سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی مقاله در مورد عملکرد تمرینات مختلف در ارتباط با و

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد عملکرد تمرینات مختلف در ارتباط با ورزش کوهنوردی و سیستم های انرژی مورد نیاز در word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد عملکرد تمرینات مختلف در ارتباط با ورزش کوهنوردی و سیستم های انرژی مورد نیاز در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد عملکرد تمرینات مختلف در ارتباط با ورزش کوهنوردی و سیستم های انرژی مورد نیاز در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد عملکرد تمرینات مختلف در ارتباط با ورزش کوهنوردی و سیستم های انرژی مورد نیاز در word :

مشخصات فردی و فنی مؤلف:
نام و نام خانوادگی:اسماعیل اسماعیل زاده کارگر
نام پدر: ابراهیم
شماره شناسنامه: 45910
تاریخ تولد:24/12/61
محل تولد:تهران

نشانی منزل: تهران – خیابان ولی عصر (عج) – بالاتر از میدان منیریه – خ فردوس – پلاک 9
شماره تماس:66403030 کدپستی: 1111914561
سوابق آموزشی و فنی:
مربیگری درجه 2 کوهپیمایی و درجه 3 سنگ نوردی، یخ نوردی، غار نوردی و آمادگی جسمانی – صعود چندی از مسیرها و قلل مختلف کشور در فصول مختلف – صعود قله کاچکار ترکیه در تابستان 84- برگزاری کلاسهای آموزشی در رشته های مختلف – عضو کمیته کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی ج.ا.ا.

دیدگاه اساتید راهنما در رابطه با این مجموعه
پایان نامه حاضر مطالعه و بررسی گردید در صورت استفاده
می تواند ، جهت ارتقای سطح کیفی فعالیت کوهنوردان مفید واقع شود.
نصیر علیزاده

پایان نامه جنابعالی بررسی شد . مطالعه و کاربرد آن ، می تواند به عنوان گامی مثبت در جهت افزایش سطح علمی کوهنوردان و همچنین جلوگیری از آسیب دیدگی ها و صدمات ورزشی واقع شود.
وحید مصدری

مقدمه
برای کوهنور شدن نیازی نیست. سوپرمن باشید. یا شجاعت خاصی داشته باشید! تنها با در نظر گرفتن یکسری اصول تمرینی ساد (پیش از شرکت در برنامه و در حین اجرای آن و پس از اتمام می‌توانید سلامت خود را در نظر گرفته و از آنچه می‌کنید لذت ببرید.
بدنم ما مجموعه‌ای از بافت‌ها و اندام‌های مختلف است. شرکت در یک فعالیت ورزشی همچون کوهنوردی، نیازمند عملکرد درست این مجموعه است. داشتن عضلت و ماهیچه‌های توانمند لذت شرکت در برنامه را دوچندان می‌کند و از آسیب‌های احتمالی مفاصل و تاندون‌ها می‌کاهد.
بدن من و شما برای کسب انرژی لازم جهت فعالیت ماهیچه‌ها به عنوان اجرای اصلی شرکت در فعالیت ورزشی نیازمند به انرژی است که این انرژی به راههای مختلف تأمین می‌شود.

برای تقویت سیستم قلبی – عروقی، اسکلت ماهیچه‌ها و کاراییی بهتر سیستم و انرژی در جهت بهره‌وری بهتر از آن‌ها در ورزش کوهنوریدی به انجام یک‌سری تمرینات بنیادین در طول هفته و خارج از برنامه نیاز داریم. در این مقاله سعی شده است، پس از توصیف اجمالی سیستم‌های ذکر شده به انواع فاکتورهای تمرینی موثر جهت این منظور اشاره شود.

ماهیچه‌ها چگونه کار می‌کنند؟
دانش کافی در مورد عملکرد عضلات، امکان انتخاب تمرین مناسب جهت رسیدن به اهداف کوتاه مدت و درازمدت در کوهنوردی را ایجاد می‌کند.
در حین فعالیت ورزشی ما به حرکات قدرتی، استقامتی و سرعتی نیازمند هستمی. که برای انجام آن نوع یا انواع خاصی از ماهیچه پس از طی مراحل شمائی خاص در بدن وارد عمل می‌شود.
برخی عضلات انقباض سریع داشته و می‌توان از آن‌ها در حرکات سرعی و کوتاه مدت استفاده کرد از آن جائیکه زمان انقباض این گروه طولانی نیست، قادرند در غیاب اکسیژنت و با استفاده از انرژی ناشی از گلیکوژن ذخیره شده حرکت لازم را ایجاد کنند. برای حرکت و فعالیت و کسب انرژی از تجزیه گلیکوژن بدن نیازمند به آنزیم‌های بیهوازی است.

«گلیکوژن» در عضلات و همچنین کبد انسان سنتز و ذخیره می‌شود و بدن پس از مصرف کربوهیدرات به این منبع با ارزش انرژی دسترسی پیدا می‌کند.
علاوه بر گروه عضلانی ذکر شده، گروه دومی نیز وجود دارد که با انقباض آرام، معامل حرکت می‌شود. این عضلات تشکل ازفیبرهای عضلانی هستند که در زمانی طولانی‌تر اما با آرامش بیشتر منقبض می‌شوند. طولانی بودن زمان فعالیت آن‌ها، نیاز به اکسیژن را مصرح می‌کند و مانند گروه پیشین قادر به فعالیت در شرایط بیهوازی نیستند. حضور اکسیژن قدرت این عضلات را بیشتر می‌کند.
عضلات سازنده پاها، ران، تنه، شیبت که به قسط وضعیت بدن کمک می‌کنند و جزو گروه عضلات طویل هستند، عموماً در گروه دوم قرار دارند.
سیستم انرژی

همانطور که ذکر شد، عضله برای فعالیت و انجام کار نیازمند به انرژی است. و انرژی دست که توانایی انجام کار را می‌دهد. مهمترین و اصلی‌تین منبع انرژی عضلانی ATp است. بر اساس قانون اول ترمودینامیک انرژی هرگز بوجود نمی‌آید و از بین هم نمی‌رود بلکه از شکلی به شکل دیگر و سرانجام به گرما تبدیل می‌شود. انرژی شیمیائی موجود در پیوندهای ملکول ATp نیز بر اساس همین قانون به انرژی مکانیکی در انقباضات عضلانی تبدیل می‌شود.
وقتی عضله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد بر اثر یک فعل و انفعال شیمیائی ملکول ATp می‌شکند و انرژی لازم آزاد می‌شود.
موجود در تار عضلانی

البته انرژی ذخیره شده در یک ملکول ATp تنها جهت 2 یا 3 انقباض عضلانی کند وبا یک انقباض سریع مصرف می‌شود و کافی است. پس نیاز بهوجود ATp بیشتر، حیاتی است!!
در بدن ما 3 سیستم آنزیمی مختلف در رفع این نیاز شرکت دارند. دخالت هرکدام از این سیستم‌ها بستگی به نوع عملکرد ماهیچه (کند یا تند انقباض بودن آن) و هدف نهایی از حرکت (استقامت – قدرت – سرعت) دارد، که در زیر به شرح مختصر می‌پردازیم.
سیستم‌های مختلف تولید ATp
الف – سیستم آنزیمی فعالیتهای سرعتی: در جائیکه سرعت عضله اصلی‌ترین منظور ار بکار گرفتن آن است ATp مورد نیاز از ساده‌ترین دستگاه انرژی که فسفاژن، نام دارد بدست می‌آید. سودمندی این دستگاه در سرعت بکارگیری انرژی است و نه در مقدار آن. انرژی ذخیره شده در درون سلولهای عضلانی به دو صورت می‌باشد: یکی در ملکول ATp و دیگری در فسفوکراتین یا (Pc) . البته انرژی آزاد شده از تجزیه pc بطور مستقیم برای انجام کار عضلانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
در این‌جا آنزیم «کراتین کینیاز» از ملکول «فسفوکراتین» در یک فعالیت بیهوازی و سرع ملکول پرانرژی ATp را تولید می‌کند.
CPC یا فسفو کراتین در عرض چند ثانیه تمام می‌شود به همین خاطر اکثر

معضله فقط برای یک فعالیت کوتاه مدت و سریع است. برای ادامه این روند و کسب توان لازم، سیستم آنزیمی بوری وارد عمل می‌شود.
ب – دستگاه درگیر فعایت‌های شدید و سریع: هنگامی که عضله در یک فعالیت خیلی شدید برای بیش از 15 تا 20 ثانبه منقبض شود، این دستگاه که «گلیکویز بیهوازی، نام دارد، دستگاه غالب تأمین انرژی به حساب می‌آید. این سیستم بسیار پیچیده‌تر از سیستم فسفاژن است و تقریباً نیازمند به 12 واکنش آنزیمی است.

دستگاه فسفاژن و گلیکویز انرژی زیادی تولید نمی‌کنند، ولی برتری این دو سیستم تأمین انرژی اسنیت که بدون حضور اکسیژن (بیهوازی) عمل می‌کنند. بنابراین دو سیستم مذکور در دقایق اولیه‌ی ورزشهای بسیار شدید سیستم غالب هستند.
بنابراین آنزیم لازم جهت این فعل و انفعال در کمتر از 2 دقیقه به اتمام می‌رسد. اما آنچه در این زمان کوتاه اتقاق می‌افتد تجزیه گلوکز به شکل زیر است.

اگر فعالیت ورزشی ادامه یابد سیستم سومی وارد عمل می‌شود:
ج – سیستم آنزیمی فعالیت‌های استقامتی: که دستگاه هوازی یا اکسیژن نام دارد. این دستگاه بسیار پیچیده‌تر از 2 دستگاه قبلی است. و در آن بدن به کمک اکسیژن از منابع غذایی مختلف تولید انرژی می‌کند. به این فرایند تنفس سلولی هم می‌گویند. در سیستم هوازی اکسیژن و قند برای تأمین سوخت و انرژی مورد نیاز بکار گرفته می‌شوند. توان ورزشکار پس از 2 دقیقه از گذشت فعالیت و تحت فشار قرار گرفتن بسته به وضعیت هوازی او است. (به همین خاطر به کوهنواردان توصیه می‌شود از فعالیت‌های هوازی در طی هفته غالف نباشند.)
همانطور که اشاره شد در این سیستم به کمک اکسیژن از منابع غذای مختلف انرژی تولید می‌شود. که این منابع غذایی عبارتند از: کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها.
کربوهیدرات‌ها از 2 منبع دیگر و با سرعت بیشتر متابولیسم می‌شود. اگر غذا کربوهیدرات نداشته باشد یا ذخایر گلیکوژن بدن تقریباً به اتمام برسد تولید انرژی مختل می‌شود و در نتیجه بدن ناگزیر است برای ایجاد انرژی از مواد پروتئینی و چربی‌ها استفاده کند. بنابراین باید، در برنامه غذایی

مقدار کافی کربوهیدرات موجود باشد، در غیر اینصورت، منابع پروتئین غذایی، که در ترسیم، رشد و نمو سلولس نقش حیاتی بر عهده دارند، برای سوخت و تولید کالری به مصرف می‌رسند. حتی ممکن است در این مسیر مقداری از پرتئینهای ساختمانی بدن نیز تجزیه و مصرف شوند.
هر 3 واکنش ناشی از سوختن 3 دسته ماده غذایی را «گلیکولیز هوازی» می‌نامند چون از اکسیژن استفاده کرده و محصول نهایی مورد استفاده هر 3 گلوکز است.
الف – متابولیسم کربوهیدرات‌ها
گلوکز
ب – متابولیستم چربی‌ها
اسید چوب

ج – متابولیسم پروتئین‌ها
امینو اسید
بدن با ذخیره گلوکز و اسید چرب در انجام این واکنشها در آن‌ها استفاده می‌کند. سیستم قلبی – عروقی هم با ذخیره دائم اکسیژن، بر این واکنشها کمک می‌کند. گلیکوژن ذخیره شده در کبد و ماهیچه‌ها برای مصارف کمتر از 2 ساعت استفاده می‌شود. انجام تمرینات هوازی و رژیم غذایی غنی از کربوهیدارت به عملکرد مناسب‌تر و بهتر این سیستم می‌نماید. (قابل توجه کوهنوردان)
فعالیت‌های بدنی متفاوت و سوخت مناسب
الف) فعالیت‌های کوتاه ‌مدت
در فعالیت‌هایی مانند پرتاب‌ها، دوهای سرعت، شنای سرعتی، حرکات زمینی ژیمیناستیک و سایر فعالیت‌های مشابهی که شدت و سرعت کار در آن‌ها زیاد است و معمولاً کمتر از 2 دقیقه طول می‌کشند کربوهیدرات‌ها سوخت اصلی محسوب می‌شوند و چربی‌ها از اهمیت کمتری برخوردارند.
با توجه به اینکه انرژی مورد نیاز این‌گونه فعالیت‌ها از طریق ذخایر گلیکوژنی بدن عمدتاً عضلات) تأمین می‌شود، ورزشکار به رژی غذایی خاص نیاز ندارد، بلکه رژیم غذایی معمولی نیاز بدن را برای انجام این‌گونه فعالیت‌ها برطرف می‌کند.
ب) فعالیت درازمدت و نسبتاً سنگین

فعالیت‌هایی که بین یک تا دو ساعت طول می‌کشند در این دسته قرار می‌گیرند. ورزشهایی مانند فوتبال و دوهای صحرا نواردی (بین 20 تا 30 کیلومتر) در این گروه قرار می‌گیرند که شدت مناسب در آن مابین 60 تا 70 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی است.
در فعالیت‌های طولانی مدت (سنگین یا سبک) تأمین انرژی در درجه اول به عهده کربوهیدرات‌ها و سیل چربی‌هاست.

ذخایر گلیکوژن بسته به شدت تمرین تا حداکثر 2 ساعت پاسخگویی فعالیت است. این در صورتی است که غذای ورزشکار چند روی قبل از مسابقه غنی از کربوهیدارت باشد.
ج – فعالیت‌های درازمدت سبک:
فعالیت‌هایی که 2 الی 4 ساعت و یا بیشتر طول می‌کشد مانند دوی ماراتون، کوهنوردی، اسکی صحرانوردی، . . . .
تنفس و اکسیژن مناسب در فعالیت‌های طولانی مدت از خستگی زودرس جلوگیری می‌کند. در پایان این گونه فعالیت‌ها چربی‌ها در تأمین انرژی نقش اساسی ایفاد می‌کنند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی بررسی ربات های شهری و ربات های نظافت چی در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی بررسی ربات های شهری و ربات های نظافت چی در word دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی بررسی ربات های شهری و ربات های نظافت چی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

توجه : این پروژه علاوه بر فایل ورد دارای 79 صفحه فایل pdf برای پروژه می باشد

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی بررسی ربات های شهری و ربات های نظافت چی در word

عنوانصفحه

چکیده

مقدمه

ریشه واژه ربات

قوانین رباتیک:

•قوانین ربوتیک

•دسته‌بندی ربات‌ها

•ساختار عمومی یک ربات

سیستم مکانیکی مفصل شده:

تحریک‌کننده‌ها:

ابزارها و سیستم‌های انتقال:

حسگر‌ها:

مغز ربات:

برنامه‌نویسی در ربات

برنامه‌نویسی در ربات

تاریخچه تحولات حوزه رباتیک

مزایاو معایب ربات و رباتیک

مزایای رباتها:

انواع رباتها :

دسته بندی کلی رباتها

کاربرد در محیط های :

کاربردهای ربات های شهری ربات های نظافت چی

ربات های پزشکی

ربات های خدماتی

ربات های سرگرمی

ربات های انسان نما

ربات های امداد و نجات

ربات های آتش نشان

ربات های هدایت خودکار

مسیریابی

الگوریتم ژنتیک

مدل فضای کاری ربات

نحوه حرکت ربات در محیط

تابع هزینه

مسیریابی بهینه ی سراسری

– موتورهای جستجوی مسیر

الگوریتم موتور جستجوی اول

چرا از دو موتور جستجو استفاده می شود؟

یافتن مسیر بهینه

الگوریتم موتور جستجوی دوم

شبیه سازی

الگوریتم بهینه سازی

3?فرمول سازی مسئله

4?الگوریتم طراحی مسیر پیشنهادی

A.کروموزوم ها و جمعیت اولیه

.ارزیابیB

C.عملگرها

5?نتایج شبیه سازی

مثال شبیه سازی شده :

بررسی بیشتر

روش های کلی :

طراحی مسیر با طراحهای محلی:

طراحی مسیر در فضای مسیر گلوله:

7?منابع

مقایسه و نتیجه گیری

منابع

 

چکیده

این مقاله الگوریتمی جدید برای مسئله برنامه ریزی مسیرکلی به یک هدف ، برای ربات متحرک را با استفاده از الگوریتم ژنتیک ارائه می دهد .الگوریتم ژنتیک برای یافتن مسیر بهینه برای ربات متحرک جهت حرکت در محیط استاتیک که توسط نقشه ای با گره ها و لینک ها بیان شده است ،بکار گرفته شده است.موقعیت هدف و موانع برای یافتن یک مسیر بهینه در محیط دو بعدی داده شده است .هر نقطه اتصال در شبکه ژنی است که با استفاده از کد باینری ارائه شده است.تعداد ژن ها در یک کروموزوم تابعی از تعداد موانع در نقشه (نمودار)می باشد.
بنابراین از یک کروموزوم با طول ثابت استفاده کردیم.مسیر ربات ایجاد شده ، در مفهوم کوتاهترین مسیر ،بهینه است .ربات دارای محل آغاز و محل هدف تحت فرضیه ای است که ربات از هر محل فقط یکبار می گذرد یا اصلا نمی گذرد.نتایج بدست آمده در شبیه سازی ؛قدرت الگوریتم پیشنهادی را تایید می نماید.
 مقدمه
 
مسئله طراحی مسیر ربات متحرک را می توان بصورت ذیل بیان کرد:
داده های مسئله (محل شروع،محل هدف، نقشه ای دو بعدی مسیرهاکه شامل موانع ساکن می باشد).هدف بدست آوردن یک مسیر بدون تصادم بین دو نقطه خاص در ایفای معیار بهینه سازی با در نظر گرفتن محدودیت ها (به احتمال زیاد:کوتاهترین مسیر)می باشد. مسئله طراحی مسیر از نظر محاسباتی بسیار پر هزینه است.
با اینکه حجم زیادی از تحقیقات برای حل بیشتر این مسائل انجام شده است،با این وجود،روش های معمول ،غیر قابل انعطاف می باشند.
1.اهداف مختلف بهینه سازی و تغییرات اهداف
2. عدم قطعیت ها در محیط ها
3. محدودیت های متفاوت برای منابع محاسباتی
مرور و بازنگری روش های موجود برای حل مسئله طراحی مسیر ،در [1] ارائه شده است . روش های زیادی برای ایجاد یک مسیر بهینه از قبیل برنامه ریزی دینامیک و روش های تبدیل مسافت گزارش شده است .
در روش برنامه ریزی دینامیک اگر نقطه ی شروعSP و نقطه ی هدف GP باشد ، نقطه ی زیر هدف IP است.و روش تولید مسیر ،نحوه تعیین توالی زیر اهداف است که زیر اهداف خود از مجموعه IP (I=1,2,3,…) انتخاب می شوند.ما باید تمام مسیرهای ممکن را بررسی کرده و مسیر با کمترین  مقدار هزینه را به عنوان مسیر بهینه انتخاب نمائیم.توان محاسباتی بسیار فراوانی بویژه در محیط های دارای زیر اهداف فراوان مورد نیاز است . در روش تبدیل مسافت ،کارطراحی مسیر ،محیطی را با شبکه یکنواخت می پوشاند و فواصل را از طریق فضای خالی ،از سلول هدف،منتشر می کند.قسمت پیشین موج مسافت ،حول موانع و در نهایت از طریق تمامی فضاهای آزاد در محیط جریان می یابد.برای هر نقطه شروع در محیط نمایانگر محل اولیه ربات متحرک ،کوتاهترین مسیر به مقصد،از طریق رفتن به قسمت پائین و از طریق شیب دارترین مسیر نزولی رسم شده است.با این وجود به هنگام وجود دو سلول یا بیشتر جهت گزینش با همان حداقل تبدیل فاصله ابهام مسیرهای بهینه وجود دارد. دو روش مذکور ملزم توان محاسباتی بسیار بالا در محیطی است که دارای تعداد زیاد اهداف فرعی (زیر اهداف)و موانع است.
محققان روش های فراوان را برای حل مسائل طراحی مسیر ربات های متحرک با وجود موانع ایستا و متحرک بر مبنای soft computing ،بیان کرده اند. soft computing متشکل از منطق فازی،شبکه های عصبی و محاسبات تکاملی است (الگوریتم های ژنتیک و تکاملی GA & EA).تاکنون تلاش های زیادی در استفاده از منطق فازی برای طراحی و برنامه ریزی حرکت ربات متحرک وجود داشته است .اخیرا استفاده از محاسبات تکاملی رواج فراوانی پیدا کرده و در واقع روشی است که به منظور بکارگیری در موقعیت هایی که دانش اولیه راجع حل مسئله وجود نداشته و یا اطلاعات محدود می باشد،قابلیت استفاده به گونه ای موثرتر،عمومی تر و راحت تر را داراست.
الگوریتم های ژنتیکی و تکامکلی نیازمند اطلاعات اشتقاقی یا برآوردهای فرمال اولیه از راه حل نیستند و از آنجائیکه طبیعتا تصادفی می باشند دارای قابلیت جستجوی کل فضای جواب با احتمال بیشتر پیدا کردن بهینه عمومی می باشند.
می توان تحقیق قبلی راجع طراحی مسیر را به صورت یکی از دو روش مقابل طبقه بندی کرد: مبتنی بر مدل و مبتنی بر سنسور .
در حالت مبتنی بر مدل ،مدل های منطقی از موانع شناخته شده ،برای تولید تصادم بدون مسیر بکار گرفته می شوند.در حالیکه در روش مبتنی بر سنسور ، کشف و اجتناب از موانع ناشناخته است.در این مقاله الگوریتمی جدید جهت بدست آوردن مسیر بهینه بر مبنای مدل پیشنهاد شده است.


ادامه مطالب مقاله بصورت ذیل مرتب شده اند :
در بخش 2 ،مقدمه ای مختصر راجع الگوریتم ژنتیک ارائه شده است .در بخش 3 ،فرمول سازی مسئله مورد بررسی واقع شده،در بخش 4 الگوریتم پیشنهادی ، معرفی و در بخش 5 نتایج شبیه سازی نشان داده شده است.
1.مسیریابی

مسئله مسیریابی ربات در چند حالت قابل بررسی است :
در یک مفهوم می توان مسیریابی روبات را در قالب تعقیب خط (عموما مسیری از پیش تعیین شده با رنگ متفاوت از زمینه ) معرفی نمود.روبات هایی با این کاربرد تحت عنوان مسیریاب شناخته می شوند . یکی از کاربرد های عمده این ربات ، حمل و نقل وسایل و کالاهای مختلف در کارخانجات ، بیمارستان ها ، فروشگاه ها ، کتابخانه ها و ... میباشد .
ربات تعقیب خط تا حدی قادر به انجام وظیفه کتاب داری کتابخانه ها می باشد . به این صورت که بعد از دادن کد کتاب ، ربات با دنبال کردن مسیری که کد آن را تعیین میکند ، به محلی که کتاب در آن قرار گرفته می رود و کتاب را برداشته و به نزد ما می آورد .مثال دیگر این نوع ربات در بیمارستان های پیشرفته است ، کف بیمارستان های پیشرفته خط کشی هایی به رنگ های مختلف به منظور هدایت ربات های مسیریاب به محل های مختلف وجود دارد . (مثلا رنگ قرمز به اتاق جراحی یا آبی به اتاق زایمان.) بیمارانی که توانایی حرکت کردن و جا به جا شدن را ندارند و باید از ویلچر استفاده کنند ، این ویلچر نقش ربات تعقیب خط را دارد ، و بیمار را از روی مسیر مشخص به محل مطلوب می برد .
با توجه به وجود موانع (استاتیک و دینامیک) در محیط ،مسیریابی روبات در مفهومی کاربردی تر ،پیمودن مسیر مبدا تا مقصد بدون برخورد با موانع می باشد.مسلما با وجود تعداد زیاد موانع ،تعداد مسیرهای قابل عبور روبات بسیار زیاد خواهد بود و یقینا انتخاب کوتاه ترین مسیر توسط روبات برای حرکت از مبدا به مقصد ،دارای ارزش اجرایی بالایی خواهد بود.در این مقاله چنین مسئله ای مورد بررسی واقع شده است.نقاط مبدا و مقصد و نیز محل موانع به عنوان ورودی داده شده است ،نیز می دانیم موانع ایستا می باشند (در حالت وجود موانع پویا در عین نزدیکی بیشتر به شرایط واقعی ،روش های مورد استفاده بسیار پیچیده خواهند بود)و مسئله در حالت دو بعدی بررسی می شود (روبات بر روی صفحه حرکت می نماید). برای این منظور الگوریتم های مسیریابی با هدف انتخاب کوتاهترین مسیر قابل استفاده می باشند ،الگوریتم هایی که به منظور مسیریابی در شبکه ها قابلیت استفاده دارند.با این وجود در این بررسی از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است . همچنین الگوریتم های ژنتیک و نیز دیگر روش های مشابه به منظور بهینه سازی مصرف انرژی روبات ،مسیر تغییر زاویه ازوی روبات ،زمان حرکت روبات و... قابل استفاده می باشند .     

2.الگوریتم ژنتیک

 GA در سال 1975 توسط Holland بر پایه تقلیدی از تکامل طبیعی یک جمعیت پایه ریزی شد به نحوی که کروموزوم ها به منظور خلق نسل جدید اجازه تولید مجدد داشته و جهت بقاء در نسل آینده به رقابت می پردازند.با گذشت زمان ،بر روی نسل ها ، fitness  بهبود می یابد و در نهایت بهترین راه حل قابل حصول است .اولین جمعیت p(0) به طور تصادفی با 0و1 کد می شود در هر نسل ،t، مناسبترین عناصر برای حضور در mating pool انتخاب می شوند و با سه عملگر پایه ای ژنتیک ؛ تولید مثل،ادغام و جهش ؛ جهت تولید نسل جدید تکامل می یابند .بر پایه بقاء بهترین هامی توان نتیجه گرفت کروموزوم های بدست آمده با استفاده از روشی منتخب بهترین کروموزوم ها قابل حصول می باشند.

از جمله مزایای GA که این روش را جهت بکارگیری آن در مورد انتخاب متغیر مناسب می نماید می توان به توانایی پیدا کردن بهینه عمومی  با سرعت بالا،امکان جستجو موازی چند نقطه و نیز فرار از بهینه های محلی اشاره نمود.
Procedure
GA
Begin
t=0
initialize  p(t)
evaluate  p(t)
while not satisfy stopping rule do
begin
t=t+1
select  p(t)  from   p(t-1)
alter(t)
evaluate   p(t)
end
end

چنانچه بیان شد عموما تکامل از یک نسل به نسل بعد ،شامل سه مرحله است :ارزیابی تناسب،گزینش و بازآفرینی.
ابتدا ،جمعیت کنونی با استفاده از تابع تکامل تناسب ارزیابی شده و سپس بر اساس مناسب بودنشان طبقه بندی می شوند و در واقع نسل جدید با هدف بهبود و ارتقاء تناسب بوجود می آید.
روش بکار بردن عملگرهای ،تولیدمثل؛جهش و ادغام توسط الگوریتم ژنتیک به شکل زیر است :
در آغاز ، باز آفرینی منتخب ،بر روی جمعیت کنونی بنحوی بکار گرفته می شود که رشته ،تعدادی کپی ،بر اساس مناسب بودن آنها تهیه می کند.این عمل منجر به تولید جمعیت میانی خواهد شد. سپس دوما ،الگوریتم ژنتیک والدین را از جمعیت کنونی با احتمال بیشتر در انتخاب کروموزوم های بهتر گزینش می نماید.این عمل همراه با کمیت تناسب و دسته بندی کروموزوم خواهد بود و نهایتا (سوما)،این الگوریتم فرزندان (رشته های جدید)را از والدین منتخب با استفاده از اپراتورهای ادغام یا جهش بازآفرینی می نماید.اساسا ادغام،شامل تبادل تصادفی بیت هابین دو رشته جمعیت میانی می باشد.در نهایت عملگر جهش ،به طور تصادفی تعدادی از بیت های بین رشته های جدید را تعویض می نماید.این الگوریتم زمانی پایان می یابد که راه حل قابل قبول پیدا شودویا معیار همگرایی ایفا شود و یا وقتی که به تعداد محدود و از پیش تعیین شده تکرار دست یابیم.مشخصه های اصلی الگوریتم های ژنتیک این است که آنها می توانند فضای جستجو را به طور برابر جستجو کنند و نیازی به بهینه سازی تابع برای تمایز گذاشتن یا هرگونه ویژگی یکنواخت ندارند.دقت راه حل اکتسابی به تعداد کد مورد استفاده برای کدگذاری متغیر خاص(طول کروموزوم)بستگی دارد.

3.فرمول سازی مسئله

مسئله به صورت زیر بیان شده است :ربات متحرک در مسیری بسته حرکت می نماید.این ناحیه به صورت نموداری دو بعدی توصیف می شود.چنین نموداری شامل تعداد محدودی موانع ایستا و یک سری نقاط به منظور جلوگیری از برخورد رباتها به موانع است.هدف،طراحی مسیر بهینه بدون هیچ گونه تصادم بین نقطه شروع و نقطه هدف می باشد.به این معنا که باید معیار هدف را با محدودیت عاری از تصادم بهینه سازی کرد .اگر نمودار دو بعدی شامل نقاط اتصال باشد ،فضای کل راه حل های احتمالی ،بسیار بزرگ است .در واقع فضای C هر ربات ، فضای کل پیکربندی  های مسیر ربات است .
مسئله طراحی مسیر ، معادل با طراحی حرکت یک نقطه از ربات (نقطه مرجع )در فضای C می باشد.فضای C بدون رخورد ، اشاره به مکان هندسی تمام نقاط فضای C  دارد که نمایانگر پیکربندی های عملی و عاری از تصادم است.به این معنا که باید مسیر بهینه عملی و میسر باشد.به طور کل برای پیدا کردن مسیر بهینه بدون تصادم ، سه هدف بهینه سازی متفاوت وجود دارد:
1.به حداقل رساندن مسافت طی شده (کوتاهترین مسیر)
2.حفظ مسیر یکنواخت
3.ایفای ملزومات مشخص (ربات نباید خیلی به موانع نزدیک شود)

شکل 1 موقعیت های مختلف را نشان می دهد
مسیر1.مسیری محتمل در نظر گرفته نمی شود(تصادم مانع)
مسیر2.کوتاهترین مسافت و مسیر محتمل است
مسیر3.میسر بوده و مطمئن تر است (دورترین مسیر از مانع)
مسیر4.میسر است ولی معیار بهینگی را ایفا نمی کند

می توان این اهداف را با عوامل متفاوت،نسبت به اهمیت شان در مسئله بهینه سازی ایستامورد آزمایش قرار داد.در این مقاله بر ارائه کوتاهترین مسیر بدون تصادم،بین نقطه شروع(PS)ونقطه هدف(PG)با استفاده از الگوریتم ژنتیک متمرکز می شویم.

4.الگوریتم طراحی مسیر پیشنهادی

در این بخش ،برای پیدا کردن مسیرهای بهینه برای یک ربات ،جهت حرکت در محیط ایستای بیان شده از طریق یک نمودار با گره ها و لینک ها،الگوریتم ژنتیک بکار رفته است.از موارد کاربرد این مسئله می توان به استفاده از چنین ربات هایی در نمایشگاه ها ،بیمارستان ها ،موزه ها و لابراتوارها برای انتقال مواد اشاره داشت. در الگوریتم پیشنهادی ،هر مسیر از نقطه شروع تا هدف ،جواب است.در آغاز جمعیت های تصادفی از رشته ،تولید شده که نشان دهنده جواب های مجاز (میسر)یا غیر مجاز(غیر میسر)می باشد.جواب های غیر مجاز ، رشته هایی هستند که نمی توانند به هدف برسند.به این معنا که جواب رشته ،ربات را به حرکت در تصادم با موانع ،هدایت می کند.جواب های مجاز ،رشته هایی هستند که می توانند به هدف برسند.برای حرکات ربات متحرک به سمتی که از برخورد با موانع اجتناب نماید باید بهترین رشته ای را بیابیم که هدف را در کوتاهترین مسیر می رساند.
راه حل غیرمجاز دارای کمترین تناسب است (تناسب صفر).نمودار x-y که در مقاله مورد بررسی واقع شده است چنانچه در شکل  2نشان داده شده است ناحیه ای با مساحت 15m¬2  می باشد.
ربات دارای یک نقطه شروع و نقطه هدف روی نمودار ، تحت این فرضیه است که در طراحی مسیر ،ربات از هر نقطه فقط یکبار می گذرد یا اصلا نمی گذرد.هر گره دارای یک عدد در شکل 2 است و گره ها برای رمزگذاری مسیر ،به صورت رشته بیان شده طبق ترتیب اعداد ،بکار می روند.برای مثال0-4-5-10-9-15
              یک مسیر با PS=0 و PG=15 می باشد.
با استفاده از الگوریتم ژنتیک، نقاط اتصال ،در آغاز بطور تصادفی انتخاب شده اند،حال آنکه می بایستی اعداد مجاور ، با یک لینک روی نمودار ،بهم متصل باشند.در این زمینه ،اکثر محققان ،رشته مبنی بر ترتیب و دارای طول متغیر (کروموزوم ها)را بکار برده اند.این کروموزوم،از طریق رشته بیت ها ، بازآفرینی شده است (یعنی،نمایش طبیعی و نه دودوئی).بنابراین باید عملگرادغام و جهش خاصی را اتخاذ نمود.هنگام ادغام ،رشته ای که مناسب تشخیص داده شده است ،به طور تصادفی به عنوان یک والد انتخاب می شود.اگر والد دوم شامل عدد مشترکی در رشته اول باشد.یکی از دو رشته ها،بخشی از رشته هایشان را بعد از عدد مشترک مبادله می کنند در غیر اینصورت ،رشته ای دیگر بصورت والدین دوم انتخاب می شود و همین فرآیند دنبال می شود برای مثال با استفاده از نمودار شکل 2  :

والد1: 
والد2:      
 
هر والد دارای نقطه مشترک 10 است،بخش زیر خط دار هر رشته مبادله شده و دو مولود بصورت زیر ایجاد می شود

مولود1 : 0-1-5-10-9-15
مولود2 : 0-3-6-4-510-11-12-15
  
بعد از ادغام ،برای مشخص کردن تکرار یا عدم تکرار عدد در هر رشته ،مولود ها(فرزندان) بررسی می شوند.در اینصورت بخشی از رشته بین ارقام تکراری حذف می شود.سپس اصلاحاتی مورد نیاز است زیرا ممکن است حالتی پیش آید که مولود ها راه حل مجاز نیستند.این روش ،الگوریتم را پیچیده تر می سازد.مسئله مهم،نحوه تولید کدهای دودوئی به گونه ای که استفاده از کروموزوم هایی با طول ثابت عملی و آسان است .یکی از چالش آورترین جنبه های روش پیشنهادی ،کد گذاری هر رشته در کد دودوئی با طول ثابت است .مسیر ربات متحرک با استفاده از اعداد دودوئی کدگذاری شده که در آن هر ژن در یک کروموزوم ،از طریق 4 بیت باینری به گونه ای که در جدول 1 نشان داده شده است ،کدگذاری شده است.
 
A.کروموزوم ها و جمعیت اولیه

یک کروموزوم ،مطابق با راه حل عملی مسئله بهینه سازی است.بنابراین هر کروموزوم نشان دهنده مسیر است که متشکل از  قطعات خط راست می باشد ،به صورت توالی گره ها با اولین گره که نشان دهنده نقطه شروع اولین قطعه ،به دنبال گره های یانی بین قطعات و قطعه آخری نشان دهنده نقطه پایانی قطعه آخری،هدف،می باشد.حداکثر طول کروموزوم پیش فرض ،برابر با تعداد  نقاط نمودار در طول ژن است. در این حالت ،16 نقطه داری که هر نقطه در 4 بیت دودوئی کدگذاری شده است.به این معناکه طول کروموزوم برابر با 64=4*16 بیت می باشد.این نتیجه ساده است زیرا می توانیم طول موثر کروموزوم را برای کاستن توان محاسباتی لازم،کاهش دهیم.از توپولوژی نمودار مشاهده کردیم که مسیر بهینه برای رسیدن به نقطه هدف مرتبط با تعداد موانع است .
اگر تعداد موانع ایستا برابر با m باشد،کوتاهترین مسیر متشکل از حداکثر نقاط (m+2)یا تعداد(m+1)تکه خط است.این رابطه می پذیرد که شکل مانع پیچیده نیست و می تواند به صورت نقطه حجم در نظر گرفته شود. 
برای مثال اگر هیچگونه مانعی وجود نداشته باشد(m=0)کوتاهترین مسیر متشکل از یک قطعه خطی از نقطه شروع تا هدف است (تعداد نقاط 2)در شکل1،تعداد موانع استا m=3 ؛کوتاهترین مسیر تشکل از 3 نقطه ؛کمتر از 5 (m+2)می باشد.در شکل 2 ،m=7،کوتاهترین مسیر از نقاط 0 تا نقطه 15 {0-4-6-7-9-15} (6 نقطه)می باشد که کمتر از 9 است(m+2).بنابراین معادله زیر برای تعریف طول کروموزوم بکار خواهد رفت

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی کارآموزی مجتمع مسکونی 8 واحدی در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی کارآموزی مجتمع مسکونی 8 واحدی در word دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی کارآموزی مجتمع مسکونی 8 واحدی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

فهرست مطالب

مقـدمـه    1
دستورالعملهای حفاظتی و ایمنی کارگاه های ساختمانی    1
آشنایی کلی با مکان کار آموزی:    2
پاک سازی :    3
خاکبرداری:    10
پـیـاده کـردن نـقـشـه:    6
قـالـب بـنـدی فنداسیون:    8
بـتـون مگــر:    10
آرماتوربندی:    11
نحوه ی آرماتوربندی:    12
خم کردن آرماتور :    13
علت استفاده فولاد و میل گرد در ساختمانها و پی:    16
بتن ریزی فنداسیون :    19
طرح اختلاط بتن :    23
سقف :    33

مقـدمـه
محل کارآموزی در شهر گرگان بوده و کارگاهی کـه در آنجا مشغول بـه گـذرانـدن دوره ی کـارآمـوزی بـودیم عملیات خاک برداری از یک زمین تا اجرای سقف اول بطول انجامید.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) طرح توجیهی روغن نباتی شادگل در wo

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) طرح توجیهی روغن نباتی شادگل در word دارای 122 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) طرح توجیهی روغن نباتی شادگل در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) طرح توجیهی روغن نباتی شادگل در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) طرح توجیهی روغن نباتی شادگل در word :

بخشی از فهرست پروژه دانشجویی طرح (کارآفرینی) طرح توجیهی روغن نباتی شادگل در word

اطلاعات متقاضی طرح 2

مقدمه 4

بخش اول – کلیات 5

بخش دوم – بررسی اقتصادی 9

بخش سوم – بررسی فنی 18

بخش چهارم – بررسی مالی 37

روغنها و چربی های خوراکی بخش عمده ای از ترکیب مواد غذایی و غذای مصرفی روزانه را به خود اختصاص می دهند . رشد سریع جمعیت و نیاز به افزایش هر چه بیشتر تولید از یک سو و عدم استقلال صنایع روغن کشور از برخی لحاظ نظیر مواد اولیه ، ماشین آلات و یا کاتالیست ، خاک رنگبر و غیره از سوی دیگر ، مشکلات روز افزونی را سبب شده است که حل آنها منوط به انجام فعالیت های گسترده و تلاش بیشتر از جانب محققین ، متخصصین و مسئولین امر در این زمینه است .
روغن کشی از دانه های روغنی به وسیله چرخهای اعصاری در ایران ، از قرنها پیش مرسوم بوده و بیشتر مصرف دارویی داشته است . مصرف روغن نباتی به عنوان یک ماده غذایی به همراه دیگر محصولاتی نظیر برنج و آرد ، از سال 1325 معمول شده است .
مردم ایران در بدو امر با اکراه و از روی ناچاری به استفاده از روغن نباتی مبادرت می نمودند و آن را فاقد مواد مورد نیاز بدن دانسته ، حتی مصرف آن را مضر می دانستند ، تا این که به تدریج با آگاهی از ترکیبات و خواص مواد تشکیل دهنده روغن نباتی ، به مصرف آن روی آوردند و در بسیاری موارد آن را بر روغن حیوانی نیز ترجیح دادند . روغن نباتی در حال حاضر به اشکال جامد ، مایع و مارگارین مورد مصرف قرار می گیرد ، که نوع جامد آن به علت قابلیت نگهداری طولانی تر ، بالاتر بودن نقطه ذوب و همچنین بهبود در پلاستیسیته روغن های قنادی و مارگارین

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله بررسی سیستم های کنترل گسترده DCS در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله بررسی سیستم های کنترل گسترده DCS در word دارای 76 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بررسی سیستم های کنترل گسترده DCS در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله بررسی سیستم های کنترل گسترده DCS در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله بررسی سیستم های کنترل گسترده DCS در word :

بررسی سیستم های کنترل گسترده DCS

معرفی سیستم PROCONTROL P
سیستم PROCONTROL P ساخت شرکت ABB یکی از سیستم ها کنترل گسترده است که برای کنترل نیرگاه ها استفاده می شود. در این سیستم با استفاده از حافظه در ریزپردازنده سعی شده است که تا حد ممکن از نرم افزار به جای سخت افزار استفاده گردد. همچنین به جای استفاده از روش سیم کشی معمول از سیستم باس استفاده شده است. باس حاوی تمامی سیگنال ها و اطلاعات کامل سیستم است. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که تمام وظایف کنترل ‏فرآیند و نمایش آن را انجام دهد. این وظایف عبارتند از:

تبدیلات سیگنالها
انتقال اطلاعات
نظارت
کنترل دیجیتال
کنترل آنالوگ
حفاظت
مدیریت فرآیند
بهره برداری و مراقبت فرآیند

PROCONTROL P دارای یک شاهراه ارتباطی است که انتقال اطلاعات با این وسایل و اجزای کنترلی را برقرار می سازد.
انتقال اطلاعات به صورت سریال و پیوسته برای کنترل سیستم از طریق یک شاهراه ارتباطی صورت می گیرد. این شاهراه غالباً دارای یک ساختار دو کاناله و به خاطر افزونگی است. ایستگاهها به شاهراه ارتباطی متصل می شوند. از این ایتسگاه ها به منظور انجام اعمال تبدیل سیگنال ها و کنترل دیجیتال و آنالوگ استفاده می شود.

کنترل و نظارت اپراتور بر فرآیند به وسیله دستگاه ارتباط با اپراتور POS انجام می‌پذیرد. Pos برای این نمایش فرایند از تصویرهای رنگی و برای دریافت پیام از صفحه کلیدها و یا Muse استفادهمی کند. به وسیله سیستم عیب یاب CDS علاوه بر عیب یابی خودکار سیستم و تجهیزات، قابلیت شاهراه وو دسترسی به تمامی اطلاعات سیستم فراهم گشته است.
رابطهای استاندارد امکان ارتباط ببین Procontrol P و کامپیوتر و سایر سیستم های کنترل را برقرار می سازد. Procontrol P وظایف کنترل وی حفاظت قسمت های مهم و حساس مثل کنترل و حفاظت توربین و یا حفاظت دیگ بخار را نیز به عهده می گیرد.

سیستم ها و اجزاء منحصر به فرد و غیر متمرکز با ترکیب شدن با یکدیگر گروه های پردازشی جامع و کاملی را در سطح مختلف سیستم کنترلی، به صورت سلسله مراتبی به وجود می آورند.
یک مدول الکترونیک عمل کنترل یک یا چندمحرک وابسته به هم را انجام می دهد. این کار در سطح کنترل محرک صورت می گیرد. در سطح بالون کنترل محرک، چندین مدول کنترل محرک که مربوط به یک قسمت از فرآیند هستند، با استفاده از یک مدول در سطح کنترل گروهی، هدایت و هماهنگ می شوند.

در سیستم های پیشرفته کنترل خودکار، کنترل تمام سیستم توسط یک واحد کنترل، از سطح واحد صورت می گیرد. به خاطر ساختار غیر متمرکز و قابلیت پیشتیبانی، سیستم POS می تواند تمام نیازها برای دسترسی به سیستم را پاسخ دهد. سطح مدیریت، وظیفه مدیریت و نظارت روی چندین واحد مختلف، برای انجام عملیاتی معین (باز قبیل بهینه کردن قیمت و …) را بر عهده دارد.
نیازها و ملزومات مختلف قابل دسترسی و یا پشتیبانی برای سیستم های بنیروگاهی عبارتند از:
– دسترسی سریع برای سیستم هایی که تاثیر مستقیم بر روی تولید دارند.
– دسترسی متوسط به قسمت هایی که یک اشکال یا خطای کووتاه مدت در آنها باعث تاثیر بر روی تولید نشود.

– امکان دسترسی به قسمت هایی که تاثیرات اندکی روی تولید دارند.
نیازهای دسترسی در هر یک از موارد بالا به وسیله یک طراحی مناسب با ایجاد سیستم پشتیبانی صورت می گیرد.
خصوصیات این سیتسم در ضمیمه الف ارائه شده است.
1 سیستم عیب یاب
سیتسم کنترل Procontrol P به طور خودکار اشکالات سیستم را نشان می دهد. مبدلها، اندازه گیرها، مدولها سیستم انتقال و کنترل کننده ها به طور کامل بررسی و کنترل می شوند. تمام مدولها دارای قابلیت خود عیب یابی هستند.
تجهیزات عیب یابی کاملا از وسایل و تجهیزات عملیاتی مستقل هستند. علائم هشدار دهنده، علاوه بر اینکه بر روی مدولهای مختلف مشخص هستند، همراه با جزئیات در قمست اطلاق کنترل نیز نمایش داده می شوند. عملکرد خودکار تشخیص عیب برای تجهیزات کنترلی، عیب یابی سریع کاهش زمان تعمیرات و در نتیجه، بالارفتن قابلیت اعتماد در او رد پی خواهد داشت.
2دستگاه POS

این قسمت با بهره گیری از واحد نمایش رنگی ویدیوئی VDU و صفحه کلید ها، Mouse امکان نمایش و زمان در تنظیم و هدایت فرآیند را مهای می سازد. سیستم ارتباط با اپراتور طراحی شده برای اتاق کنترل، pos 20 و یا pos 25 است، که هر کدام دارای خصوصیاتی می باشند. Pos 20 نسخه قدیمی تر این سیستم است که بر مبنای کامپیوترهای VAX کار می کند و از نظر عملیاتی از pos 25 (که جدیدتر است) ضعیفتر می باشد. Pos 25 براساس کامپیوتر های شخصی کار می کند. این کامپیوتر ها باید دارای قابلیت هایی همچون حافظه زیاد و پردازشگر قوی باشند. در هر حال، هر دو سیستم با توجه به تفاوت هایی که دارند قابلیت ارتباط وسیعی را مابین اپراتور و فرایند فراهم می کنند.

مشترکات این دو سیستم در اینجا بحث می شود و خصوصیات آنها در ضمایم ب و ج در آخر گزارش یا ارائه شده است.
با توجه به خصوصیات سیستم سلسله مراتبی،در اتاق فرمان نیز برای نمایش اطلاعات از این روش استفاده شده است. دستگاه pos دارای ساختار غیر متمرکز است که در شکل 3 نشان داده شده است.
دستگاه pos برتری های زیر را نسبت به اتاق فرمان های معمولی دارد.

– بنا به نیاز اپراتور، اطلاعات را روی صفحه تصویر، نمایش می دهد. نمایش اطلاعات در هر تصویر به اندازه کافی و لوزم با درج جزئیات در هر زمان می باشد.
– هماهنگی بهتر با ساختار غیر متمرکز برای هدایت فرایند، نسبت به کنترل فرایند از اتاق فرمان های معمولی
– با حجم اطلاعات زیاد احتیاج به فضای کمتری دارد.
– قابلیت تطبیق ساده و انعطاف پذیر نسبت به وظایف متغیر

– قابل برنامه ریزی
– نمایش با کیفیت عالی
– نگاهداری ساده
– قابل توسعه (سادگی)
مشخصه ویژه دستگاه POS امکان نمایش گرافیکی و چند جانبه در سطوح مختلف است. این نمایش ها عبارتند از:
1- نمایش کل فرایند: نمایش بخش های مختلف فرایند و اعلام اشکالات آنها
2- نمایش ناحیه: نمایش جامع گروه های عملیاتی بخش از فرایند (ناحیه) و اعلام اشکالات انها

3- نمایش گروه: نمایش جامع عملیات حلقه های کنترل یک گروه مشخص یا مقادیر اندازه گیری شده
4- نمایش حلقه: مسیر کامل عملیات یک حلقه کنترل و مقادیر اندازه گیری شده را نمایش می دهد.
5- تصور Mimic: نمایش عمومی و شبیه سازی شده فرایند و نمایش اطلاعات جاری فرایند

6- نمایش منحنی: نمایش کمیت ها نسبت به زمان «امکان ثبت و نمایش 6 محنی روی صفحه تصویر با دقت و درجه بالای گرافیکی وجود دارد.»
7- تصویر مشخصه : نمایش منحنی مشخصه د رمحورهای X – Y که نشان دهنده نقاط کار جاری اجزا مهم فرایند
8- نمایش نمودار : نمایش گروهی از کمیت ها، (مثل درجه حرارت) که دارای یک واحد یکسان می باشد.

9- نمایش اخطار یا هشدار: تمام اشکالات و هشدارهای سیستم نمایش داده می شود و در صورت بروز شاکال با فشردن یک کلید بدون توجه به هر سطح می توان به نمایش هشدار رجوع کرد.
یکی از قابلیت های پیشرفته این سیتسم استفاده از چند VDU برای نمایش اطلاعات فرایند و صفحه کلیدهایشان برای انتخاب نوع تصویر می باشد. این وسایل می توانند باکامپیوترهای موجود در شبکه ارتباط داشته باشند. کامپیوترها به یک باس مرکزی متصل هستند و از طریق اطلاعات کل فرایند رامنتقل می کند. یک قابلیت مهم دیگر این سیستم طراحی اتاق کنترل بدون در نظر گرفتن اندازه کل فرایند است. این مسئله در جای اهمیت خود را نشان می دهدکه فرایند به تدریج تکمیل گردد. چرا که مقدار اطلاعات که نمایش داده می شود، فقط به تعداد کامپیوترهای غیر متمرکز که مورد استفاده قرار می گیرند، بستگی دارد. بنابراین احتیاج به تغییر سیستم نداریم. برای هر کدام از کامپیوترهای موجود می توان یک کامپیوتر به عنوان افزونه در نظر گرفت تا قابلیت اطمینان افزایش یابد.
اجزا سخت افزار سیستم POS عبارتند از:

• رابط برای اتصال به شاهراه ارتباطی دوگانه (دوبل)
• سرویس دهنده و وسایل جانبی (چاپگر، صفحه کلید، کامپیوتر و ….)
• شبکه استفاده شده در این سیستم Ethernet می باشد. این شبکه معمولا دارای افزونگی است.
به وسیله شبکه LAN چندین واحد پردازشگر با صفحه کلیدها، چاپگرها، و … می توانند با هم در ارتباط باشند. ارتباط با شاهراه ارتباطی دوگانه به وسیله مدولهای رابط که هوشمند هستند انجام می گیرد. بدین وسیله انتقال اطلاعات در مسیر سیستم کنترل به pos و بالعکس، از مسیر pos به سیستم کنترل جریان می یابد. واحد پردازنده مرکزی یک کامپیوتر پر قدرت 33 پیتی با حافظه زیاد است.
تجهیزات کنترل و ابزار دقیق

ایستگاه ها از مجموعه مدولهایی که وظیفه ارتباط سیگنالها، کنترل دیجیتال و آنالوگ و همچنین نظارت بر ارتباطات بین مدولها و تشخیص عیب را بر عهده دارند، تشکیل شده اند.
شاهراه ارتباطی به طریق دو خط مجزا و ایزوله وارد ایستگاه می شود. یک مدول تزویج رابطه مخابراتی بین شاهراه ارتباطی و باس ایستگاه را فراهم می سازد. خطوط ارتباطی برای قابلیت اطمینان بیشتر دارای ساختار دوتایی (دوکاناله) هستند. جریان اطلاعات در داخل ایستگاه به وسیله کنترل کننده باس ایستگاه که کاملا خودکار و مجزا از شاهراه کار می کند، تنظیم و کنترل می شود. بنابراین عملکرد مستقل یک ایستگاه نیز امکان پذیر است. ایستگاه ها دارای خواص زیر هستند:
• ساختار مدولور

• در جاهایی که سیستم کنترل باید از لحاظ حجم کار محدود باشد، توابع کنترلی در یک ایستگاه قرار می گیرند.
• امکان ارتباط هر نقطه اطلاعات را هر نقطه دیگر در سیستم از طریق شاهراه ارتباطی وجود دارد.
• برحسب کاربرد (اندازه گیری آنالوگ یا دیجیتال) می توان مدول ها را در ایستگاه های مختلف توزیع نمود.
کابلهای سیگنال های ورودی به سیستم ناکار اتصال فرآیند به باس سیستم و همچنین تبدیل سیگنال ها را به عهده دارند. همانند مدولهای ورودی یسگنال، مدولهائی برای خروجی سیگنال نیز موجود می باشد که سیگنال روی باس را به سیگندل ولتاژ یا شدت جریان تبدیل می کند.

الف- مدول ورودی آنالوگ
این مدول ها برای سیگنال های آنالوگ با جریان صفر یا 4 تا mA20، ولتاژ 0 تا 10 ولتا، ترمومترهای مقاومتی و ترموکوپل ها مورد استفاده قرار می گیرند.
مدولهای ورودی آنالوگ دارای قابلیت های زیر هستند:
1- منبع تغذیه برای ترانسمتیریها

2- ایزوله بودن ونداشتن تداخل با سیستم
3- آزمایش سیگنال برای بررسی خارج از محدوده بودن
4- دامنه عملکرد از 50% تا 150% دامنه اندازه گیری
5- خطی کردن منحنی مشخصه RTD و ترموکوپلها

6- نظارت و اعلام حدود مقادیر فرایند تا 4 حد، روی یک مقدار اندازه گیری (خیلی کم، کم، زیاد، خیلی زیاد)
7- تصحیح اندازه گیری وبی سیالوت و سطح (مانند جذرگیری…)
8- فیلتر کردن مقدرا اندازه گیری با خاصیت حذف اغتشاش ولتاژ برای فرکانس 50Hz و هارمونیکهای آن.
9- به عنوان یک انتخاب، مدول های ووردی می تواند با فیلتر غیر خطی تطبیق مجهز شوند که برای سیگنال های فرایند با اغتشاشات زیاد، بهبودی عالی در کیفیت تنظیم کننده ها بوجود آورد.
10- فیلتر کردن به وسیله فیلتر درجه 1 (تمامی این فیلترها به صورت نرم افزاران روی مدولها نصب می شود)
ب: مدول ورودی دیجیتال
مدول های ورودی دیجیتال برای سوئیچ های دیجیتال با اتصال دو سیمه و برای سیگنال 24 ولت مستقیم در دسترس هستند این مدول های دارای قابلیت ها و خواص زیر هستند:
– منبع تغذیه برای اتصال کنتاکتها
– فیلتر کردن ارتعاشات قطع و وصل شدن کنتاکت

– نظارت بر قطع سیم ارتباط با کنتاکت
– نظارت بر قطع شدن تغذیه
– نظارت بر اتصال کوتاه به بدنه

– صفر شدن خروجی وقتی در ورودی دیجیتال اشکال داشته باشد.
– نظارت بر علامت انتقال وقتی که ورودی دیجیتال اشکال داشته باشد.
ج- مدول خروجی سیگنال آنالوگ
این مد.ل سیگنال موجود بر روی باس ایستگاه را به سیگنال لازم برای عملکرد روی رله ها و لامپها تولید می کند. و خروجی آن –48 یا +24 ولت است.
هـ- مدول کنترل آنالوگ و دیجیتال
کنترل دیجیتال و آنالوگ می تواند در هر کدام از سطوح سیستم (کنترل گروهی- کنترل محرک و سطح کنترل واحد) استفاده می شود. به خاطر استفاده از طراحی براساس ریزپردازنده تعداد مدول های مورد استفاده به طور قابل توجهی کاشه یافته و تنها یک مدول پایه نیاز است. هر مدول به یک ریزپردازنده و سه حافظه مجهز است.
1- حافظه برای مقادیر ورودی و خروجی
2- حغفظه برای بلوک های عملیاتی
3- حافظه برای برنامه کاربر
برنامه کاربر با استفاده از بلوک های عملیاتی (FB ) از مقادیر ورودی استفاده کرده و مقادیر خروجی را تهیه می کند. مقادیر ورودی/ خروجی از طریق حافظه ورودی و خروجی با سیستم انتقال اطلاعات و ارتباط است. بر روی هر سلول کنترل قابل برناخه ریزی یک برنامه تشخیص عیب اتوماتیکی فعال وجود دارد. که به عنوان یک برنامه پشتیبان، صحت کار ریزپردازنده و محتویات حافظه را نظارت می نماید. حافظه ها معمولا EEPROM هستند که در صورت قطع برق نیز محتوایشان ثابت می ماند.

در کنار این توابع اصلی مقداری توابع پیچیده تر وجود دارد. این توابع برای کاربردهای نیروگاهی تهیه شده اند که به عنوان مثال می توان به توابع کنترل محرک و محاسبات انتالپی اشاره نمود.
مدول کنترل محرک: این مدول در اولین سطح سیتسم کنترل برای هدایت واحد نیروگاه استفاده می شود. این کنترل کننده به وسیله اتصال کابلهای مختلف به Switch gears وصل گردیده و از طرف دیگر به باس متصل است.

این سیستم نرم افزاران را ارائه کرده است که به کمک سخت افزار، سیستم کار راه اندازی و خواباندن توربین ژنراتور را به صورت مطمئن و همچنین بهره برداران بهینه از توربین و ژنراتور در زیر بار را انجام می دهد.
3-رابطهای استاندارد

رابطهای استاندارد قابل برنامه ریزی و هوشمند هستند که امکان اتصال، کامپیوتر یا اجزاء خارجی دیگر را به شاهراه ارتباطی فراهم می آورند. این مدولهای ارتاطی موارد زیر را برآورده می سازند.
– دسترسی به اطلاعات فرایند
– دسترسی به اطلاعات بدون تداخل و اغتشاش
– قابلیت راه اندازی اتوماتیک مدول های ارتباطی بعد از قطع برق و وصل دوباره آن

رابطها با استانداردهای زیر تهیه و طراحی شده اند:
– رابطه سریال RS232 , RS422 بر طبق استاندارد IEC با پروتکل ارتباطی مطابق استاندارد DIN 19244
– رابطه Ethernet 802.3 بر طبق استاندارد IEC با پروتکل ارتباطی Decnet Application .
4-سیستم انتقال اطلاعات
سیتسم انتقال اطلاعات شامل دو مسیر اطلاعات مختلف است:
1-شاهراه ارتباطی: شاهراه ارتباطی دارای یک ساختار ودکاناله است و به گونه ای طراحی شده است که بتواند هر نوع اغتشاشات را حذف کند. برای بال بردن درجه اطیمینان دو کانال A و B قابل تعویض با یکدیگر می باشند و حالت پشتیبانی همدیگر را دارند. برای هر کانال شاهراه ارتباطی یک ایستگاه اصلی وجود دارد و به هر ایتسگاه اصلی تا 8 عدد شاهراه ارتباطی متصل می شود. درحقیقت این 8 کانال با همدیگر یک کانال را تشکیل می دهند. این کانال ها با الگوی ستاره قرار می گیرند. هر اطلاعات به طور خودکار روی تمام کانال ها پخش می شود. از دید مخابره اطلاعات، سیستم به صورت یک خط واحد می تواند در نظر گرفته شود. هر خط شاهراه ارتباطی از یک جفت کابل از نوع Twin axial شیلد دار تشکیل شده است. این کابلها مصونیت میسر را در مقابل تداخل جزئیات القایی بسیار بالا می برند. و هر خط شاهراه ارتباطی این کابل تا 15 کیلومتر می تواند طول داشته باشد. برای مودلهای ورودی خروجی و مدول های پردازشگر به وسیله باس ایستگاه تامین می شود. کمدهای هر ایتسگاه دارای چهار طبقه هستند که در طبقه باس ایستگاه از یک صفحه مدار چایی تشکیل شده است و مدول ها که در طبقه قرار می گیرند به آن متصل می شوند. برای اتصال باس بین طبقه های مختلف از کابلهای نوع مسطح استفاده می شود. وقتی باس ایستگاه به شاهراه ارتباطی متصل شود و اطلاعات شاهراه ارتباطی به صورت تلگرام فوراً روی باس ایستگاه بدون احتیاج به هرگونه حافظه واسطه قرار می گیرند.
الف: ساختار تلگرام

تمام سیگنال های دیجیتال در آنالوگ که توسط باس انتقال داده می شوند، به صورت تلگرام و به فرم دیجیتال هستند. هر تلگرام شامل بیتهای همگام سازی که عملیاتی، آدرس و داده می باشد. بیتهای همگام سازی، 4 بیت برای شروع تلگرام و 4 بیت برای تمام تلگرام هستند. از 8 بیت برای عملیات که نشانگر جهت انتقال، نوع داده ها، نوع خبر و نوع آدرس می باشند، استفاده می شود. از 24 بیت برای آدرس دهی استفاده می شود، که از 2 بیت آن برای شماره سیستم، 8 بیت آن برای شماره ایستگاه، 8 بیت آن برای شماره مدول هر ایستگاه و 8 بیت آن برای شماره واحد خروجی و ورودی یا محاسباتی بر روی مدول استفاده می شود. بدین ترتیب می توان حدود 15000 مدول یا 138101 مقدار آنالوگ اطلاعات استفاده می شد. هر تلگرام می توان محتوی یک سیگنال آنالوگ (12 بیت + بیت علامت) یا شامل تا حداکثر 16 سیگنال دیجیتال باشد. 25% اطلاعات یعنی 18 بیت از هر تلگرام به تنهایی مربوط به مصونیت و ایمنی آن می باشد.

گیرنده ها می دانند که اطلاعات مربوط به کدام فرستده ای را باید دریافت کرد.
Procontrol برای مخابره اطلاعات از دو روش ترتیبی و برحسب واقعه استفاده می کند. در روش ترتیبی کلیه ایستگاه ها در یک صف به نوبت اطلاعات خود را مخابره می کنند.در روش واقعه در صورت وقوع واقعه سیستم از حالت ترتیبی خارج ده و اطلاعات واقعه انتقال می یابد. واقعه برای یک ورودی آنالوگ تغییر بیش از 039% یا گذشت بیش از 200 میلی ثانیه از آخرین مخابره اطلاعات و برای ورودی دیجیتال تغییر وضعیت، تعریف می شود.

5 سیستم ایمنی و حفاظتی قابل برنامه ریزی
این سیستم برای حفاظت تجهیزات عمده نیروگاه بخاری نظیر بویلر استفاده می شود. و کمر حفاظت قسمت های مختلف نظیر سیستم کنترل مشعل، نظارت بر احتراق، سیستم تخلیه دود کوره دیگ بخار و نظارت بر سوخت و هوا را انجام می دهد. از دیگر کاربردهای این سیستم می توان به سیستم ایمنی I8C در نیروگاه های اتمی اشاره کرد. ساختار این سیستم سه کاناله است که هر سه کانال به صورت مجزا و کاملا مستقل عمل می کند، سپس با استفاده از عملگر 2 از 5 فرمان خروجی انتخاب می گردد. در این سیستم برای اندازه گیری نیز از سه کانال استفاده می کنند. و هر سه کانال ورودی و خروجی به هر سه قسمت سیستم حفاظتی وارد شده و خروجی آماده می گردد.

این سیستم برای ایمنی بیشتر آزمایشهایی را بر روی ورودی ها و خروجی ها انجام می دهد. همچنین خود سیستم حفاظتی نیز دائماً آزمایش می شود.
6 سیستم مهندس، طراحی و سرویس EDS
با به کارگیری کامپیوترهای قدرتمند افق جدیدی برای ابزار مهندس، طراحی و سرویس به وجود آمد، که امکانات وسیع دستگاه EDS را به وجود می آورد. EDS امکان دسترسی و برنامه سازی تمام ترکیبات سیستم کنترل از طریق شبکه ارتباطی را به صورت حین کار و در داخل مدولها بر روی EEPROM را دارا است.
دستگاه EDS دارای سه نوع مختلف می باشد:

1- دستگاه EDS10 به عنوان ابزار طراحی، برنامه ریزی و سرویس برای تجهیزات داخلی خود سیستم کنترل استفاده می شود.
2- دستگاه EDS20‌ توسعه یافته EDS10 است و علاوه بر وظایف EDS10 ابزار جهانی ابزار دقیق (حس کننده ها، محرک ها و کابل کشی ها) را نیز شامل می شود.
3- دستگاه EDS30 وظیفه برنامه ریزی، طراحی و سرویس بدون استفادهع از کاغذ را بر عهده دارد. برای بایگانی و اداره سازی مدارها ونقشه ها به صورت اتوماتیک از حافظه های الکترومغناطیسی استفاده می شود.
ساختار سخت افزار EDS مشکل از یک کامپیوتر است که امکان تبدیل به شبکه و کارموازی چند نفره را می دهد. انی کار امتیاز مهمی برای سیستم در هنگام راه اندازی ابتدائی نیروگاه در محوطه نیروگاه محسوب می شود.

از برتری های دستگاه EDS می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– مدارک و نقشه های موجود با سیستم کنترل مطابقت صد در صد دارند
– کل طراحی بدون صرف کاغذ انجام گیرد، از کل نقشه های سیستم کنترل با استفاده از کامپیوتر تولید می گردد.
– ساده کردن بایگانی و یافتن نقشه و صرف دقت کمتر برای سرویس

– در صورت نیاز به چاپ، نقشه های چاپ شده دارای فرم یکنواخت بوده و از کیفیت لزوم و مشابه برخوردار هستند.
– برتری دیگر بایگانی به وسیله ذخیره الکترونیکی درمقابل بایگانی معمولی به وسیله کاغذ این است که طبیعت اثری مانند کهنه یا کثیف شدن روی آن نمی گذارد.
– تغییرات و سرویس را می توان بدون دیسک و با کیفیت بهتر و سریع تر انجام داد.

فصل دوم …
«معیارهای ارزیابی و اولویت بندی»

فصل دوم
معیارهای ارزیابی و اولویت بندی
سیستم های کنترل، حفاظت و سبک اطلاعات DCS در نیروگاه های بخاری دارای دو بخش عمده سخت افزار و نرم افزار می باشند. با درنظر داشتن معیارهای تعیین کننده، سیستم DES را برای نیروگاه های مذکور به قسمت های مختلف در مرتبط با یکدیگر تقسیم می گردد. برای ارزیابی دقیق تر قسمت های مثابه، محصولات چند شرکت به صورت ذیل مورد بررسی قرار گرفت:
اتاق کنترل مرکزی (CCR) شامل:
سخت افزار
COMPUTERS
– CPU
– RAM SISE
– GARD DISK
– SPEED
OPERATOR STATION
– NUMBER

– Computer Typef
– CPU
– RAM SISE
– HARD DISK
PRINTER

– NUMBER
– EVENT L& ALARM
– SPEED
– HARD COPY
MIMIC PANEL
DATA LOGGER
SOFT WARE
ADMINISTRATION STATION
– CPU
– RAM SISE
– HARD DISK
– PRINTER
– VDU
پانل کنترل واحد (UCB) شامل:
Panel specification
– Eguipment & indtrumentation
– Division of UCB (Turbine, Generator…)
– PLC spee

– Manual control
– Alarm system
– Contruction requirments
– Syncronizing
– Spare Part
– Local cooperation
سیستم انتقال اطلاعات و مدارهای واسط (باس و شبکه …)
– BUS redundaney

– Fiber optic
– IEEE standards
– BUS coupler
– Kequirements for SCADA
– Means of interface to SCADA
سیتسم های جنبی و پشتیبان PCS
– Erg. Workctation
– CPU
– Speed
– RAM
– Hard Disk

– VDU
Saft ware
1- مشخصه های سازندگان
از جمله معیارهای در نظر گرفته شده برای مشخصه سازندگان موارد زیر را می تواند ذکر نمود:
1- مراجع کاری در رابطه با نیروگاه ها و سیستم های DCS، از نظر تعداد ظرفیت پروژه
2- داشتن گواهینامه ها و استاندارد های بین المللی (از جمله سری ISO 9000) در تضمین کیفیت
3- استفاده از استانداردهای معتبر صنعتی درارائه پیشنهاد فنی

4- استفاده از پیمانکاران داخلی و نحوه انتقال تکنولوژی به داخل کشور دخالت دادن مهندسی داخل در طراحی و نصب و راه اندازی
5- نحوه ارائه مدارک فنی
6- همگونی و یکسان بردن قطعات فنی به کار رفته
2-مشخصه های ساختار سیستم های بررسی شده
معیارهای فنی مد نظر در ساختار سیتسم های مورد بررسی به شرح زیر بوده است:
1- قابلیت آزمایش سیستم در مراحل راه اندازی و در حین کار وجود نقاط

آزمایش و از جنبه های سخت افزاری و نرم افزاری.
2- سهولت در تشخیص و تصحیح عیب در سیستم

3- سهولت بهره برداری از سیستم و آموزش سریع
4- زیب بالای دسترس پذیری ساختار سیستم (Reliability)
3-اختصاص امتیاز باری معیارهای ذکر شده
در ادامه کلیه معیارهای ذکر شده مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت و اهمیت نسبی معیارها در ارزیابی در جدول زی جمع بندی گردیده است. درصد امتیاز حاصل برای هر شرکت به صورت زیر خواهد بود:
Total Special feat Struct feat Other system Compa feat Data tron sintle fea UCB
Facture CCR
Factures مشخصه
100% 5 10 20 10 15 20 20 درصد ارزیابی

 

لازم به ذکر است که برای هر مشخصه در جدول فوق جداولی تنظیم شده است که نتایج آن به جدول بالا انتقال می یابد. برای مثال مشخصه UCB که 2C درصد از امتیاز کل را به خود تشخیص می دهد، به زیر مشخصه های جزئی تری تقسیم می شود که از مجموع امتیازهای به دست آمده، در صدی از 20 درصد UCB حاصل می شود.
4-جمع بندی سیستم های بررسی شده از نظر فنی
در ادامه جدول زیر امتیاز و ردیف سیستم های بررسی شده را نشان می دهد.
ردیف سیستم امتیاز سیستم
1 Procontrol O (ABB) 78.6

2 TELEPERM ME (Siemens) 69.5
3 INFI 90 (Bailey) 63.5

5- مزایای ABB:
– سابقه زیاد شرکت در نیروگاه ها و سیستم های DCS (البته سابقه شرکت فوق در کلیه جزایر نیروگاهی مطرح است)
– داشتن استاندارد های تضمین کیفیت سری ISO 9000
– ارائه سیستم آموزشی مناسب
– ارائه مدارک قابل قبول برای بررسی
– برخورداری از استانداردهای معتبر صنعتی

با توجه به خصوصیات Procontrol P در می یابیم که این سیتسم یکی از بهترین سیستم های کنترلی است که می توان برای کنترل نیروگاه ها استفاده نمود. این سیستم دارای قابلیت ارتباط با اپراتور به نحوه ساده و با کیفیت بالا است. همچنین با استفاده از کنترل دیجیتال و نرم افزار، قابلیت کنترل و تغییر الگوریتم آن بسیار خوب می باشد. به دلیل استفاده از روش باس به جای سیم کشی معمولی هزینه نصب آن بسیار کاهش یافته است. و با استفاده از سیستم عیب یاب اتوماتیک و قرار دادن افزونگی سیستم دارای قابلیت اعتماد بسیار بالایی است. همچنین این سیستم قابلیت اجرای الگوریتم های سطح بالای کنترلی را دارا است.
در مجموع با توجه به معیارهای مطرح شده در فصل دوم و همچنین مراجع کاری شرکت ABB در ایران و سایر کشورها، محصول این شرکت به عنوان یکی از محصولات برتر در زمینه سیستم های کنترلی نیروگاه های انتخاب گردیده و عملکرد و قابلیت های سیستم به تضمین مورد بررسی وتحلیل قرار گرفت که این موضوع راهگشای شناخت DCS و قابلیتهای ارزنده آن خواهد بود.

فصل سوم …
«سیستم های کنترل گسترده DCS»

سیستم های کنترل گسترده (DCS)
1-3: مقدمه، تعریف و تاریخچه:
کنترل سلسله مراتبی عبارت است از: استفاده از چندین سطوح کامپیوتری در یک ساختار توسعه یافته Master- stave برای انجام همه یا بخش عمده کنترل در یک plant صنعتی.
رویه های مختلف در ساختار سلسله مراتبی:

1- تمامی ارتباطات مستقیم با پروسس در سطح را قرار دارند و چنانچه بیش از یک سطح باشند با IB , IA و … نشان داده می شوند.
2- کنترل سرپرست (supervisory control) عموماً در رویه 2 قرار دارند.
3- کنترل محدوده (Area control) و یا هماهنگی داخل محدوده‌ای (Inter- Area coordination) سطح سوم نام دارد.
4- برنامه ریزی (acheduking) و مدیریت اطلاعات (Management Information) و … در سطح سوم نام دارد. معمولا این سطح دارای دو قسمت 6A که ارتباط با plant را پوشش می دهد مانند:
برنامه ریزی و 4B را که با مدیریت های سطوح بالاتر و ارتباط است، مانند مدیریت اطلاعات می باشد.

سیستم های کنترل کامپیوتری اولیه:
قبل از ورود کامپیوتر به کنترل صنعتی عمل کنترل توسط تعداد زیادی از حلقه های کنترلی آنالوگ به صورت نیوماتیکی و یا الکترونیکی صورت می گرفت. مانند شکل 3-1 در این شکل IB , IA هر دو در ارتباط با پروسسند. ولی متغیرهای سطح IA قابل رویت توسط اپراتور نیستند.

شکل 3-1 یک سیستم کنترل آنالوگ اولیه
با پیشرفت کامپیوتر در کاربردهای اولیه از آن برای جمع آوری اطلاعات و نمایش (Data lagger , Monotor) استفاده شد. (شکل 3-2). ولی هنوز از کامپیوتر به عنوان کنترل کننده استفاده نشده بود.

شکل 3-2: استفاده از کامپیوتر به عنوان جمع آ‎ورنده نمایشگر اطلاعات

در اوایل سال 19600 از کامپیوتر در یک ساختار سرپرست مطابق شکل 3-5 استفاده شده، که فهرست نقاط کار حلقه های کنترل را تغییر می داد. ولی کنترل اولیه پایین توسط حلقه های آنالوگ صورت گرفت.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >