سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی مقاله در مورد آبزیان ایران وجهان در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد آبزیان ایران وجهان در word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد آبزیان ایران وجهان در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد آبزیان ایران وجهان در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد آبزیان ایران وجهان در word :

آبزیان ایران وجهان

آبزیان خلیج فارس
آبزیان به جاندارانی گفته می‌شود که در آبهای سطح زمین زندگی می‌کنند.
خلیج فارس بزرگترین پناهگاه موجودات دریایی به ویژه آبزیان ظریف و کوچک از قبیل ماهی های تزئینی زیبا و رنگارنگ مرجان ها، صدف ها، حلزون ها، نرم تنان، شقایق ها، اسفنج ها، عروس های دریایی و غیره است.تعداد زیادی از این آبزیان که در نوع خود زیباترین موجودات دریایی هستند، به علت حوادث مختلف و مسایل زیستی به این پناهگاه آرام وگرم پناه آورده اند و از هزاران سال پیش در آن به زندگی خویش ادامه می دهند. قباد( شاه ماهی)، را شکوه حلوا سفید یا زبیده، شوریده، حلوا سیاه، سرخو، شعری، سبیتی، خاور و دختر ناخدا از مهمترین ماهی های خــوراکی و اره

ماهی، بمبک، ماهی لقمه،اسب ماهی از ماهی های غیر خوراکی خلیج فارس محسوب می شوند.علاوه بر این خلیج فارس دارای صدها گونه ماهی تزئینی است. که برخی از نمونه های آن مانند(امپراتور) در جهان نادر است جراح دم زرد، آنتن دار، دلقک آبی، کاردینال، هامور، سقماهی، دم گاوی، نئون، آرایشگر، صندوق ماهی، شاخدار، خروس دریایی، پیکاسو، ملوان، چیتی، شقایق، ژله و پیکاسوی مشکی از دیگر ماهی های تزئینی آبهای پیرامون کیش هستند.

منظور از سیستمهای متداول (باز) آبزی پروری مزارعی است که آب از یک سو وارد شده وپس از استفاده توسط آبزیان مزرعه از سوی دیگر خارج می گردد.
الف) مزارع تولیدی سردابی
در مزارع تولید ماهی قزل آلا (مزارع سردابی) بدلیل حساسیت این گونه ماهی پرورشی ونیاز به دمای پایین واکسیژن بالا لازم است آب دائماً در استخرهای بتنی در جریان باشد وپس از تامین آب از منبع اصلی که معمولاً چشمه ، سراب یا رودخانه است و گذر از مزرعه پرورشی بدون آنکه در حجم آن تغییری حاصل شود از سوی دیگر خارج می گردد تا هم اکسیژن مورد نیاز ماهیان فراهم شود وهم با ماندگاری آب دمای آن افزایش نیابد.
در بعضی مزارع باز پرورش قزل آلا،جهت تامین اکسیژن بیشتر، آب ورودی به مزرعه به (روش ثقلی ویا استفاده از هواده های مکانیکی و هوادهی می گردد.
با توجه به امکانات موجود که بهترین آن میزان آب در اختیار می باشد ظرفیت یک مزرعه پرورش سردابی از چند تن تا دهها تن متغیر است.
رایج ترین اشکال مزارع سردابی نوع معمولی ونوع دانمارکی است. در انواع معمولی آب هر استخر بصورت مجزا تأمین شده وخروجی جداگانه نیز دارد ودر نوع دانمارکی مزارع در چند ردیف پله مانند ساخته شده وآب خروجی استخرهای ردیف اول به استخرهای ردیف دوم وپس از عبور از آن به استخرهای ردیف سوم می ریزد.

انتخاب نوع ساخت وساز استخر به عوامل مختلفی نظیر شرایط توپوگرافی زمین, میزان آب و…بستگی دارد وهر کدام دارای معایب و مزایای خاصی می باشند.

ب) مزارع تولیدی ماهیان گرمابی
در مزارع تولید ماهیان گرمابی (کپور ماهیان ) بدلیل نیاز اکسیژنی کمتر ودمای مورد نیاز بالاتر لزومی به جریان وتعویض دائمی آب نیست. ضمن اینکه جهت تامین غذای طبیعی در مزرعه (زی شناوران گیاهی وجانوری)این نوع استخرها خاکی هستند. پس از آبگیری استخرها در ابتدای دوره پرورش ماهی (از منبع اصلی که معمولاً چشمه , سراب یا رودخانه وگاهی چاه می باشد )در طول دوره پرورش که معمولاً 8 ماه است بسته به نیاز، چندبار تعویض بخشی از آب صورت می گیرد. در شرایط معمولی از هر هکتار مزرعه پرورش ماهیان گرمابی 3 تن ماهی استحصال می گردد ودر صورتی که مزرعه به طرز مناسبی هوادهی گردد تولید هر هکتار را تا 8 تن نیز می توان افزایش داد.
ماهیان سرد آبی
ماهیان که در میانگین حرارتی 7 تا 17 درجه سانتیگراد به خوبی رشد می کنند را تحت عنوان ماهیان سرد آبی شناسایی می نمایند بیشتر این ماهیان را خانواده آزاد ماهیانsalamonidae بوده و مشتمل بر ماهیان آب شیرین و ماهیان مهاجر موجود در نیم کره شمالی می باشند.
امروزه گونه های مختلف ماهیان در کشورهایی که دارای شرایط آب و هوایی مناسب رشد این ماهیان در کشورهایی که دارای شرایط آب و هوایی مناسب رشد این ماهیان می باشند پرورش داده می شود. گوشت این ماهیان بسیار لذیذ بوده و از نظر اقتصادی از جمله ماهیان با ارزش خوراکی محسوب می گردند.
اغلب گونه های مختلف آزاد ماهیان در این دسته جای گرفته تقریبا بیشتر انواع این ماهیان به منظور حفظ ذخایر منابع آبی صید ورزشی تولید گوشت تکثیر و پرورش داده می شوند.
از اختصاصات ویژه این ماهیان وجود دندان در دهان فلسهای ریز نقره فام دهانی نسبتا بزرگ ، باله مخرجی کوتاه، یک باله چربی کوچک، در روی ساقه دمی همو سرک است.
قزل آلای رنگین کمانoncorhynchus mykiss :

نام علمی ماهی قزل آلای رنگین کمان salmo gairdneri richبوده است که با توجه به شباهت تاکسونومیک آن به گونه oncorhynchus mykiss یا آزاد ماهیان کبیر به تبدیل و مورد تصویب دانشمندان قرار گرفت.
قزل آلای رنگین کمان در سراسر جهان منتشر گردیده و بدون شک بعد از ماهی کپور عمده تر ین و قدیمی تر ین ماهی پرورش محسوب می گردد و همچنین این ماهی یکی از مهمترین ماهیان برای صید ورزشی قلمداد می گردد.
علیرغم تحقیقات وسیع و همه جانبه ای که در سطح جهانی بر روی این ماهی صورت گرفته است ، ماهی شناسان در خصوص نام علمی این ماهی اتفاق نظر نداشته اند و تاکنون بیش از 30 نام علمی برای این ماهی پیشنهاد گردیده است.

حدود 80 سال قبل ریگان Raygan پیشنهاد داد که ماهیان قزل آلای وابسته به اقیانوس کبیر با توجه به اندازه و شکل بین دو چشم آنها رده بندی گردد( کیابی -1372)
تجارب قبلی دانشمندان نیز حاکی از آن است که DNAمیتو کندری زل آلای رنگین کمان شباهت زیادی بهDNA میتو کندری ماهی آزاد اقیانوس کبیر در مقایسه با ماهی آزاد اقیانوس اطلس دارد . این شباهت به شاه ماهی آزاد اقیانوس کبیر حتی به مراتب بیشتر از شباهت آن بهDNA میتو کندری ماهی قزل آلای قهوه ای است.
در سال 1988 جامعه شیلاتی آمریکا American fisheries society نام جنس را برای ماهی قزل آلای رنگین کمان پیشنهاد داد . پس از اینکه معلوم شد ماهی قزل آلای رنگین کمان تقریبا تمامی ویژگیهای ماهی آزاد کامچاتکا را دارد نام علمیoncorhynchus mykiss برای آن پیشنهاد گردید تا جای نام علمی Salmo gairdneri rich را بگیرد .
برخی از ویژگی ها و خصوصیات ماهی قزل آلای رنگین کمان:
1- ماهی قزل آلای رنگین کمان به مراتب آسانتر از قزل آلای خال قرمز نسبت به محیط سازگاری حاصل نموده تمایل بیشتری به اهلی شدن داشته و از غذای دستی آسانتر استفاده می نماید.
2- این ماهی به درجه حرارت های بالا و کمبود اکسیژن مقاوم بوده و در آبهایی که به اندازه کافی تجدیدی گردد می تواند درجات 20 الی 22 درجه سانتی گراد را تحمل نماید.
3- قزل آلای رنگین کمان نسبت به بیماریها و بخصوص بیماریfurunculosis به مراتب مقاومتر می باشد .
4- نمو تخم در مدت کوتاهتر انجام شده و رشد آن سریعتر است. این ماهی گوشتخوار می باشد فلذا ماهیان کمتری را شکار می نماید این ماهی از انواع کرمها و نرم تنان تغذیه میکند و این موجودات را در بستر آبگیر جستجو می نماید .از همین طعمه ها برای صید ورزشی استفاده می کنند .
5- این ماهی دارای رشد سریع می باشد و در صورتی که خوب تغذیه شوند و در یک سالگی به وزن 100 گرم و در سالگی به 250 الی 300 گرم و در چهار سالگی به 40 الی 45 سانتی متر می رسد حداکثر وزن آن به 7 کیلو و حد اکثر طول گزارش شده به 70 سانتی متر است. این ماهی نسبت به whirling diseaseبیماری حساس می باشد و گوشت آن از حیث کیفیت نازلتر از گوشت قزل آلای خال قرمز می باشد.
6- ماهی قزل آلای رنگین کمان مناسب تر ین ماهی سرد آبی جهت پرورش می باشد بطوریکه آسانتر به غذای دستی عادت کرده و نسبت به درجه حرارت و کیفیت آب کمتر حساس می باشد و بدین جهت در سراسر دنیا اساسی تر ین ماهی آزاد مورد پرورش جهت تغذیه می باشد. از این ماهی می توان جهت ماهی دار کردن آبگیر های طبیعی استفاده نمود .
مهاجرت:

 

خیلی از ماهیان آب شیرین ساکن می باشند اردک ماهی در یک منطقه محدود اقامت می کند مخصوصاً در دوران جوانی . یک دسته سیخ باله یا یک جفت لای ماهی اغلب در محل مورد علاقه خود برای مدتهای طولانی باقی می مانند و معمولاً به هر سنگ و مخفیگاه در آن منطقه آشنا می باشند . ماهیان مهاجر در مقایسه به سفرهای طولانی دست می زنند مخصوصاً قبل یا بعد از فصل تولید مثل گروههایی از ماهیان جهت تخم ریزی به بالی رودخانه مهاجرت می کنند عده ای به پایین رودخانه . ماهیان خاویاری آزاد به بالای رودخانه می روند علت مهاجرت ماهی ها هورمون هایی است که توسط بلوغ غدد جنین ترشح می شود. آنها در این هنگام دارای احساسات جدیدی میشند . بصورتی که دیگر قادر به تحمل محیط اطراف خود نبوده و نیاز مبرمی به عوض کردن جایگاه خود را دارند این ماهیان جهت پیدا کردن مکانهای مناسب دست به مهاجرت می زنند .
آزاد ماهیان و از جمله ماهی قزل آلا ی رنگین کمان قدرت فوق العاده ای در به خاطر سپردن محیط آبهای محل تولد خود دارند .
بطور کلی زندگی ماهی قزل آلا ی رنگین کمان شبیه ماهی قزل آلا می باشد دوره تخم ریزی از اواخر زمستان تا اواخر بهار بوده و تعداد تخم ها بین 1 تا 5 هزار عدد می باشد بچه ماهیان تقریبا زمانی که 15 سانتی متر طول دارند دارای 11-12 عدد لکه های تیره رنگ بر روی بدن می باشند( جنسیت و تولید مثل)2/17
مشاهداتی که در خصوص قزل آلای رنگین کمان و قزل آلای خال قرمز انجام گرفته است گویای این نکته می باشد که قزل آلای رنگین کمان ، قزل آلای خال قرمز را از محل خویش دور می سازد . این ماهی مناطقی از رودخانه را انتخاب کرده و تحت تسلط خویش قرار می دهد.
قزل آلا ی رنگین کمان در مقابل تغییرات درجه آب اکسیژن آب زیاد حساس نمی باشد ر صورتیکه ماهی قزل آلای خال قرمز نسبت به تغییرات فوق الذکر و همچنین نوسانات مواد غذایی حساسیت خاصی از خود نشان می دهد . این ماهی بعد از سازش تدریجی می تواند به خوبی در آب اقیانوس زندگی کند .
امروزه پرورش این ماهی در دریا در سبد هایی محصور صورت می گیرد که جمعیت هایی از ماهی ها از همین سبدها فرار کرده به دریا راه یافته اند قزل آلا ی رنگین کمان در شرایط طبیعی در آب شیرین و مناطق معتدل که حرارت در تابستان حدود 12 درجه سانتی گراد است زندگی می کند این ماهی در شرایط خوب پرورش می تواند نوسانات صفر تا 25 درجه سانتی گراد را تحمل نماید.
تاکنون مطالعات بسیار زیادی بر روی اصلاح نژاد قزل آلای رنگین کمان صورت پذیرفته است.
جنسیت و تولید مثل:
جنس نر و ماده قزل آلای رنگین کمان از لحاظ ظاهری شبیه به هم می باشد فصل تولید مثل با بلوغ جنسی رنگ نرها غلیظتر ده و تغییرات قابل ملاحظه ای در نرها ایجاد می شود در خارج ا

فصل تخم ریزی غدد جنس کاملاً کوچک هستند و فقط با نزدیک شدن فصل تولید مثل بزرگ شده و کیسه مواد تخم و اسپرم را به وجود می آورد
نکته : با این که بلوغ غدد جنسی توسط هورمونها کنترل می شود ولی قبل از انجام تخم ریزی آب باید دارای دمای مناسب باشد.
تخمک ها و اسپرم ها آزادند و در آب رها شده و لقاح در آنجا صورت می گیرد و تخم شفاف که کمی از آب سنگینتر بوده و قدری چسبناک هستند تا توانند به سنگها و گیاهان متصل شوند را به وجود می آورند.
قابلیت رشد و مقاومت ماهیان اصلاح شده افزایش یافته است بطوری که آنرا برای پرورش مصنوعی و با غذاهای کنتسانتره بخوبی مهیا ساخته است محل طبیعی زندگی این ماهی در قسمتهای علیای رودخانه ها و دریاچه های خنک و در محیطی که سرشار از اکسیژن و غذای کافی است می باشد.
این ماهی ظریف، عصبی، فوق العاده چالاک است . دارای عکسس العمل های شدید می باشد گوشت این ماهی فوق العاده لذیذ و خوش طعم و دارای رنگی زیبا می باشد که این مطلب باعث علاقه ماهیگیران ورزشی به این ماهی شده است.

رنگ بدن :
پوست و اندام شفاف و گلگون و از فلسهای ریزی پوشیده شده است رنگ آن در رودخانه های مختلف تغییر می کند و در رودخانه هایی که در سایه واقع گردیده است بسیار تیره رنگ می گردد.
از اهم مشخصات دیگر آن داشتن دندان های ریز در دهان و باله چربی بالای ساقه دمی است.
ماهیانی که معمولاً در لایه های بالایی آب زندگی می کنند دارای بدن و فلسی نقره ای هستند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله بیماری ms در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله بیماری ms در word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بیماری ms در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله بیماری ms در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله بیماری ms در word :

بیماری ms

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple sclerosis) یا MS که در انگلیسیdisseminated sclerosis و در فرانسوی sclerose enplaques نامیده می شود، نوعی بیماری مزمن و اغلب پیشرونده دستگاه عصبی مرکزی است که با از بین رفتن غشای میلین در برخی از اعصاب مغز و نخاع بصورت تکه‌های کوچک مشخص می‌شود. از بین رفتن غلاف میلین باعت اختلال در انتقال پیامهای عصبی است. علت این بیماری ناشناخته است. در بالغین جوان بین 20 تا 40 سال شایعتر بوده و میزان ابتلا در زنان دو برابر مردان است.

شرح بیماری
M.S از بیماریهای شایع سیستم عصبی مرکزی در انسان و یک بیماری خود ایمنی است. این بیماری به صورت مزمن خود را نشان می‌دهد. M.S اغلب ، بالغین جوان را مبتلا می‌سازد و در جنس مؤنث دو تا سه برابر بیشتر رخ می‌دهد. در M.S میلین راههای عصبی دچار تخریب می‌شود. مشخصه این بیماری ، متعدد بودن ضایعات از نظر زمانی و مکانی و رخداد علایم به صورت رفت و برگشتی است. یعنی یک علامت عصبی پس از مدتی بهبود یافته و در زمان دیگر همان علامت یا علائم دیگری مجدداً رخ می‌دهند. علائم هر حمله بهبودی نسبی یافته، ولی ممکن است عودهای مکرر بیماری سبب ناتوانی تدریجی بیمار گردد.

در M.S علائم بالینی بستگی به محل و وسعت ضایعه دارد و تخریب میلین معمولاً در نواحی خاصی نظیر عصب بینایی ، ساقه مغز ، مخچه و ماده سفید نیمکره‌های مغز منجر به بروز مجموعه‌ای از علائم بالینی به صورت تاری دید ناگهانی ، ناتوانی در حرکت اندامها ، عدم تعادل ، دوبینی و اختلالات حسی به صورت احساس خواب رفتگی در اندامها و علائم متنوع دیگر می‌گردد. سیر علایم بالینی بیماری M.S در هر بیماری متفاوت بوده و می‌تواند به صورت یک بیماری کاملاً خوش‌خیم رخ دهد و بیمار سالها عاری از علائم عصبی باشد و یا اینکه یک حالت پیشرونده سریع در علائم بالینی همراه با ناتوانی اتفاق می‌افتد.

دلائل بیماری
هنوز علت این بیماری مهلک شناخته نشده است! محققان معتقدند که شاید عوامل ارثی ، تغذیه‌ای و محیطی در آن دخیل باشند. اما نظریه‌هایی برای پیدایش MS ارائه شده است. قابل قبولترین تئوری در مورد علت بیماری M.S را یک مکانیسم خود ایمنی می‌دانند، به این نحو که یک فاکتور محیطی نظیر عفونتهای ویروسی سبب تحریک سیستم ایمنی بدن و تشکیل آنتی بادی بر علیه میلین بافت عصبی شده، در نتیجه میلین اعصاب از بین رفته و منجر به بروز علائم عصبی می‌شود.

فاکتورهای ژنتیکی در مستعد نمودن فرد جهت ابتلا به این بیماری می‌توانند مؤثر باشند. بالاترین شیوع M.S در نژاد سفید پوست می‌باشد و این بیماری در نژاد زرد و سیاه شیوع کمتری دارد. این بیماری در ساکنین مناطق اطراف ناحیه استوا بندرت دیده می‌شود، در حالی که با افزایش فاصله از خط استوا و در مناطق معتدله شمالی و جنوبی ، نظیر آمریکا ، کانادا ، اروپای شمالی و استرالیا ، شیوع این بیماری بیشتر می‌شود. مهاجرت به مناطق با شیوع کم قبل از 15 سالگی خطر ابتلا به بیماری M.S را کاهش می‌دهد.
افرادی که در نیمکره شمالی کره زمین در ماه اردیبهشت به دنیا می‌آیند با احتمال بیشتری به بیماری مولتیپل اسکلروز مبتلا می‌شوند. دانشمندان نتوانسته‌اند ارتباط بین MS و ماه تولد را شرح دهند ولی اینطور تصور می‌نمایند که این نتایج می‌تواند با تابش خورشید و مقدار ویتامین D مادر که رشد جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد مرتبط باشد. چون در نیمکره شمالی در این ماه مقدار تابش خورشید کم است و مقدار کمی از ویتامین D در بدن افراد ساخته می‌شود.

شیوع MS
وقوع M.S در دوران کودکی نادر است، اما بعداً به سرعت شیوع آن افزایش می‌یابد تا در حوالی 30 سالگی به حداکثر می‌رسد و همچنان شیوع آن تا دهه چهارم عمر بالا می‌ماند و سپس سریعاً کاهش می‌یابد به طوری که M.S پس از 60 سال ، به ندرت رخ می‌دهد. به دلیل فاکتورهای هورمونی و سیستم ایمنی بروز بیماری M.S در زنان 2 تا3 برابر مردان است. معمولاً M.S در طبقات اجتماعی- اقتصادی بالا بیشتر دیده می‌شود.

علائم بالینی بیماری
در ابتدا بیمار تقریبا” هیچگونه علائم پزشکی ندارد، اما پس از گذشت چند سال ، بیماری بروز می‌کند. علائم عصبی در بیماری M.S به دلیل درگیری قسمتهای مختلف دستگاه عصبی مرکزی (CNS) متنوع می‌باشد. به خاطر ماهیت بیماری و درگیری قسمتهای مختلف سیستم عصبی و نیز دخالت عوامل جغرافیایی در چگونگی تظاهر بیماری ، علائم و بویژه اولین علامت شروع بیماری متنوع و شدت آن نیز متغیر خواهد بود، بنابراین در بیماری M.S هیچگاه یک فرم کلاسیک و ثابت و مشخص نمی‌توان یافت. چون در M.S عصب بینایی ، ساقه مغز ، مخچه و نخاع بیشتر درگیر می‌شوند، تظاهرات بالینی ناشی از ضایعات در این قسمتها می‌باشد.

شایعترین علائم در شروع بیماری عبارتند از: ضعف دستگاه حرکتی ، احساس درد سوزنی ، اختلال در دید ، کاهش یا تاری دید ناگهانی در یک چشم (نوریت اپتیک)، دوبینی ، حرکت غیرارادی چشم ، اختلال در فهم کلمات ، لرزش ، اختلال در حسهای عمقی و از دست دادن تعادل ، فلج قسمتی از اندام تحتانی و تغییر در پاسخهای عاطفی ، احساس گرفتگی و گزگز یا عدم تعادل یک اندام ، اختلال عملکرد مثانه به صورت فوریت یا تأخیر در شروع ادرار. این علایم غالبا گذرا بوده و طی چند روز تا چند هفته از بین می‌روند، ولی با گذشت زمان این علائم ممکن است مستقر و ثابت شده و بیمار گاهی دچار مشکلات گفتاری ، شناختی و خلقی و حافظه‌ای می‌گردد.
پیشرفت حاد و سریع در این بیماری به ندرت دیده می‌شود و در بیشتر مبتلایان سیر بیماری خوش خیم بوده و علائم آنقدر خفیف هستند که حتی به پزشک هم مراجعه نمی‌کنند.

سیر و تحولات بیماری
بیماری MS در مرحله اولیه عود با بهبودی کامل یا تقریبا کامل همراه است.بین نخستین حمله و بروز علائم عصبی بعدی ممکن است ماهها تا سالها فاصله وجود داشته باشد، پس از گذشتن این دوره علائم جدیدی بروز می‌نماید و یا علائم قبلی عود کرده، پیشرفت می‌نماید. احتمال عود بیماری پس از عفونت و در زنان حدودا در سه ماه اول پس از زایمان بیشتر است. در بعضی بیماران با گذشت زمان و پس از چندین حمله عود و بهبودی ناقص ، بیمار تدریجاً دچار ضعف حرکتی اندامها ، سفتی عضلانی ، اختلال حسی ، عدم تعادل در راه رفتن و مشکلات ادراری ممکن است به درجات مختلفی ناتوان گردد. معمولا” بیمار تا حدود 30 سال پس از شروع بیماری زنده می‌ماند و عده کمی در همان ابتدا تلف می‌شوند.

سیر این بیماری اشکال متعددی دارد و اغلب بیماران دچار حملات تشدید و تخفیف علائم شده و بین حملات هیچ علامتی ندارند. عده دیگری دچار نوع مزمن و پیشرونده مولتیپل اسکلروز شده و با گذشت زمان بر شدت علائم آنها افزوده می‌شود. بر این اساس بیماری M.S دارای سه نوع سیر است که عبارتند از: 1- عود کننده- بهبود یابنده که در این حالت در بین حملات پیشرفتی در بیماری رخ نمی‌دهد، 2- پیشرونده ثانویه: که با پیشرفت تدریجی پس از یک دوره عود و بهبود اولیه مشخص می‌گردد و 3- پیشرونده اولیه که در آن ناتوانی از آغاز به صورت تدریجی پیشرفت می‌نماید.

روشهای تشخیص بیماری
ممکن است در شروع بیماری M.S ، تشخیص نامشخص باشد اما به تدریج که میلین اعصاب از بین می‌رود و یا بیماری عود می‌کند، تشخیص بیماری کامل می‌شود. از بین رفتن و تحلیل رفتن مغز با MRI قابل تشخیص است. علت اصلی به تأخیر افتادن تشخیص ، دوره پنهانی طولانی بیماری است که حدود 1 تا 10 سال یا بیشتر طول می‌کشد.
تشخیص بیماری M.S بر اساس علائم بالینی و سیر بیماری و وجود سابقه تشدید و تخفیف علائم ، یافته‌های معاینه عصبی و بررسیهای آزمایشگاهی نظیر بررسی مایع مغزی نخاعی ، پتانسیلهای فراخوانده بینایی (VEP) و تصویرنگاری سیستم عصبی مرکزی با MRI انجام می‌شود. در مبتلایان به M.S بررسی الکتروفورز پروتئین‌های مایع مغزی نخاعی (CSF) نشان دهنده وجود نوارهای مشخص در منطقه ایمونوگلوبولینی IgG تحت نام نوارهای اولیگوکلونال باند است. پتانسیل فراخوانده بینایی (VEP) طولانی می‌شود و ام.آر.آی (MRI) ضایعات مربوط به آسیب میلین را در مغز ، ساقه مغز ، مخچه و یا نخاع که به صورت ضایعات گرد با حدود مشخص با اندازه از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر می‌باشند را نشان می‌دهد.

درمان M.S
با وجود مطالعات و پژوهشهای مدرن ، هنوز علت واقعی بیماری مشخص نشده و در نتیجه هنوز یک درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. ولی با تدوین و پیگیری یک برنامه درمانی خاص و استفاده از دارو درمانی‌های جدید و تکنیکهای توانبخشی می‌توان علائم بیماری را تسکین داد, پیشرفت آن را کندتر کرد، با حمایت وضعیت کنونی توانائیهای شخص را حفظ نموده و ارتقاء بخشید.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله مکان یابی پهنه های کشت محصولات زراعی دیم ب

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله مکان یابی پهنه های کشت محصولات زراعی دیم با استفاده از فرآیند AHP مبتنی بر GIS در word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله مکان یابی پهنه های کشت محصولات زراعی دیم با استفاده از فرآیند AHP مبتنی بر GIS در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله مکان یابی پهنه های کشت محصولات زراعی دیم با استفاده از فرآیند AHP مبتنی بر GIS در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله مکان یابی پهنه های کشت محصولات زراعی دیم با استفاده از فرآیند AHP مبتنی بر GIS در word :

چکیده
شناخت و درجه بندی توان تولید اراضی به منظور کشت گندم دیم، می تواند به نحوه بهره برداری بهینه از این منابع کمک شایانی بنماید.همچنین با شناسایی پهنه های مستعد کشت دیم و نحوه پراکنش آن ها در مناطق مختلف، می توان توان تولیدی اراضی را مشخص و با اعمال روش های مدیریتی مناسب حداکثر بهره برداری را در کنار کاهش خسارات و آسیب رسانی به طبیعت، به عمل آورد

.در این مطالعه اطلاعات خاک،شیب،بارندگی،جهت ناهمواری ها،زمین شناسی ،دما و سطوح ارتفاعی در سطح بخش رضویه مطالعه شد.برای این منظور، لایه های اقلیمی و سایر لایه های مورد نیاز این تحقیق با استفاده از اطلاعات موجود، در محیط GIS به صورت بانک اطلاعاتی تهیه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .پس از تهیه لایه ها، با تلفیق نقشه های به دست آمده در محیط نرم افزار، پهنه های مستعد جهت کشت گندم دیم در منطقه مشخص شد.بنابراین، هدف اصلی این تحقیق، بررسی نقش عوامل مختلف تاثیر گذار بر پهنه یابی مناطق مناسب جهت کشت گندم و مکان های مناسب برای کشت گندم دیم در منطقه است. کشت گندم دیم در تامین غذای مورد نیاز کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.توان اقلیمی برای تولید زراعی اراضی عمدتا تحت تاثیر مقدار،توزیع باران و نیاز آبی گیاهان می باشد. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن نیز توصیفی – تحلیلی است. دراین پژوهش از تحلیل سلسله مراتبی AHP در مکانیابی پهنه های کشت محصولات کشاورزی استفاده شده است. برای تعیین ارزش هر یک از معیارها و زیر معیارها از روش وزن دهی و تعیین ارجحیت با استفاده از روش پرسشنامه دلفی و نظر خواهی از کارشناسان با توجه به جدول ساعتی بهره گرفته شده است.و نتایج حاصله نشان داد که با در نظر گرفتن عوامل موثر در مکان یابی،بخش رضویه قابلیت کشت دیم را به طور مطلوبی دارا نمی باشد.اما بر خلاف تصور، کشاورزان منطقه سطح بسیار زیادی(666616 هکتار) از منطقه را به زیر کشت دیم برده اند،این در حالی است که فقط 5826هکتار از منطقه توان کشت دیم را دارد؛ البته کشت در پهنه هایی که توان مناسب را ندارد باعث کاهش راندمان محصولات زراعی دیم(400 – 600 کیلوگرم در هکتار)در منطقه به نسبت میانگین راندمان کشوری دیم 800)کیلوگرم در هکتار) شده است.

واژه های کلیدی
مکان یابی، سیستم اطلاعات جغرافیایی،تحلیل سلسله مراتبی،محصولات دیم،بخش رضویه

مقدمه
بدون شک کشاورزی مهمترین و حیاتی ترین فعالیت بشر و ضامن پایداری و رشد متوازن جامعه میباشد. بـا توجـه بـه رشـد روز افـزون جمعیت و تقاضای مواد غذایی از یکسو و نگرش سیاسی و اقتصادی به بخش کشاورزی از سویی دیگر ضـرورت پـرداختن بـه توسـعه زیـر بناهای این بخش عظیم و حیاتی ضروری است (جلال زاده و فمی،.(59: 1385 در رابطه با دانش مکان یابی می توان گفت که این دانش در این سرزمین سابقه بس طولانی دارد.در گذشته های دور بناهای عمومی بسیار بزرگ و قابل توجهی ساخته شده اند که در ساخت هـر کدام یکسری اصول و قواعد خاص در انتخاب مکان آنها به کار رفته است. انسان بیش از هر موجود زنده بر محیط زیست کره خاکی تـاثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییر کرده است که دلیل آن بهره گیری انسان از ابزار هایی بـوده اسـت کـه موجـودات زنـده دیگـر فاقـد آن هستند. انسان در طی قرن اخیر با کمک فن آوری های نوین و با اتکا به منابع طبیعی ارزان قیمـت، بـویژه سـوختهای فسـیلی در زمینـه تأمین غذای جمعیت روز افزون جهان به پیشرفتهای شگرفی نائل آمده است. متاسفانه این دستاوردها در برخی موارد به قیمـت گزافـی از نظر مشکلات زیست محیطی همراه بوده است و پی آمدهای مختلفی از قبیل فرسایش خاک، کاهش تنوع زیستی، تغییر اقلـیم و آلـودگی آب، خاک و هوا را در برداشته است.در مجموع، روند فعلی شرایط کشاورزی به شکلی است که به نظر می رسد کشاورزی امروزی قادر بـه حل بحران های بوجود آمده نیست.رفاه برای تمام مردم تامین نشده است.هنوز مهمترین چالش جهان امروز، امنیت غذایی و تـامین ایـن نیاز اولیه انسان است. این چالش در مناطقی که ویژگی های اقلیمی و محیطی، محدود کننده تولیـد محصـولات کشـاورزی هسـتند،نظیر مناطق خشک و نیمه خشک (این موارد به عنوان عوامل ریسک هستند)که ایران هم در چنین اقلیمی قرار دارد، اهمیت دو چنـدان یافتـه است. به همین دلیل در چند دهه اخیر بویژه در طی چندین سال گذشته، نگرشها، انگاره ها و ایستارهای جدیدی در رابطه بـا نـوع بهـره برداری پایدار از منابع طبیعی شکل گرفته است.مبانی چنین دیدگاه هایی اتکا به اصول اکولوژیک و درک روابط پیچیده بیولوژیکی و بهره گیری از فن آوریهای بوم سازگار از یک طرف و از طرفی هماهنگی با فرهنگهای جوامع مربوط می باشد.لذا این بیـنش هـا تمـامی جنبـه های فنی،اقتصادی و اجتماعی را در بر دارند.در این راه کشاورزی باید با اتکا به تجربیات گذشتگان و بهره از دانش و خرد انسان هایی کـه در طول هزاران سال به عنوان جزیی از محیط به شکلی پایدار از آن بهره برداری کرده اند و نیز استفاده از فناوری ها و دانش نوینی که در چند دهه اخیر فضای نوین اندیشه جوامع را تشکیل داده است گام بردارد (برداشت های شخصی از مصاحبه با کارشـناس مسـوول واحـد زراعت جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی،.(1391 مطالعه حاضر مکان یابی پهنه های کشت محصولات زراعی را بـا اسـتفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی ،از دیدگاه سیستمی و کل نگر به رشته تحریر در آورده است. یکی از راه هایی که جهت ریشه کن کردن فقر غذایی و ایجاد امنیت غذایی در کشور،با توجه به افزایش روز افزون جمعیت می توان پیشنهاد کرد،کشت مناطق مناسب دیم و افزایش رانـدمان محصولات زراعی استراتژیک در کشور است.از این رو توجه به مناطقی که مناسب کشت دیـم هسـتند از ضـروریات اسـت و جلـوگیری از کشت در پهنه های نامناسب کشت نیز از بدیهیات است. از این رو است که در مکان یـابی پهنـه هـای کشـت در ایـن تحقیـق بـه عوامـل طبیعی،اقتصادی و اجتماعی در منطقه توجه خاص شده است و ارایه راهکارهای پیشنهادی جهت اجرایی شدن، تماما بر اساس یافته های اجتماعی و اقتصادی منطقه است.

بیان مساله
از جمله ارکان اصلی توسعه پایدار هر کشور، تأمین غذای کافی با قیمت مناسب برای افراد آن جامعه می باشد. در عصر حاضر با توجه به محدودیت منابع و افزایش روزافزون جمعیت و در نتیجه افزایش تقاضا برای محصولات غذایی، ایجاب می کند که از منابع محدود به نحو بهینه استفاده شود . رشد فزاینده جمعیت در چند دهه اخیر دولت را برآن داشته تا به فکر تامین مواد غذایی در داخل کشور باشد. بـرای تامین غذا و خود کفایی کشاورزی، باید به یکی از مسایل بنیادی در کشاورزی یعنی بهره برداری از زمین با در نظر گرفتن شرایط طبیعی منطقه پرداخت. یکی از مهمترین اهداف برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشـور بهبـود شـاخص تغذیـه و کـاهش واردات محصولات کشاورزی است. لذا توجه به شرایط اقلیمی به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده تولید محصولات کشاورزی به خصوص دیم، ما را بیشتر یاری خواهد نمود . از آنجایی که تفکیک مناطق کشت در کشور ما بیشتر بر اساس سنت ها بوده و پتانسـیل اقلیمـی – کشاورزی اکثر مناطق کشور در حال حاضر نا معلوم است، سعی ما در این تحقیق این است که با توجه به پتانسیل های اقلیمی ، از طریق تحلیل های بارش و دما، بتوان منطقه را در رابطه با تولید گندم دیم پهنه بند ی کرد . با مشخص کردن مناطق مساعد کشت و توصیه های لازم، عملا می توان افزایش عملکرد محصول و استفاده بهینه از شرایط اقلیمی را ارایه داد و این امر برنامه ریزی هـای مناسـب در حیطه کشاورزی استان را میسر خواهد نمود(کمالی و همکاران،.(1 :1387 شناخت و درجه بندی پتانسیل های تولید به منظور کشت،می تواند به نحوه بهره برداری بهینه از این منابع کمک شایانی بنماید.همچنین با شناسایی مناطق مسـتعد کشـت و نحـوه پـراکنش آنهـا در مناطق مختلف،می توان پتانسیل های تولیدی اراضی را مشخص و با اعمال روش های مدیریتی مناسب حداکثر بهره بـرداری را بـه عمـل

آورد(دماوندی و همکاران،.(1 :1389 کشت گندم دیم در تامین غذ ای مورد نیاز کشور از اهمیت بسز ایی برخوردار است. گنـدم گیـاهی است که به مقدار زیاد در مسـاحت وسـیعی از زمـین هـای کشـاورزی دنیـا و ایـران کشـت مـی شـود.با توجـه بـه اهمیـت اسـتراتژیک گندم،شناسایی مناطق مساعد برای کشت این محصول زراعی براساس داده های اقلیمی و سـایر عوامـل تـاثیر گـذار در کشـت آن،باعـث افزایش عملکرد آن خواهد شد.تولید محصولات دیم، بیش از همه به آب و هوا و شرایط اقلیمی بستگی دارد(آرخی و همکاران ،.(1 :1388 شناسایی پهنه های مناسب کشت دیم با توجه به دخیل کردن انواع متغییرهای موثر در افزایش بهره وری،می تواند به عنوان یکی از موثر ترین راه های رسیدن به توسعه و جلوگیری از هدر رفت منابع باشد .روی این اصل استفاده صحیح از پتانسیل های منطقـه ماننـد: منـابع آب و خاک و افزایش تولیدات کشاورزی به صورت پایدار توسط روش های مکانیابی که بتواند اهداف فـوق را بـرآورده کنـد، از ضـروریات است. در حال حاضر رسیدن به خود کفایی در تولید محصولات و نحوه سازماندهی اراضی کشاورزی از اساسی تـرین مسـایل کشـاورزی ایران می باشد،و عدم توجه به آن باعث هدر رفتن امکانات بالقوه طبیعت و عقب ماندگی در بخش کشاورزی است. راندمان پـایین تولیـد، پایین بودن درآمد تولیدکنندگان، بالا بودن هزینه های تولید، تداوم سیستمهای ناسالم بازاریابی و درآمد ناچیز کشاورزان و روسـتاییان از عواقب چنین برخوردهایی است.(خواجه شاهکوهی و جعفری آهنگری ، .( 181 : 1384 مکان یابی مناسب برای انواع فعالیت هـا یکـی از تصمیمات بحرانی برای اجرای یک طرح گسترده ؛ نیازمند تحقیق در مکان از دیدگاههای مختلف است. از آنجا که مدیریت منابع نیـاز بـه اطلاعات واقعی دارد، حجم بزرگی از اطلاعات جزئی برای کاندیدا کردن مکانهای مختلف باید جمع آوری، ترکیب، تجزیه و تحلیل شـوند تا ارزیابی صحیحی از عواملی که ممکن است در انتخاب تاثیر داشته باشد، صورت پذیرد. تصمیمگیری راجع به چند مکان مشکل اسـت و نیاز به انتخاب با توجه به فشارهایی که گزینههای جایگزین در یک معیار چند گانه وارد میآورند، دارد(غلامرضا فولادوندی،.(1 :1388
مدت ها است که این سوال مطرح است که مناسب ترین مکان ها برای کشت محصولات زراعی دیم کجا ها هستند؟

کشت محصولات زراعی دیم در مناطقی که استعداد کشت دیم را ندارند در چند سال اخیر در اکثر مناطق، بحران هـایی را بـرای جامعـه روستایی و محیط طبیعی به وجود آورده است،و تنها با شناسایی پهنه های مناسب برای کشت محصولات دیم است که می توان از ادامـه این روند جلوگیری کرد.هرساله کشاورزان زیادی بدون توجه به توان و پتانسیل های منطقه شروع به کشت محصولات زراعی دیم کرده که عواقب متعددی را نیز به وجود می آورند.از جمله مهم ترین این مسایل شامل موارد ذیل است:-1آسیب رساندن به محیط زیست طبیعـی -2فرسایش خاک -3تخریب منابع و مراتع طبیعی -4 افزایش هجوم ملخ به سایر مزارع در بعضی مناطق و; مطالعات و تحقیقـات نشـان می دهد که همه مناطق قابلیت کشت محصولات زراعی دیم را ندارند ، تنها کشـت در بعضـی منـاطق اسـت کـه کشـاورزان را بـه سـود اقتصادی و رفاه نسبی می تواند برساند.لذا در منطقه مورد مطالعه شناسایی مناطق مناسب کشت محصولات کشاورزی دیم با توجه به در نظر گرفتن عامل ریسک(در این تحقیق کم بودمنابع آب و خشکسالی جهت کشاورزی به عنوان عامل ریسک در نظر گرفتـه شـده اسـت) اقلیم،نوع خاک و ; و پیشنهاد کشت مناسب برای آن پهنه ها از ضروریات است. قرن 21، قرن تکنولوژیاست و هم اکنون تقریباً بیش از نیمی از مردم جهان همچنان در روستا ها به سر می برند. همگام با رشد و گسترش شهرها، مسائلی همچون رشد جمعیـت، محـدودیت منابع، مکان گزینی نامناسب کاربری های مختلف و; برنامه ریزان و متخصصان مرتبط را به اتخاذ تدابیر و راهبردهایی برای فائق آمدن بر این نابسامانیها وادار کرده است. تصمیمگیری راجع به چند مکان مشکل است و نیاز به انتخاب بـا توجـه بـه فشـارهایی کـه گزینـههای جایگزین در یک معیار چند گانه وارد میآورند، دارد(فولادونـدی،1،.(1388 کشـاورزی و صـنایع وابسـته بـه آن بـیش از پـیش مسـتلزم مکانهای ویژه ،سازگار و منطبق با شرایط محیطی است و این در حالی است که فعالیتهای کشـاورزی از دیربـاز در توسـعه منـاطق نقـش اساسی داشته اند. ( پورمحمدی،1388، .(98با توجه به بیان تمام مسایل و در نظر گـرفتن نقـش روسـتا و روسـتایی و کشـاورزان در امـر توسعه مساله توجه به مکان های مناسب کشت محصولات زراعی از موارد تاثیر گذار در امر رسیدن به سود و بازده اقتصادی است و شـاید بتوان گفت تنها با این راه است که می توان از مهاجرت های بی رویه و خالی شدن روستا ها جلوگیری کرد،زیرا بـا شناسـایی پهنـه هـای مناسب کشت محصولات با توجه به در نظر گرفتن عامل ریسک در مناطق است که می توان با مطالعه در ویژگی های پهنه های انتخابی، بهترین نوع کشت و سازگار ترین محصول را برای این پهنه ها پیشنهاد کرد تا کشاورزان بتوانند از حداقل امکانات و زمین خـود بـه سـود قابل توجه و راندمان مناسب دست پیدا کنند. مهم ترین سوالی که در این پژوهش مطرح است این است که:

.1با توجه به شرایط طبیعی،کدام مناطق برای کشت محصولات زراعی دیم اولویت بیشتری دارند؟

پیشینه و سابقه تحقیق

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله اندازه گیری با کولیس در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله اندازه گیری با کولیس در word دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله اندازه گیری با کولیس در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله اندازه گیری با کولیس در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله اندازه گیری با کولیس در word :

اندازه گیری با کولیس
حدود 300 سال قبل یعنی در سال 1631 میلادی یک مهندس ریاضیدان فرانسوی به نام پیر ورنیه (1637-1580 میلادی) وسیله ای برای اندازه گیری طراحی کرد که بر اساس اختلاف بین دو تقسیم بندی کار می کرد. این وسیله بعدها به نام مخترع آن ورنیه نامگذاری شد. اساس آن به این صورت بود که اگر دو طول برابر به تقسیمات مساوی تقسیم کنیم و آنها را در مجاورت و انطباق با هم قرار دهیم تمام خطوط تقسیمات در امتداد همدیگر قرار می گیرند ولی چنان چه تقسیمات با هم مرتبط نباشد، خطوط در امتداد همدیگر واقع نخواهند شد.
قبل از ورنیه دانشمند پرتغالی به نام پدرونونیوس (1555-1492 میلادی) نیز طرح مقدماتی این‌وسیله را ارائه داده بود که به‌نام خودش‌نونیوس معروف‌است.
به‌وسیله ورنیه خواندن کسری از تقسیمات اصلی خط کش امکان پذیر می‌شود.
دقت وسایل اندازه گیری مجهز به ورنیه رابطه مستقیم با روش تقسیم بندی آن دارد.


کولیس ورنیه دار Nernier caliper:
کولیس به دلیل داشتن تنوع و سهولت در اندازه گیری یکی از مهم ترین ابزارهای اندازه گیری می باشند که تشکیل شده از دو قسمت ثابت و متحرک که قسمت ثابت آن یک خط کش مدرج به فک و شاخک ثابت و قسمت متحرک شامل کشویی است که به فک و شاخک متحرک و همچنین برای کم کردن لقی از ضامنی که در زیر کشو نصب شده است استفاده می شود.

نکاتی که در استفاده از کولیس باید رعایت کرد:
1- قبل از به کار بردن کولیس آن را با پارچه مخصوص (تنظیف) تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که قسمت های متحرک کولیس به راحتی حرکت کنند.
2- به کولیس فشار زیاد وارد نکنید چون باعث از دست دادن دقت آن می‌شود.
3- با بستن فکها و آزمایش، فاصله بین فکها در برابر نور، موازی بودن فکها قابل بررسی است.
4- برای اندازه گیری داخلی، شاخک های کولیس را باید آزمایش کرد که فرسوده نشده باشد.
5- تنظیم درجه بندی کولیس و فاصله آزاد بین قسمت هایی که روی هم می لغزند، با پیچ هایی که در کولیس پیش بینی شده قابل تنظیم است ولی اگر نیاز به تنظیم کلی داشت به قسمت تعمیرات بفرستید.
6- کولیس را در دست بگیرید و فک ثابت آن را به جلو برانید.
7- به منظور اندازه گیری خارجی، ابتدا دهانه کولیس را کمی بیشتر از اندازه قطعه باز کنید سپس فک ثابت را به یک ضلع قطعه مورد اندازه گیری تکیه دهید حال فک متحرک را به آرامی به ضلع دیگر قطعه کار نزدیک کنید و پس از تماس با قطعه کار، آندازه آن را بخواهید.
8- دقت کنید که در موقع خواندن اندازه جهت دید در راستای محل خواندن و عمود بر امتداد خط کش باشد.
9- برای تثبیت اندازه از پیچ قفل کننده ورنیه استفاده کنید.
10- برای اندازه گیری از نوک فکهای کولیس استفاده نکنید زیرا این محل به علت وجود لقی بین کشو و خط کش باعث خطای کسینوسی در اندازه گیری و همچنین خرابی کولیس خواهد شد.
11- در اندازه گیری خارجی (میله) و داخلی (سوراخ) عمود بودن امتداد فکها نسبت به محور قطعه کار الزامی است.

مقیاس ها:
خط کش بر حسب میلی متر درجه بندی و بر خسب میلی متر و یا سانتی متر عددنویسی می شود. طول درجه بندی باید حداقل برابر گستره اندازه گیری کولیس به اضافه طول ورنیه باشد.
خطوط درجه بندی خط کش و ورنیه باید راست، باریک، عمود به لبه خط کش و پهنای آن بین 08/0 و 18/0 میلی متر باشد. حداکثر بیراهی های مجاز از رابطه زیر محاسبه می شود.
e = حداکثر بیراهی مجاز قرائت بر حسب میکرومتر است
L= طول اندازه گیری شده در گستره اندازه گیری برحسب میلی متر

سطوح اندازه گیر:
سطوح مربوط به اندازه گیری خارجی:
سطوح مربوط به اندازه گیری خارجی، باید با رواداری 5 میکرومتر در سراسر طول شان تخت باشند. این سطوح وقتی فکها باز و پیچ تثبیت بسته است، باید موازی یکدیگر باشند.
رواداری تراز آنها (t)، برحسب میکرومتر، از فرمول زیر محاسبه می شود:

که در آن، e حداکثر بیراهی مجاز قرائت است. مقادیر محاسبه شده. باید به نزدیکترین عدد تا 10 میکرومتر سرراست شوند.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله بررسی روش ها و مراحل آنالیز در خرابی پیشرو

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله بررسی روش ها و مراحل آنالیز در خرابی پیشرونده در word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بررسی روش ها و مراحل آنالیز در خرابی پیشرونده در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله بررسی روش ها و مراحل آنالیز در خرابی پیشرونده در word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله بررسی روش ها و مراحل آنالیز در خرابی پیشرونده در word :

چکیده

در سالهای اخیر با افزایش فعالیت های تروریستی در ساختمانهای مهم محافظت کردن از جان ساکنین و ایجاد ایمنی در هنگام وقوع این قبیل پدیده هـا اهمیت خاصی پیدا کرده است. خرابی پیشرونده می تواند در اثر عوامل طبیعی و یا انسانی رخ دهد.این پدیده زمانی اتفاق می افتد که خرابـی یـک عضـو سازه ای منجر به خرابی بخش قابل توجهی از سازه و یا حتی کل سازه گردد. خطرات احتمالی و بارهای غیـر عـادی کـه مـی توانـد موجـب گسـیختگی پیشرونده شود شامل برخورد هواپیما، خطای طراحی یا ساخت، آتش سوزی، انفجار گازها، اضافه بار تصادفی، تصادف وسایل نقلیه، انفجار بمب ها و غیـره می باشند. پس از حوادث تروریستی صورت گرفته در سالهای گذشته که در آنها تعداد کشته ها نه بدلیل انفجـار وارده بـه سـازه ، بلکـه بـه دلیـل اثـرات تخریب پیشرونده بر سازه بود، تحقیقات و مطالعات گسترده ای به منظور یافتن راهکارهایی برای مقابله با ایـن رویـداد انجـام شـد و دو راه طراحـی غیـر مستقیم و طراحی مستقیم پیشنهاد شد. در این مقاله خرابی پیشرونده و روش های طراحی ،آنالیز و ارزیابی ساختمان در برابـر ایـن رویـداد شـامل روش های Alternate path، Tie Force و ELR مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. و روش های بهتر انتخاب می گردد.
واژه های کلیدی: خرابی پیشرونده، روش Alternate Load Path ، روش Tie Force، روش ELR

1

مقدمه

امنیت سازه همیشه درطراحی پروژه های مهندسی عمران برای مهندسان امری کلیدی بوده اسـت . یکـی از مکـانیزم هـایی کـه سازه در آن دچار شکست می شود و در چند دهه توجه زیادی به آن شده است مربوط به تخریب پیشرونده است کـه در آن یـک یـا چند عضو سازه ای ناگهان به علت تصادف یا حمله تروریستی یا غیره دچار شکست شده و سپس ساختمان به شکل پـیش رونـده ای دچار فرو ریزش می گردد. تخریب پیشرونده رویدادی نسبتا نادر است که در آن بارهای غیرمتعارف آسیب موضعی را ایجاد می کننـد و سازه بدلیل کمبود پیوستگی، شکل پذیری و نامعینی آسیب را پخش می کند.

در آیین نامههای موجود ساختمانی، طراحی سازهها برای بارهای قابل قبولی است که ممکن است در طول عمر سازه بـر آن وارد شود. سازهها را معمولا برای حوادث غیر طبیعی که میتوانند موجب خرابیهای فراگیر شوند طراحی نمیکنند. اکثر آیـین نامـههـای رایج فقط دارای توصیههای کلی برای تعدیل تاثیر گسیختگی پیشـرونده در سـازههـایی هسـتند کـه فراتـر از بارهـای طراحـیشـان بارگذاری میشوند(.(1:2006 خرابی پیشرونده شامل یک مجموعه خرابیهاست که منجر به فرورفتگی جزئی یا کلی در سازه میشود در مجموعه ی بهترین عملکرد برای کاهش خرابی پیشرونده که توسط (2:2007) NIST منتشر شده است خطرات بالقوه بار غیر طبیعی که می تواند باعث خرابی پیشرونده شود شامل برخورد هواپیما، خطای طراحی یـا سـاخت، آتـش سـوزی، انفجـار گـاز، مـواد خطرناک، برخورد وسایل نقلیه، انفجار بمب و غیره که به دلیل احتمال کم وقوع آنها در طراحی سازهها در نظر گرفته نمـیشـود. در ایالــت متحــده امریکــا اداره ســرویس دهــی عمــومی (3:2003) (GSA) و وزارت دفــاع (4:2009) (DOD) اطلاعــات گســترده و دستورالعملهایی را ارائه دادند که شامل راهکارهایی برای مقاوم کردن سـازههـای سـاختمانی در برابـر خرابـی پیشـرونده مـیباشـد. روشهای تحلیل پیشنهاد شده توسط آیین نامهها برای روش مسیر جایگزین، روش استاتیکی خطی، دینامیکی خطی، استاتیکی غیر خطی و دینامیکی غیر خطی میباشد(.(5:2007

Khandelwal و همکاران با روش مسیر جایگزین به تجزیه و تحلیل پتانسیل فروپاشی تـدریجی قـاب خمشـی فـولادی ، بـا تحلیل دینامیکی غیرخطی در حالت های مختلف پرداختنـد(Ronald Hamburger .(10:2009 در سـال 2007، بـه توضـیح و تفسیر انواع روش های تحلیل بر اساس مسیر جایگزین انتقال بار پرداخته است. روش های تحلیلی ارزیابی خرابی پیشـرونده عبارتنـد از: -1 روش استاتیکی خطـی -2 روش اسـتاتیکی غیرخطـی – 3 روش دینـامیکی خطـی -4 روش دینـامیکی غیرخطـی(.(5:2007 Jinkoo kim, Taewan kim در سال 2008، در تحقیقی ظرفیت مقاوم در برابر خرابی پیشرونده در قاب های خمشـی فـولادی را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق روش های تحلیلی اسـتاتیکی و دینـامیکی خطـی و غیرخطـی بـر طبـق آیـین نامـه هـای GSA2003 و DOD2005 برای مقایسه ارائه شده است.با مقایسه نتـایج تحلیـل هـا، نتیجـه مـی شـود کـه تحلیـل دینـامیکی غیرخطی ابزاری دقیق برای ارزیابی پتانسیل خرابی پیشرونده در سازه مـی باشـد(Tan KH, Yang B .(6:2009 تحقیقـاتی جهت بررسی عملکرد اتصالات با روش مسیر باربری جایگزین برای خرابی پیشرونده با نرم افزار اجـزا محـدود ABAQUS در سـال 2012 انجـام دادند، همچنین آنها اتصالات را در آزمایشگاه برای خرابی پیشرونده مورد بررسی قرار دادنـد و در نتیجـه تحقیقاتشـان متوجـه شدند که روش مسیر باربری جایگزین و تحلیل دینامیکی غیرخطی به درستی جوابگوی آنالیز در خرابی پیشـرونده اسـت .(7:2012) H.M. Elsanadedy و همکاران در سال 2014 با روش مسـیر جـایگزین بـه تحلیـل خرابـی پیشـرونده یـک سـاختمان فـولادی چندطبقه در ریاض تحت بار انفجار پرداختند. برای این منظور برای شبیه سـازی المـان محـدود سـازه از نـرم افـزار (LS-DYNA) استفاده کردند. مدلسازی عددی با استفاده از نتایج حاصل از یک لوله با بارگذاری انفجار صحت سنجی شد. بر اسـاس نتـایج تحلیـل FE، برای کاهش (یا کنترل) پتانسیل فروپاشی تدریجی ساختمان فولادی پیشنهاداتی داده می شود(.(11:2014

2

زمینه پیدایش و علل ایجاد کننده تخریب پیشرونده

گسیختگی پیشرونده در ابتدا توجه محققـین را در دهـه 70 مـیلادی، پـس از گسـیختگی جزئـی برجـی درRonan Point انگلستان که در شکل 1 نشان داده شده است به خود جلب کرد . آپارتمان مذکور یک ساختمان 22 طبقه ساختهشده از پانـل هـای پیشساخته از کف و دیوار باربر غیرمسلح بود .در 16 مه1968 ، انفجار گاز در نزدیکی یکی از گوشههای ساختمان در طبقه 18 رخ داد .این انفجار دیوار غیر باربر جلویی و دیوار باربر کناری را منفجر کرد و بنابراین تکیهگاه طبقات بالا را از بین برد .عدم پیوستگی بین اجزاء سازهای و نبود مسیر فرعی حمل بار منجر به گسیختگی همه طبقات بالا و پایین گردید .این یک نمونه از گسیختگی پیشرونده است که از دست دادن عضو باربر منجر به خرابی کلی سازه گردید.

شکل 1 خرابی پیشرونده در ساختمان [8] Ronan Point

ساختمان Bunkers Trust مثالی از یک سازه است که از خرابی پیشرونده سالم ماند. ایـن سـازه 40 طبقـه کـه در شـکل2 نشان داده شده است، اوایل سال 1970 در نیویورک ساخته شد درست جایی که برج تجارت جهـانی جنـوبی ایسـتاده بـود. سیسـتم سازهای شامل قاب فولادی معمولی بود با تیرهایی که در دو جهت با اتصال خمشی بـه سـتونهـا متصـل بودنـد. ایـن سـازه ضـربات نخالههای برج منهدم شده تجارت جهانی جنوبی را تحمل کرد. بخشی از دیوارهای خارجی برج جنوبی در طبقه 23 به این ساختمان برخورد کرد که خسارت شامل خراب شدن سیستم های سقف، تیرهای محیطی، بین طبقـات 9 تـا 23 و خـراب شـدن سـتونهـای خارجی بین طبقات 9 تا 18 بود. علیرغم از بین رفتن عضو باربر قائم، خرابی بیشتری جز آنچه مسـتقیم بـه دلیـل نخالـههـای بـرج منهدم شده تجارت جهانی جنوبی به وجود آورد ایجاد نشد. به طور واضح قابهای خمشی نامعینی و شکلپذیری کافی برای مقابله با تنشهای باز توزیعشده بعد از حذف ستون دارند و انرژی جنبشی ناشی از حذف ناگهانی ستون و افتادن نخالهها را جذب میکنند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >