت لامپ مورد نیاز ( ریال ) 6650=5000×33/1
انرژی مورد نیاز جهت تامین روشنایی ( واتساعت ) 160000= 20×8000
هزینه انرژی ( ریال ) 1360 = 5/8 ×160
هزینه تامین روشنایی مورد نیاز ( ریال ) 8010 = 6650+ 1360

 

ج – لامپ کم مصرف الکترونیکی :
تعداد لامپ مورد نیاز 1= 8000= 8000
قیمت لامپ مورد نیاز ( ریال ) 6400= 6400× 1
انرزی مورد نیاز جهت تامین روشنایی ( واتساعت ) 160000= 20×8000
هزینه انرژی ( ریال ) 1360=5/8 ×160
هزینه تامین روشنایی ( ریال ) 7760=6400+1360

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله ارتباط کلامی ( گفت و گو ) در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله ارتباط کلامی ( گفت و گو ) در word دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله ارتباط کلامی ( گفت و گو ) در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله ارتباط کلامی ( گفت و گو ) در word

مقدمه
طرح مسئله
(الگوی پیام ارتباط زبانی)
مشکلات موجود در الگوی پیام
9-2- رویکردی استنتاجی به پدیده‌ ارتباط
فرض ها
فرض زبان (LP )
فرض ارتباطی (CP)
فرض تحت اللفضلی بودن (LP)
فرض های محاوره ای (Con Ps)
ارتباط مستقیم و تحت اللفضلی
استراتژی مستقیم
(گام اول)
(گام دوم)
(گام سوم)
(گام چهارم)
استراتژی تحت اللفضلی
(گام پنجم)
(گام ششم)
ارتباط غیر تحت اللفضلی
اغراق
طنز، طعنه
صنایع ادبی
مجاز
استعاره
(گام 5)
(گام 6)
ارتباط غیر مستقیم
(گام هفتم)
(گام هشتم)
نتیجه: نظریه های استنتاجی و الگوی پیام
گفتمان و محاوره
زبان و بافت
ساخت محاوره به ترتیب زمان
صحت گشایی
1- عادی و روزمره
2- غیررسمی
3- رسمی
نوبت گیری
پایان صحبت
جملات اجرایی
کنش های کلامی
معنا، گفتار، و دلالت
معنای متکلم
گفته
دلالت
کمیت
کیفیت
ربط
روش
پیش فرض کاربرد شناختی
انواع پیش فرض
ارجاع متکلم
ارجاع تحت اللفضلی مفرد
ارجاع مفرد غیرتحت اللفضلی
ارجاع مفرد غیرمستقیم
نتیجه

 

 

مقدمه

جامعه‌شناسی، و انسان‌شناسی بر روی شماری از موضوعات آن صورت می‌گیرد که بسیاری از آنها را در این مورد بررسی قرار خواهیم داد

در این فصل توجه خود را معطوف به کاربرد اصلی زبان ، یعنی ارتباط ، خواهیم کرد. خواهیم دید ارتباط چه مشکلاتی برای کاربرد شناسی ایجاد می‌کند و دارای کدام ساخت است . در نهایت به برخی موضوعات ویژه در کاربرد‌شناسی خواهیم پرداخت

طرح مسئله

شاید رایج‌ترین ویژگی تعامل انسان که به سختی آن را قابل ملاحظه می‌دانیم، این است که ما صحبت می‌کنیم. بعضی اوقات با اشخاص خاص، بعضی اوقات با هر کس که گوش می‌دهد، و در زمانی که کسی را برای گوش کردن نمی‌بابیم، با خودمان صحبت می‌کنیم. اگرچه زبان انسان، نقش‌های بسیار متنوعی را ایفاء میکند- از بیدار کردن کسی در صبح زود با گفتن تا نامگذاری یک کشتی با گفتن ولی در اینجا به آن کاربرد‌‌های زبان خواهیم پرداخت که برای ارتباط انسان، ابزاری است. برای مثال، متکلمین ماهرزبان انگلیسی حقایقی از قبیل زیر را می‌دانند

الف- برای سلام به کارمی‌رود

ب- برای خداحافظی به کار می‌رود

ج – گروه به طور صحیح می‌تواند توسط متکلم در یک موقعیت خاص برای اشاره به میز خاصی بکار برود

د – گروه به طور صحیح می‌تواند توسط متکلم در یک موقعیت خاص برای اشاره به میز خاصی بکار برود

ه – برای درخواست نمک به کار می‌رود

و – برای پرسیدن سن شخصی به کار می‌رود

ز – برای بیان اینکه باران می‌بارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد

ح – برای قول دادن مورد استفاده قرار می‌گیرد

 ما از این فهرست می‌توانیم به شمه‌ای از انواع گسترده کاربردهای احتمالی زبان دست یابیم، ولی قبل از مرور این کاربردهای گوناگون، نخست باید بین استفاده از زبان برای انجام دادن کاری، واستفاده از زبان در انجام کاری تمیز قایل شویم، بدون شک یک حقیقت بسیار مهم درباره انسان این است که ما زبان را در اکثر  افکارمان به کار می‌بریم. احتمال دارد که برخی از افکار راکه به آن می‌اندیشیم، و به ویژه افکار مجرد و انتزاعی را، اگر زبانی در دسترس نداشتیم، نمی‌توانستیم به آنها بیاندیشیم. این حقیقت ممکن است برای حیات شناختی ما مهم باشد ، ولی برای مفهوم کاربرد شناختی کاربرد زبان ، یعنی استفاده از زبان برای انجام  کارها، مهم نیست . وقتی توجه خود را  بر اینکه مردم با استفاده از زبان می خواهند چه بکنند،  معطوف می‌کنیم، در واقع توجه خود را معطوف به این می‌کنیم که شخص با کلمات درمواقع خاصی چه می‌مند ، در واقع بر نیات، مقاصد، تاورها ،و  آرزوها ‌یی که یک متکلم در صحبت کردن دارد، متمرکز می‌شویم

 صحبت کردن همواره بدون تلاش وامری عادی است، ولی کاربرد موفق زبان عملی فوق‌العاده پیچیده است، همانطور که این موضوع را هرکس به عنوان فردی بزرگسال که سعی کرده است تا زبان دومی را یاد بگیرد، می‌داند. افز‌ون بر این‌، کاربرد یک زبان بیش از دانستن آن وقادر به تولید وفهم جملات آن است. ارتباط    همچنین امری اجتماعی است،           که معمولاَ در درون بافت نسبتاَ به خوبی تعریف شده موقعیت اجتماعی صورت می‌گیرد. در چنین بافتی ما به دیگران اتکا می ‌کنیم تا در درک ما از اینکه آن موقعیت چیست، سهیم باشند. با مردمی که می‌شناسیم ، به فهمیدن مشترک متکی هستیم تا  ارتباط تسهیل شود. ولی این فرایند ،چگونه  فرآیندی است؟ ارتباط زبانی به آسانی حاصل می‌شود ولی مسلم است که به آسانی قابل توصیح نیست، هر نظریه ارتباط زبانی که شایستگی این عنوان را داشته باشد،باید سعی ن‌‌ماید تا به سؤالات زیر پاسخ دهد

1- ارتباط زبانی (موفق) چیست؟ 2- ارتباط (موفق) چگونه صورت می‌گیرد؟ برای مثال ، فرض کنید‌ که یک متکلم قصد د ارد تا به شنونده‌ای گزارشکند که جاده یخ زده است. چه چیزی متکلم را قادر می‌سازد تا بتواند این موضوع را به شنونده بگوید؟     ‌

( جای تعجب است که این سوالات در پیشینه هیچ رشته اصلی بطور جامع مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. زبان‌شناسی با توجه به ویژگی ساختاری زبان، سعی کرده است تا پدیده‌های ارتباطی را در خارج از قلمرو اصلی آنها بداند. به همین منوال ، می‌توان آن علایق فلسفی درباره معنی، صدق، وارجاع را  بدون بررسی جزئیات امر ارتباط  دنبال کرد. روانشناسی سنتی توجه خود را معطوف به پردازش جمله‌ها می‌کند، اما علاقه زیادی به ویژگی‌‌های پدیده‌های ارتباطی ندارد. در نهایت، برخی جامعه‌شناسان و انسان‌شناسان شروع به بررسی گفتگوها و مکالمات کرده‌‌اند، با این وجود مسئله ماهیت خود ارتباط را نادیده گرفته‌اند (یا فرض کرده‌اند که پاسخ آن را داده‌اند) . بنابراین، چیزی که مورد نیاز است، رویکردی منسجم به پدیده ارتباط است که در آن مسئله ماهیت ارتباط مرکز تحقیق و بررسی باشد.)  فقط  در سالهای اخیر شکل یک نظریه بسنده ارتباط شروع به شکل‌گیری کرده است،و.زمان و پژ وهش بیشتری مورد نیاز است تا مفصلاً آن را کشف کند

(الگوی  پیام ارتباط زبانی)

در چهل سال گذشته متداولترین و معروف ترین برداشت از ارتباط زبانی انسان، آن چیزی  بوده که ما آن را الگوی پیام می‌نامیم . وقتی الگوی پیام به عنوان یک « فرستنده» و شنونده به عنوان یک گیرنده فر ض می‌شود، و مسیر کلامی – گوشی( یعنی موج صوتی) نیز کانال صحیح می‌باشد الگوی پیام در ارتباط انسانی در شکل 9ـ1 نشان داده شده و در (6 ) خلاصه شده است

شکل 9ـ1 ( الگوی پیام ارتباط متکلم پیامی در مغزش دارد که می‌خواهد به شنونده انتقا ل دهد و بتابراین متکلم از برخی صورت‌های زبان برای رمزگذاری پیام به منزله معنای آن سود می‌جوید وآن را تولید می‌کند. شنونده با شنیدن صحبت، شروع به تشخیص اصوات، نحو و معنا می‌کند، و سپس با دانش  ربای خود این معانی را به صورت یک پیام رمز‌گشایی شده‌ موفق تضنیف می‌نماید

این الگو توجیه‌گر برخی ویژگی‌های متداول گفتگو است: یعنی این الگو پیش‌بینی می‌کند زمانی ارتباط موفق است که شنونده همان پیامی را رمز‌گشایی شده با پیام رمز‌گذاری شده متفاوت باشد، ارتباط مختلف می‌شود. به همین منوال، این الگو، زبان را به منزله‌ پلی‌بین متکلم و شنونده می‌داند که اندیشه‌های « خصوصی» توسط اصوات « همگانی» منتقلش می‌شود، که در نتیجه این اصوات به عنوان وسیله‌آی برای انتقال پیام مربوطه عمل می‌کند

الگوی پیام گرچه دارای شمای جدیدی است، ولی حداقل به سه قرن قبل و به فیلسوف معروف جان‌لاک[1] بر می‌‌گردد، که در سال 1691 چنین نوشت

بنابراین، انسان به طور طبیعی دارای چنان اندامی شد که مناسب تولید اصوات باشد، که آنها را کلمه می نامیم. ولی این به تنهایی برای تولید زبان کافی نبود. چون طوطیان و برخی پرندگان دیگر را می‌توان آموخت تا اصوات را به اندازه  کافی قابل تشخیص ادا کنند، به هیچ وجه نمی‌توان آن را زبان دانست

پس، افزون بر اصوات صوتی، لازم آمد تا بتواند این اصوا را به مثابه علایمی  از برداشت های داخلی به کار برد، و آنها را به منزله‌ نشانه‌هایی برای ایده های ذهنی خود قرار دهد، تا بدین وسیله این ایده‌ها ر بتوان برای دیگران نمایاند و افکار اذهان انسان‌ها بتواند از فردی به دیگری منتقل شود

جهت راحتی و سود جامعه که بدون انتقال افکار نباشد، لازم شد که انسان برخی نشانه های خارجی قابل فهم وملموس را پیدا کند، که از طریق آن ایده‌های غیر ملموس، که افکارشان آنها را می‌ساخت، برای دیگران شناخته شود

افزون بر این، بسیاری از گفته های معاصر وجود دارد که اساساً همین ایده را می‌رسانند

متکلم: بنابه دلایلی که زبان شناختی نیست، پیامی را که مایل است به شنوندگانش منتقل سازد، بر می‌گزیند، یعنی افکاری را که می‌خواهد آنها دریافت کنند. یا دستوراتی را که می‌خواهد به آنها بدهد، با سئوالاتی که می‌خواهد از آنها  بپرسد. این پیام به شکل نمایی آوایی از گفته‌ها به واسطه‌ نظام قواعد زبانی، که متکلم مجهز به آن است، رمز‌گذاری می شود. پس این رمز‌گذاری تبدیل به سیگنالی برای اندام‌های تولید گفتار متکلم می‌شود، و او گفته‌ای را بیان می‌کند که دارای صورت آ‌وایی مناسب است، در عوض، اندام‌های شنیداری شنونده این صورت آوایی را دریافت می‌کند. اصوات گفتاری که این اندام‌های تولید گفتار متکلم می‌شود، و او گفته ای را بیان می‌کند که دارای صورت آوایی مناسب است

در عوض ، اندامهای شنیداری شنونده این صورت آوایی را دریافت می‌کند. اصوات گفتاری که این اندام‌های شنیداری را تحریک می‌کنند، تبدیل به سیگنال عصبی می‌شود که از آن یک نمای آوایی حاصی می شود  که معادل با آن نمایی است که متکلم پیام خود را در آن رمز‌گذاری کرده است. این نمای آوایی، توسط نظام قواعد زبانی شنونده به صورت همان پیام  که متکلم در اول برای انتقال انتخاب آوایی، توسط نظام قواعد زبا نی شنونده، همان نظام قواعد را برای رمز‌گشایی انتخاب می‌کند که متکلم برای رمز‌گذاری بر می‌گزیند، پس نمونه ای از ارتباط زبانی موفق ایجاد می‌شود. ( کانز 1966 ، صص 103-104 )

تردیدی وجود ندار که این الگو بسیاری از افراد علاقمند به پدیده‌ ارتباط در انسان را مجذوب و مسحور کرده است، و تا حدودی در زبان ما جایگیر شده است. برای مثال ، ردی (1979، صص 316-311 ) فهرستی از هشتاد استعاره را ارائه داده که براساس تصور زبان به منزله‌ مجرایی برای اندیشه ها می باشد. در زیر برخی از این استعاره‌ها داده شده‌اند

(3)

a. Try to get  your thoughts across better

b. You still haven’t    given  me any idea  of what y ou mean

c. Try to pack more  thoughts  in to fewer words

d. The sentence was Fulled    with emotion

e. Let me knoe if you find any good ideas  in  this essay

بنا به اظهارات ردی ( 1979 ، ص 290 ) ایده‌های اصلی که این استعاره‌ها را می‌سازند عبارتند از

1) زبان مانند یک مجرا عمل می‌کند ، یعنی افکار را از یک شخص به دیگری انتقال می‌دهند، 2)در نوشتن و صحبت کردن ، مردم افکار یا احساسات خود را به کلمه منتقل می‌کنند، 3) کلمات این انتقال را به واسطه  داشتن افکار یا احساسات انجام می‌دهند و این افکار با احساسات را به دیگران منتقل می سازند، و 4) در گوش دادن یا خواندن، مردم افکار و احساسات را یک بار دیگر از کلمات استخراج می‌کنند

اینها قیاس‌های واضح ویژگی‌های اصلی الگوی پیام است، و این نشان می‌دهد که صحبت ما راجع‌ به زبان به جایی رسیده است که این برداشت از پدیده‌ ارتباط را منعکس می سازد

 مشکلات موجود در الگوی پیام

شنونده برای تعیین معنای بیانات، باید قادر باشد که جملاتی را که منعکس کننده‌ ویژگی‌های ساختی پییده  زبان انسان است، از قبیل ابهام ساختگی و وابستگی‌های ناپیوسته ( بحث این موارد در فصل 5 را بخاطر بیاورید)، از طریق ذهنی پردازش کند. رمز‌گشایی معنای( معناهای ) یک جمله ، بدون شک بخشی مهم از ارتباط دژبانی است، ولی فرایند ارتباط با پردازش ویژگی‌های ساختی و رمز‌گشایی پایان نمی‌یابد. در واقع، موارد قابل ملاحظه بیشتری برای پردازش وجود  دارد، و در اینجاست که الگوی پیام را به طور اجمال بررسی خواهیم کرد، و در این کار امیدواریم بتوانیم تصوری از اینکه تا چه حدی پردازش ارتباط پیچیده و غامض می‌باشد، ارائه نماییم


 

[1] – john locke


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

» نظر
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >