سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله بررسی مشکلات آپارتمان نشینی در منطقه قاسم آباد در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله بررسی مشکلات آپارتمان نشینی در منطقه قاسم آباد در pdf دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی مشکلات آپارتمان نشینی در منطقه قاسم آباد در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی مشکلات آپارتمان نشینی در منطقه قاسم آباد در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی مشکلات آپارتمان نشینی در منطقه قاسم آباد در pdf :

بررسی مشکلات آپارتمان نشینی در منطقه قاسم آباد

مقدمه
مسکن بعدی از زندگی انسان
افزایش جمعیت باعث تغییر وضع مسکن شد. مساکن امروزی گذشته از حفظ و حراست انسان از سرما و گرما وظایفی دیگر نیز بر عهده دارند. در حقیقت مسکن امروزی نه تنها مکانی برای آسایش و فراغت انسان است، بلکه می‌تواند در جهت اعتلای فکری و روحی انسان مؤثر واقع شود و موجبات پیشرفت وی را فراهم آورد. بنابر این در جهان امروز مسکن به عنوان یکی از نیازهای ضروری انسان، کارکردهای متنوعی دارد. برخی صاحب‌نظران موفقیت‌آمیز بودن یک مسکن را در گرو 4 هدف می‌دانند:

1- باید دارای ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی باشد.
2- باید به اندازه کافی ارزان باشد.
3- باید بهداشت ساکنین را تأمین کنند.
4- باید تعمیر و نگهداری در دوران عمر ساختمان در کمترین سطح باشد.

در حقیقت مسکن به عنوان بعدی از زندگی انسان با سایر ابعاد زندگی انسان در ارتباط و کنش متقابل است به طوری که بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند،بنابراین برای مطالعه‌ی مسکن در یک جامعه باید به سایر عواملی که مستقیماًبه آن ارتباط دارند توجه کافی شود.
به طورمثال اگر مسکنی که ساخته می‌شود با شرایط اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی ومادی یک جامعه تطابق و هم‌خوانی نداشته باشد ویا با اسلوبی غیر از آن چه باید ساخته نشود شاید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.
در هر نقطه از کره خاکی خانه‌های مختلفی بر حسب نیازها و ضرورت‌های زندگی یافت می‌شوند. این اشکال گوناگون خود معلول عوامل متعددی هستند که انسان را ناگزیر به انتخاب شکل خاصی از مسکن کرده است و تأثیر عوامل مختلف زیستی و اجتماعی به طور مستقیم و غیرمستقیم در تعیین نوع مسکن غیرقابل انکار است.

بیان مسئله (statement of problem) :
معضلات و مشکلاتی که باعث سلب آسایش ساکنین آپارتمان می‌شود، چیست؟
با توجه به روند رو به رشد جمعیت و بزرگ شدن شهرها و همچنین افزایش مشکلات اقتصادی، اکثر فضاهای مسکونی شهری ما را آپارتمان تشکیل می‌دهد که در واقع این موضوع تا آن جا جامعیت یافته که می‌توان گفت : در چند سال آتی اکثریت مردم به زندگی آپارتمان نشینی روی خواهند آورد.
از آن جایی که اکثریت افراد این گروه پژوهشی ساکن در مجتمع های آپارتمانی هستند از مشکلات موجود در این فضا آگاه بوده که با انجام این پژوهش سعی در حل این مشکلات داریم.

با وجود این که در آینده اکثر فضاهای مسکونی ما را آپارتمان ها تشکیل خواهند داد بنابراین اگر راه حلی برای مشکلات در حال حاضر آپارتمان ها در نظر گرفته نشود جامعه به یک جامعه پر از تنش و استرس تبدیل خواهد شد که در یک چنین فضایی دیگر هیچ کس احساس امنیت و آرامش نخواهد داشت، به واقع سلامت روانی افراد به خطر خواهد افتاد.
راه حل‌ها به قرار زیرند :

پرداختن آکادمیک یا علمی به این مسئله، گسترش فرهنگ آپارتمان‌نشینی در بین مردم از طریق تبلیغات رسانه‌ای به صورت چاپ نشریات محلی، نظرسنجی و; ،نظارت هرچه بیشتر دستگاه های ذیربط بر روند ساختمان سازی ،گذاشتن جلسات متعدد برای حل مشکلات آپارتمان توسط ساکنین مجتمع‌ها ،گذاشتن جلسات پرسش و پاسخ بین مسئوولین و ساکنین مجتمع‌های مسکونی به منظور حل مشکلات .
علاوه بر وجود خلاء اطلاعاتی در زمینه فرهنگ آپارتمان نشینی این مسئله دارای تناقض اطلاعات نیز می‌باشد. برخی از مشکلات برای عده ای واقعاً مشکل است اما برای برخی دیگر ممکن است اصلاً مهم نباشد.تحقیق مورد نظر درباره افراد آپارتمان نشین در منطقه قاسم آباد مشهد می‌باشد. با بررسی موردی در چند مجموعه مسکونی که به قرار زیرند :

مجتمع مسکونی گل ها-مجتمع مسکونی سپاد- مجتمع مسکونی گلایل
مجتمع مسکونی حجت
1- معماری که واقعاً به فکر مشکلات مردم هستند و برای راحتی مردم کار می‌کنند با مطالعه این پژوهش ممکن است تغییرات لازم را اعمال نمایند.
حداقل فایده ای که می‌تواند داشته باشد آشنا کردن دانشجویان به این مسئله است که در آینده خود (در طراحی و…) این نکات را رعایت نمایند.
محل تنظیم : گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
محل ارائه : گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
جمعیت مخاطب : ساکنان مجتمع‌های مسکونی فوق
هدف کلی :

شناخت و تحقیق مشکلات آپارتمان نشینی در محدوده قاسم آباد
هدف اختصاصی :
بررسی مشکلات آپارتمان نشینی در محدوده قاسم آباد
پیشینه تحقیق :
فعالیت هایی از باب مطالعات اجتماعی – اقتصادی و نظایر آن در آتلیه طراحی 5 گروه معماری انجام پذیرفته که با استفاده از آنها به نقد و بررسی آنها می‌پردازیم.

چکیده تحقیق :
رشد جمعیت، گسترش شهرها، کمبود زمین، افزایش مشکلات اقتصادی و همگی بیانگر این مطلب می‌باشند. که اکثر فضاهای مسکونی شهری ما را در آینده آپارتمان تشکیل خواهند داد که این خود سبب روی آوردن جمعیت قابل توجهی از مردم به زندگی آپارتمان نشینی خواهد بود که در نتیجه همه گیر شدن این موضوع سلامت راونی افراد به خطر خواهد افتاد.

بنابراین ما نیاز را بر آن دیدیم که از طریق شناخت و تجزیه و تحلیل و بررسی موردی عواملی که سبب سلب آسایش ساکنین مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی می‌شود به ارائه راه‌حل ها و راهکارهایی که در حل این مشکلات می‌تواند ما را یاری رساند پرداخته و ماحصل پژوهش خود را در اختیار دانش‌پژوهان گذاشته تا در کنار یکدیگر گامی هرچند ناچیز در جهت از بین بردن این معضل برداشته و در ایجاد یک جامعه سالم با یک آرامش نسبی سهمی هرچند اندک داشته باشیم.
مصاحبه با افراد ذیل صورت گرفته‌ است :

– آقای مهندس آزادی = شهردار منطقه 6 (صاحبنظر)
– آقای مهندس محسنی = آرشیتکت و مدیرگروه شهرسازی دانشگاه آزاد مشهد (صاحبنظر و دست‌اندرکار)
– آقای مهندس ابوترابی = آرشیتکت و مدرس دانشگاه آزاد مشهد (صاحبنظر و دست‌اندرکار)
– آقای دکتر آزاد = آرشیتکت و مدرس دانشگاه آزاد مشهد (صاحبنظر و دست‌اندرکار)
– آقای مهندس خالصه = آرشیتکت (دست‌اندرکار)
– مهندس طاهری = مدیرعامل شرکت بنیان بتن (دست اندرکار)

و همچنین مصاحبه با چند تن از ساکنین مجتمع‌های مسکونی گلها و حجت به عنوان کاربران صورت گرفته است.
منابع تحقیق :
1- اصول و روشهای طراحی شهری و فضای مسکونی در ایران ، جلد 1 و 2 محمود توسلی
2- مسکن حداقل (مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن)
3- مجله آبادی ، شماره 23 ، ویژه خانه
4- مسکن ، حومه و شهر ، نوربرت شوئونر، پرودیهیمی
5- مجموعه مباحث و روشهای شهرسازی ، جلد 2 ویژه مسکن (مرکز تحقیقات سامان مسکن)
6- ساختمان سازی با مردم (بخش خانه)، حسن فتحی
7- طراحی مجتمع مسکونی (با تأکید تقویت روحیه جسمی ساکنین) پایان‌نامه
8- آرشیو طراحی 5 گروه معماری
9- WWW.ARCHICLUB.BLOGSPOT.COM

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر