سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی مقاله بررسی تاثیر شیوههای فرزند پروری بر رشد اجتم

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان در word دارای 92 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان در word

چکیده

فصل اول

کلیات پژوهش;

مقدمه

طرح مسأله

ضرورت و اهمیت پژوهش;

اهداف پژوهش

پرسش پژوهش

فرضیه‌های پژوهش

متغیرهای پژوهشی

تعاریف پژوهشی

1- شیوه سهل گیر

2- شیوه مقتدرانه

3- شیوه‌ی استبدادی

رشد اجتماعی

فصل دوم

مقدمه

الف )‌رشد اجتماعی

رشد اجتماعی در دوران‌های مختلف

مرحله اول

مرحله دوم

مرحله سوم

رشد اجتماعی در دوره‌ی پیش دبستانی

رشد اجتماعی کودک در دبستان

رشد اجتماعی در دوره نوجوانی

اهداف رشد اجتماعی

نظریه‌های یادگیری اجتماعی « بندورا»

مطالعات عروسک بوبو

تاریخچه فرزند پروری

شیوه‌های فرزند پروری از نظر باوم مریند

شیوه مقتدرانه

شیوه سهل انگاری

شیوه خودکامه

اقتدار منطقی

مردم سالار

دستوردهنده

استبدادی -‌ آمرانه

غیر متعهد

نظریه‌های مربوط به شیوه‌های فرزند پروری

نظریه اریکسون

مرحله اول

اعتماد در برابر عدم اعتماد

مرحله دوم

استقلال عمل در برابر شرم و تردید

مرحله سوم

ابتکار در برابر احساس گناه

مرحله چهارم

تحقق عمل در برابر احساس کهتری

مرحله پنجم

احراز هویت در برابر پراکندگی نقش

مرحله ششم

دیگر آمیزی در برابر مردم گریزی یا انزوا طلبی

مرحله هفتم

پدیدآورندگی در برابر راکد ماندگی

مرحله هشتم

شکستگی و رشد یافتگی در برابر نومیدی

پژوهشهای انجام شده در خارج کشور

فصل سوم

روش پژوهش;

مقدمه

جامعه آماری پژوهش

نمونه و روش نمونه‌گیری

ابزار پژوهش

روایی

پایایی

تهیه‌ی نسخه‌ی فارسی

نمره گذاری

پایایی

اعتبار

روش جمع آوری داده‌ها

روش آماری

تحلیل داده ها

فصل چهارم

مقدمه

فصل پنجم

نتایج پژوهش;

بحث و نتیجه گیری

محدودیت های پژوهش

پیشنهادها

فصل ششم

خلاصه پژوهش

فهرست منابع

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله بررسی تاثیر شیوه‌های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان در word

1-     احدی – حسن ، جمهوری ، فرهاد ( 1380) ، روان شناسی رشد ، نوجوانی بزرگسالی تهران ، انتشارات پردیس

2-     ای برک ، لورا ( 1381) ، روان شناسی رشد ،جلد اول ، مترجم یحیی سید محمدی ، تهران ، نشر ارسباران

3-  اکبری ، بررسی تاثیر سبک های تربیتی مادران بر بزهکاری نوجوانان و نیز شرایط خانوادگی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( 1379)

4-     پاشا شریفی ،حسن ( 1384) ، اصول روان سنجی و روان آزمایی ، تهران ، انتشارات رشد

5-     دلاور ، علی ( 1381) ، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران ، انتشارات دسته

6-     شهیدی ، شهریار ، حمیدیه مصطفی ، ( 1382) ، اصول و مبانی بهداشت روانی ، تهران ، انتشارات سمت

7-  شولتر ، دوان ، سیدنی آلن ، شوارتز ( 1385) ، نظریه های شخصیت ، ترجمه یحیی سید محمدی ، تهران ،موسسه نشر ویرایش

8-  صاحب الزمانی ، زهرا ، بررسی رابطه هوش ، وضعیت خانوادگی و رفتار والدین با افت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی ، شهرستان اراک ، کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( 75-74)

9-  فرگوسن ، جرج ، تاکانه ، یوشیوتا ( 1380) ، تحلیل آماری در روان شناسی و علوم تربیتی ، ترجمه دکتر علی دلاور ، سیامک نقش بندی ، نشر ارسباران

10- ماسن ، پاول هنری و همکاران ( 1380) رشد و شخصیت ترجمه :مهشید یاسایی ، تهران ، نشر مرکز کتاب ماد

11- میلانی فر ، بهروز ( 1386) ، روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنائی ، تهران ،نشر شمس

مقدمه

 در عصر حاضر که همه چیز با شتاب در تغییر و تحول است دامنه‌ی دگرگونی به کانون خانواده نیز نفوذ کرده است و روابط انسانی را در شبکه‌ی ارتباطی خانوادگی به شدت تحت تاثیر قرار داده است ، به گونه‌ای که گاهی پدران و مادران پاسخ روشنی برای مسائل اخلاقی و تربیتی خود و فرزندانشان نمی یابند و مضطربانه از خود می پرسند اکنون چه باید کرد ؟

در خانواده است که کودک نخستین چشم انداز پیرامون خود را به دست می آورد و احساس وجود می‌کند رو در واقع روابط صمیمانه اعضای خانواده است که در تکوین رشد و شخصیت کودک و نوجوان تاثیر میکند .( پارسا ، 1376)

 روان پزشکان معتقدند جبر و زورگویی تار و پود حیات کودک و استعدادهای فطری او را به هم می‌ریزد ، و برعکس عشق و محبت والدین و آموزگاران باعث تعادل رشد دستگاه‌های عصبی مرکزی و در نتیجه در حالت‌های روانی او می‌شود (میلاد فر ، 1370)

والدین خشک و غیر منطقی و بیش از حد سخت‌گیر که از قبول هرگونه دلیل برای رعایت مقررات سرباز می‌زنند و می‌توانند سبب اختلال‌های شخصیت در کودکان گردند

 از طرفی تسلیم شدن والدین نسبت به خواسته‌های کودک نیز می تواند موجب اختلال در شخصیت کودک شود ، نگرش گرم یا سرد والدین می‌تواند باعث سازگاری یا ناسازگاری فرزندان در آینده باشد .( پارسا ، 1376 )

 الف )‌رشد اجتماعی

رشد اجتماعی به معنی تکامل روابط اجتماعی فرد است . رشد اجتماعی مستلزم هماهنگی با گروه اجتماعی و پیروی از هنجارها و سنتهای آن است

برای رسیدن به این مرحله از رشد اجتماعی کودک می‌بایست علایق خود را دگرگون کرده و شیوه‌های جدید رفتار او فراگیرد و دوستان جدیدی را برگزیند( رشد کودک ، احمدی و بنی جمال 1371) اهمیت رشد اجتماعی و اجتماعی شدن در آن است که هر کس در جامعه به دنیا می آید ، در آن نشو و نمو می‌کند و جوانی و بزرگسالی و در واقع زندگی خود را در جامعه می گذراند

به این ترتیب فرایند اجتماعی شدن کودک شبیه به خود را دارا می شود ، کودک علامتی به محیط می‌فرستد در جهت هدف خاص و هنگامی که همسالان یا همبازی‌های این علائم را دریافت کردند پاسخ آنها را ارسال می‌دارند و فرد متوجه می‌شود تا چه حد مقبولیت دارد

 به بیان دیگر واکنش دیگران به او می‌گوید که چگونه است ، البته ناگفته نماند که تفاوتهای فردی در روابط گروهی اثرات قابل ملاحظه‌ای دارد

 در واقع حساسیت کودکان در برابر تاثیرات اجتماعی ، متفاوت است، یعنی گروه در بعضی از کودکان بیشتر از بقیه تاثیر می گذارد

کودک « تنها » یعنی کسی که بیشتر وقت خود را به مطالعه یا اندیشه یا بازی انفرادی می گذراند ، یا در مغازه به پدرش کمک می کند ، در مقایسه با کودکی که رهبر کودک است و بیشتر اوقات خود را با دیگران می‌گذراند تاثیرات اجتماعی بسیار کمتری دریافت خواهد کرد .( شعاری نژاد ، 1364)

 از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر کودکان در یکدیگر از تاثیر بزرگسالان در کودکان زیادتر است ، هر چند این تاثیرات کودکان مدت باشد . این تفاوت به تفاوتهای دو دنیای کودکان و بزرگسالان بستگی دارد

 هم چنین دو مقایسه تاثیر معلم یا تاثیر همگنان باز هم گفته می‌شود تاثیر همگنان در واقع تحقیق نشان داده است که اگر بین خواسته‌های معلم و همگنان تعارض به وجود آید ، کودکان در این مواقع تسلیم همگنان می شوند

 هر چند بهتر است گفته شود ، که تاثیر والدین ، معلمان و همگنان مکمل یکدیگر .( راجرز ، عظیمی ، 1373)

 رشد اجتماعی در دوران‌های مختلف

 اولین رفتار اجتماعی کودک با تفاوت گذاری میان شخص و شیء آغاز می شود ، اما به درستی زمان تشخیص این جدایی را نمی‌توان مشخص کرد ، زیرا تنها ملاک قضاوت واکنش‌های آنی کودک است که با مشاهده این واکنشها نمی‌توان مطمئن بود که چندمین واکنش است .( احدی و بنی جمالی ، 1371)

روان شناسی در بیشتر سالهای قرن حاضر بر روابط کودکان با کسانی که مراقبت از آنها را به عهده دارند تاکید کرده‌اند و این واکنشهای متقابل را اساس عمده رشد عاطفی و شناختی قلمداد کرده‌اند

 در زمینه‌ی رشد اجتماعی در دوران کودکی ، روانکاوی انگلیسی به نام « جان بالبی» و اتولوژیست امریکایی به نام « هارلو» تئوری را به نام دلبستگی در سال 1958ارائه نمودند

 هارلو که بر روی میمونها تحقیق می‌کرد به این نتیجه رسیدند که نیاز کودک به حضور ما حتی از نیاز به گرسنگی هم مهمتر است

 بالبی رفتارهای کودکان از قبیل: خندیدن ، دنبال کردن مادر ، مکیدن سینه ، آویزان شدن کودک به مادر را به عنوان رفتارهای دلبستگی نامید

 اهمیت تئوری دلبستگی در این است که ارگانیسم بدن یک سیستم دریافت کننده دارد و یک سیستم عمل کننده که وقتی محرک دریافت می‌شود وادار می شود آن را دریافت کند و سپس از طریق سیستم عمل کننده‌ی رفتارهایی را نشان می‌دهند علاوه بر کارهای بالبی در سال 1970، اینزو ورث [2] ، نظریه بالینی را پذیرفت و تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام داد . وی به این نتیجه رسید که نزدیکی به افراد یک عامل ژنتیکی دارد یعنی او پذیرفت که انسان موجودی اجتماعی است

بعد از چندی اینزو ورث چهار مرحله را در فرایند دلبستگی تشخیص داد

 مرحله اول

 واکنش نامتمایز در برابر انسانها (‌جواب اجتماعی به شیوه‌ای نامتمایز نسبت به افراد) که از تولد تا سه ماهگی می‌باشد . در این مرحله عکس‌العمل نسبت به محرک‌های محیطی غیر انتخابی است

 مرحله دوم

 تمرکز بر روی افراد آشنا یا تشکیل دلبستگی که از سه تا شش ماهگی می باشد

 مرحله سوم

 دلبستگی کامل یا تقرب جویی فعال است که از شش تا بیست و چهار ماهگی ادامه داد ، در این مرحله علاوه بر پنج رفتار دلبستگی یک رفتار دیگر نیز اضافه می شود ، به نام رفتار واکنشی

اینزوورث می‌گوید

بچه‌ها هنگامی که میخواهند محیط را کشف کنند به عنوان پایگاه به مادر نگاه می‌کنند. محیط را می‌گردند .سپس به سوی مادر نگاه می‌کنند تا از وجود او خاطر جمع شوند، دوباره اکتشافات را از سر گرفته و به مادر لبخند می زنند

 به نظر وی اگر مادر به لبخندهای کودک جواب بدهد ،مادر تبدیل می‌شود به یک پایگاه محکم و باعث قوی شدن حس اعتماد به نفس و اکتشافات کودک می شود . در این مرحله انیزو ورث یک صحنه را تصور و به مرحله آزمایش در می‌آورد

 این صحنه که به موقعیت بیگانه معروف است ، دارای هشت مرحله می باشد که در هر مرحله مدت زمان سه دقیقه می‌باشد. این مراحل به ترتیب

1- مادر و کودک وارد یک اتاق نا آشنا می‌شوند

2- مادر در اتاق نشسته و کودک آزادانه به اکتشاف می‌پردازد

3- فرد بیگانه وارد اتاق می شود

4- مادر از اتاق خارج شده و کودک و فرد بیگانه در اتاق باقی می‌ماند

5- مادر در داخل اتاق شده و فرد بیگانه از اتاق خارج می شود

6- مادر از اتاق خارج شده و کودک در اتاق تنها می‌ماند

7- فرد بیگانه به اتاق آمده و کودک و کودکواردر اتاق می باشند

8-  فرد بیگانه بیرون رفته و مادر به اتاق باز می گردد

اینزوورث در ارزیابی مراحل فوق سه نوع کیفیت دلبستگی امن ( مطمئن ) گروه B که این کودکان در هنگام ورود مادر به اتاق از او استقبال می‌کند و نسبت به او اعتماد داشته و به دنبال تماس بدنی با مادر خود می باشند

 گروه دوم ؛ گروه کودکان اجتناب کننده هستند ، که دلبستگی آنها ناامن می باشد گروه A نام دارند که این کودکان از تماس با مادر و ارتباط با او به هنگام مراجعت به اتاق اجتناب نموده و از او دوری می‌نمایند

 گروه سوم ؛ گروه کودکان مقاوم و مضطرب گروه C هستند

این کودکان حالتی دارند که هم علاقه دارند به مادر نزدیک شوند و هم از او اجتناب می‌کنند و در واقع بین رفتارهای آنان تضاد وجود دارد

 به عقیده انیزوورث ، کیفیت دلبستگی ، بستگی به توانایی و قابلیت مادر در جواب دادن به علائم فرزندانشان دارد

 اهمیت تئوری دلبستگی این است که انسان به طور ژنتیکی انسان اجتماعی است و می‌خواهد با اطرافیانش رابطه برقرار کند .( پاپالیاواولذر[3]، 1992)

رابطه عاطفی بین کودک و اطرافیان- مخصوصاً در اولین سال زندگی در رشد اجتماعی او نقش تعیین کننده‌ای دارد ، و نحوه ارضای نیازهای کودک از جمله گرسنگی و تشنگی زیر بنای نگرش آینده او را نست به دیگران مشخص می‌سازد

 مادر عصبانی و مضطرب ،کودک را به طور مناسبی تغذیه نمی‌کند و با او ارتباط عاطفی مطلوبی برقرار نمی‌سازد . با ادامه این عمل به تدریج تغذیه و نحوه ارتباط برای کودک ناراحت کننده می شود و دردآور می گردد، چون ارگانیسم به طور طبیعی ، از ناراحتی و درد اجتناب می‌کند کودک از مادرش احتراز خواهد کرد و این عمل را به افراد دیگر تعمیم خواهد داد . از این رو طرد کودک توسط والدینش تعامل او را با دیگران مختل می سازد . ( سلیگمن و شافر[4] ، شفیع آبادی، 1991)

رابطه‌ی عاطفی بین کودک و مادر و در دومین سال زندگی ، در رشد روابط اجتماعی کودک اهمیت بسیار دارد ، کودک برای آنکه مورد پذیرش اطرافیان واقع شود به تدریج باید توقعات آنان را برآورده سازد ، قوانین و مقررات را رعایت کند

 آهسته و بی‌سر و صدا غذا بخورد و مدفوع و ادرارش را کنترل کند

 چنانچه توقعات اطرافیان از کودک نامناسب و غیره منتظره باشد ، کودک نگران و ناراحت می‌شود و رشد اجتماعی او مختل می‌گردد .( پاپالیا واولدز )

کودک به واسطه علاقه به والدین ، دختر بچه کفش مادرش را می‌پوشد و پسر بچه وسایل پدرش را تصاحب می‌کند

 کودک زمانی می‌تواند از رفتار والدین تقلید کند که شاهد اعمال آنان باشد ، همچنین کودک از تقلید رفتار والدین ، باید پاسخ مطلوب و خوشایندی دریافت کند تا آن را ادامه دهد هر چه پاداش قوی‌تر باشد ، امکان تقلید افزایش می‌یابد

 کودکان نقاط ضعف والدین را می‌شناسند و از آنها در موارد ضروری خود به خود استفاده می‌کنند

 ارتباط نادرست با کودک ، مشکلاتی را در رشد اجتماعی او باعث می‌گردد، خواه پنداره‌ی کودک که ارزشیابی آگاهانه و ناآگاهانه او از توانائیها و ضعفهایش است ، بر اثر تعامل با اطرافیان حاصل می‌شود که بی‌توجهی به کودک و ارتباط نامناسب والدین با او ممکن است در کودک احساس بی‌کفایتی و طرد شدگی به وجود آورد و کودک خود را فردی ارزشمند تلقی نکند

 رشد اجتماعی در دوره‌ی پیش دبستانی

 کودک به تدریج و کم کم در ارتباط با دیگران ، بر مهارتهای اجتماعی می افزاید ، علیرغم دوره اول کودکی که هم بازی‌هایش نقش چندانی در زندگی کودک ندارد ،در دوره پیش دبستانی در دبستان دوستان و هم بازیها تاثیر به سزائی دررشد کودک دارند

 کودک در رابطه با هم بازیها ، از الگوهای رفتاری آموخته شده در خانواده تبعیت می‌کند بر اثر آمیزش باهمسالان در مهد کودک و کودکستان و در بیرون از خانه کودک به تدریج پی می برد که برخی از آموخته‌های مناسب و مقبول نیستند و باید رفتارهای دیگری جایگزین آن شود .( پاپالیا واولدز1992)

 مادر ، اولین منبع برای فراگیری رفتارهای اجتماعی کودک است . رابطه درست کودک با مادر باعث می‌گردد که کودک در ارتباط با دیگران آنچه را که آموخته مورد استفاده قرار بدهد و اگر رابطه کودک با مادر سرد و محروم کننده باشد کودک با دیگران رابطه نامطلوب خواهد داشت . کودکان در دوره پیش دبستانی بیشتر با هم جنسان خود دوست می‌شوند و در گزینش همبازی ، تشابهات جنسی ، خانوادگی وسنی را مدنظر قرار می‌دهند

 روال انتخاب دوست به تدریج دگرگون می شود ، در آغاز که کودک تعداد زیادی دوست موقت دارد ، به مرور از تعداد دوستان می‌کاهد و رابطه پایدارتر و عمیق‌تری با آنان برقرار می‌سازد و کمتر به مناقشه می‌پردازد ، کنترل پرخاشگری ،یکی از ملاک های رشد اجتماعی در این دوره است

 کودک پرخاشگر ، دیگران را آزار می‌دهد ، آنان را کتک می‌زند ، اموال دیگران را تخریب می‌کند در برابر تقاضای اطرافیان مقاومت می‌کند و به ناسزاگویی می‌پردازد

 کودکانی که به علت ترس از نتیجه پرخاشگری ، خود را پنهان می‌سازند ، در موقعیتهایی نظیر بازی با وسایل و اسباب بازیها ، پرخاشگری خود را ظاهر می‌کند ، به عنوان نمونه کودک ممکن است ناراحتی از مادر را ضمن بازی با عروسکهایش بروز دهد

 معمولاً انتظار می‌رود که پسران بیش از دختران پرخاشگری خود را بروز دهند . شایان ذکراست که ، مهد کودک و کودستانی که امکانات کافی دارد می‌تواند مهارت‌های اجتماعی کودک را افزایش دهد . کودک در این مکان‌ها به یادگیری و تجربه‌ می‌پردازد و روش‌های ارتباط با دیگران را فرا می‌گیرد و به نکات قوت و ضعف خود پی می برد . مهد کودک و پیش دبستانی را باید ابتکار و اعتماد به نفس کودکان را افزایش ، مهارت‌ های اجتماعی آنها را گسترش دهند و رفتارهای مناسب او را اصلاح کنند ( شفیع آبادی ، 1371)

 به غیر از نکات یاد شده ، همانند سازی و بازی نیز در این دوره در رشد اجتماعی کودک اهمیت به سزایی دارند ، برای وقوع همانند سازی خواست کودک و نیز تقویت رفتار توسط اطرافیان ضروری است . کودک از رفتار والدین تقلید می‌کند چون مورد تشویق قرار می‌گیرد ، به تدریج به انجام آن عادت می‌کند

 ارتباط مادر با کودک ، نقش ویژه‌ای در همانند سازی دارد ، اگر کودک مورد معیت مادر قرار نگیرد ، برای تقلید از رفتارهای مادر انگیزه‌ای نخواهد داشت . درمقابل اگر مادر رابطه صمیمی و گرمی با کودک داشته باشد ، کودک از رفتارهای او تقلید خواهد کرد

 ازاین رو هر چه تفاهم و توافق بین کودک و والدین بیشتر باشد ، همانند سازی کودک سریع‌تر انجام می‌گیرد .( ماسن و همکاران ، براهنی 1373)

 بازی نیز وسیله مناسبی است که به توسط آن کودک نیز خود را در جهت مطلوب مصرف برساند . مهارت‌ها فرا گرفته شده را تحکیم بخشد ،‌مشکلات خود را ظاهر بسازد . و نقش افراد مختلف را ایفا نماید . بر طبق اشل ارائه توسط پارتن در سال 1932 ما می‌‌توانیم ، قابلیت ‌های اجتماعی کودک را به هنگام بازی مورد ارزشیابی قرار دهیم

این اشل به نام « اشل بازی‌های اجتماعی » نامیده می‌شود که دارای شش سطح می باشد

1- سطح اول[5]: دراین سطح بچه‌ها بیکار می‌مانند

2- سطح دوم[6] : در این سطح بازیکردن بین کودکان رایج است

3- سطح سوم[7] : در این سطح کودک بازی نمی‌کند بلکه به مشاهده و اظهار عقیده می‌پردازد

4- سطح چهارم[8] : دراین سطح کودک به موازات دیگران بازی می‌کند

5- سطح پنجم[9]: در این سطح بچه‌ها با هم بازی می‌کنند ،‌ولی بازیها قانون‌مند نیست

6- سطح ششم[10] : در این سطح کودکان با داشتن رهبر و طبق قانون باهم بازی و همکاری می‌نمایند

البته در بازی‌های این دوره ،‌نقش رفتارهای اجتماعی و نیز برخورد کودکان با یکدیگر در نحوه قضاوت و چگونگی رشد قابلیت‌های اجتماعی بسیار مهم می‌باشد .( حجازی ، 1380)

 بر طبق مطالعاتی که در مورد رفتار کودکان پیش دبستانی انجام شده است ،آشکار گشته ، پرخاشگرترین ، کودکان اجتماعی‌ترین آنانند ، هم چنین برطبق تحقیق ، فرایند ریچ و استالین در سالهای ( 1973 و 1975) آن دسته از کودکان که پیش از همه با هم همکاری داشتند سخاوتمندترین بودند و هم چنین پر جرأت تر و اجتماعی‌تر .( ماسن و همکاران ، 1973)

 به طور کلی می‌توان گفت ؛ استفاده از مکانیسم‌های دفاعی ، حسادت ، ترس ، پرخاشگری بین کودکان در این دوره رواج دارد و رشد اجتماعی به تدریج رفتار کودک رامطلوب‌تر می‌سازد و همانند سازی او با والدین در جامعه پذیری بعدی وی نقش قالبی دارد . ( شفیع آبادی ، 1380)

 رشد اجتماعی کودک در دبستان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله حرفه حسابرسی در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله حرفه حسابرسی در word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله حرفه حسابرسی در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله حرفه حسابرسی در word

مقدمه  
برنامه ریزی حسابرسی 
آموزش حرفه ای در مؤسسات حسابرسی 
استمرار آموزش- واکنش حسابرسان نسبت به تحولات حرفه 
نوسانات فصلی کار حسابرسان مستقل 
تنظیم طرح کلی حسابرسی 
برنامه های حسابرسی 
متناسب سازی برنامه حسابرسی  
بودجه های زمانی کار حسابرسی  
خلاصه گزارشگری 
لیست حقوق و دستمزد  
منابع و مآخذ 

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله حرفه حسابرسی در word

اصول حسابرسی ، جلد 1 و 2 مؤلفان : والتر بی میگز ، ا. ری . ویتینگتون، ترجمه : عباس ارباب سلیمانی

اصول حسابداری 2 ،مؤلف : حسن دهقان دهنوی

مقدمه

وجود اطلاعات مالی قابل اتکا ، لازمه بقای جامعه امروزین است. فرد سرمایه گذاری که تصمیم به خرید یا فروش سهام می گیرد، بانکداری که در مورد تأیید یک تقاضای وام تصمیم می گیرد، و دولت برای وصول درآمد مالیات متکی بر اظهارنامه های مالیاتی، همگی بر اطلاعاتی اتکا می کنند که توسط دیگران تهیه شده است. در بسیاری از این موارد، هدفهای تهیه کنندگان این اطلاعات ، با هدفهای استفاده کنندگان از آن مغیر است. نیاز به وجود حسابرسان ، مستقل در چنین استدلالی مستتر است، یعنی افرادی با صلاحیت و صداقت حرفه ای که بتواند مشخص کنند اطلاعات مالی که بر آن اتکا می شود تصویری مطلوب و کامل از واقعیت امر است یا خیر

بیشتر مؤسسات حسابرسی به شکل تضامنی اداره می شوند، هر چند که یک حسابرس مستقل می تواند در مؤسسه انفرادی خود یا در یک شرکت حرفه ای به کار حسابرسی بپردازد. شکل تضامنی در مقایسه با مؤسسه انفرادی دارای مزایای فراوانی است. هنگامی که دو یا چند حسابرس یا یکدیگر همکاری می کنند، امکان این که هر یک در کاری تخصص یابند افزایش می یابد و نوع میزان خدمات ارائه شده به صاحبکاران، مانند برنامه ریزی مالیاتی و خدمات مشاوره مدیریت، نیز ممکن است گسترش یابد. همچنین برای حسابرسان واجد شرایطی که در استخدام مؤسسه می باشند این امکان به وجود می آید که به سمت شریک مؤسسه ارتقا یابند. به وجود آوردن فرصت مشارکت برای کارکنان، یکی از عوامل  مهم جلب همکاری و حفظ افراد با لیاقت توسط مؤسسات حسابرسی است. شکل تضامنی مؤسسه حسابرسی، از راه تبادل نظر و بحث های شرکا درباره مشکلات حسابرسی و مسایل روز نیز فرصت هایی را برای رشد حرفه به وجود می آورد

 برنامه ریزی حسابرسی

برنامه ریزی کافی به معنای این است که در مورد صابحکار جدید قبل از قبول کار تحقیق شود، درباره فعالیت آن شناخت لازم کسب گردد و برای سازماندهی ، یکنواخت سازی و تنظیم برنامه کار حسابرسان طرحی کلی تنظیم شود. گرچه مقدار زیادی از برنامه ریزی حسابرسی قبل از شروع رسیدگیها انجام می شود، اما کار برنامه ریزی در تمام طول حسابرسی ادامه می یابد. هرگاه در طول حسابرسی با مشکلی برخورد شود، حسابرسان باید برای رفع آن برنامه ریزی کنند. برای مثال ، اگر نقاط ضعفی در سیستم کنترل داخلی صاحبکار کشف شود، حسابرسان باید برای رسیدگی های خود روش هایی را برنامه ریزی کنند که آنان را متقاعد سازد این ضعفها سبب اشتباهات با اهمیتی در صورتهای مالی نشده است. بطور خلاصه ، فرآیند برنامه ریزی با تصمیم به قبول صاحبکار جدید شروع می شود و تا امضا و تحویل گزارش حسابرسی ادامه می یابد

آموزش حرفه ای در مؤسسات حسابرسی

یکی از مشکلات عمده در حرفه حسابرسی، همگامی با تحولات جاری حرفه است. نحوه عملیات جدید در فعالیت های تجاری؛ استانداردهای جدید حسابرسی، مقرارت جدید بورس اوراق بهادار و استانداردهای جدید حسابداری مالی، و تغییرات قوانین مالیاتی تنها چند نمونه از عواملی است که ایجاب می کند اعضای این حرفه ، هموراه دانش فنی خود را به روز کنند

سیستم کنترل کیفیت هر مؤسسه حسابرسی باید به گونه ای باشد که اطمینان دهد کارکنان حرفه ای همواره در جریان آخرین تحولات فنی حرفه قرار می گیرند. بیشتر مؤسسات بزرگ حسابرسی به منظور برآوردن این نیاز، یک بخش جداگانه برای آموزش حرفه ای ایجاد می کنند

بخش آموزش حرفه ای، سمینارها و برنامه های آموزشی گوناگونی را برای کارکنان مؤسسه ارائه می کند. برنامه هر یک از این آموزشها، متناسب با نیازه و مسئولیت های شرکت کنندگان تدوین می شود. برای مثال، شرکا ممکن است در برنامه هایی شرکت کنند که بر محور سیاست های مؤسسه در مورد کنترل کیفیت حسابرس یا راه های به حداقل رساندن خطرات دعاوی حقوقی احتمالی متمرکز باشد. از طرف دیگر، برنامه های آموزشی کمک حسابرسان می تواند شامل روش های رسیدگی با استفاده از کامپیوترهای کوچک مؤسسه باشد. بخش آموزش حرفه ای علاوه بر ارائه برنامه های آموزشی، معمولاً خبرنامه هفتگی یا مجله ماهانه ای برای توزیع بین کارکنان مؤسسه و سایر افراد علاقه مند ، منتشر می کند

اغلب مؤسسات کوچک حسابرسی که داشتن یک بخش آموزش حرفه مستقل برای آنان مقدور نیست به دور هم گرد آمده و تشکیل مجتمع های مؤسسات حرفه ای را داده اند. این مجتمع ها، برنامه آموزشی را تدوین و اجرا می کنند، اطلاعات مربوط به موضوعات و مطالب فنی را انتشار می دهند، و به دیگر فعالیت های حرفه ای لازم برای جوابگویی به نیزهای مؤسسات عضو می پردازند. از آنجا که هزینه فعالیت های مجتمع بین اعضای آن سرشکن می شود، مؤسسات عضو می توانند با تحمل هزینه ای ناچیز از بیشتر مزایای یک بخش آموزش حرفه ای مستقل برخوردار شوند

 استمرار آموزش- واکنش حسابرسان نسبت به تحولات حرفه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله خربزه خراسان در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله خربزه خراسان در word دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله خربزه خراسان در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله خربزه خراسان در word

مقدمه

اهمیت اقتصادی خربزه

گیاه شناسی خربزه

نیازگرده افشانی خربزه از جدول نیازگرده افشانی گیاهان

مواد تشکیل دهنده

اثر عوامل محیطی

خاک شناسی

تناوب

کشت

کودهای ریزمغذی

آهن

تسطیح

ضدعفونی بذر

میزان بذر لازم

تاریخ کشت

کاشت با بذکرار

کشت سنتی

پیش رس کردن خربزه

داشت

هرس خربزه

حذف جوانه انتهایی

مباره با افات و بیماریها

شته

عسلک خربزه

طرز خسارت

تریپس;

کنه تار عنکبوتی

مگس خربزه

عروسک خربزه

بیماریها

بوته میری جالیز

ترکیدگی خربزه

سفیدک سطحی جالیز

علفهای هرز رایج خربزه

برداشت

منابع

مقدمه

خربزه از دیرباز تا کنون یکی از محصولات زراعی کشور به خصوص استان خراسان بوده است . اگر چه این محصولجالیزی در سایر مناطق ایران هم کشت م یگردد اما مهمترین منطقه کشت آن تا به امروز استان خراسان می باشد به طوری که در سفرنامه های مختلف جهانگردان معروف با گذر از منطقه خراسان از خربزه خاص این منطقه نام برده اند . لازم به ذکر است کلیه مطلب ذکر شده در این مجموعه در مورد توده های بومی خربزه خراسان می باشد . البته با توجه به شباهت انواع خربزه از این مجموعه در خصوص سایر موارد نیز می توان استفاده نمود

خربزه یکی از محصولات جالیزی است . اگر چه جالیزکاری در سالهای اخیر دچار تغییرات شگرفی شده است و انواع گیاهان جالیزی با علم اصلاح نباتات به صورت گلخانه ای ، در انواع شکلها ، اندازه ها و رنگ های مختلف تولید میگردند ولی خربزه خراسان با شکل و طعم خاص خود دچار کمترین تغیرات شده و با جزیی تفاوت به همان شکل قدیمی کشت می گردد و از نظر ژنتیکی اصلاح چندانی بر روی آن صورت نگرفته است و جای کار بسیاری برای متخصصان داخلی دارد

خربزه در بسیاری ازنقاط استان خراسان کشت می شود اما معروفترین نواحی خربزه کاری شامل جیم آباد در اطراف مشهد – تربت جام – تایباد و خواف می باشد . خربزه کشت شده در نواحی فوق دارای طعم و تردی خاص خود است . در سالهای اخیر با مصرف بی رویه ی کودهای شیمیای ، سموم دفع آفات و از سوی دیگر تغییرات جوی و افت میزان بارندگی ، باعث تنزل شدید کیفیت ، طغیان آفات و امرا ضاین محصول و کاهش شدید برداشت از واحد سطحگردیده که این سیر نزولی همچنان ادامه دارد . لذا بر ا« شدیم تا با ارائه مجموعه حاضر گامیدر بهینه سازی کشت و حل مشکلات این محصول برداشته به تبع آن شاهد افزایش کمیت و کیفیت آن و بالا رفتن صادرات باشیم

اهمیت اقتصادی خربزه

در منطقه خراسان به خصوص جنوب خراسان که از الحاظ صنعتی پیشرفت چندانی نداشته است کشت خربزه در اقتصاد منطقه اهمیت مضاعفی را دارد . تعداد زیادی از مردم این ناحی با کشت خربزه امرار معاش می نمایند بسیاری از مردم محلی و کارگران غیر محلی هر ساله در فصل کاشت و برداشت در زمینهای خربزه کاری مشغول به فعالیت می شوند و منطقه به محل جذب کارگران تبدیل می شود . در سالهای اخیر نیز شوراهای محلی با اخذ مالیات از کامیونهای حمل خربزه اقدام به کارهای عمرانی می نمایند

کشت خربزه برای مالکین اهمیت به سزایی دارد زیرا در کشت این محصول مقداری از عملیات داشت با برداشت همزمان بود ه و تلاقی این دو مرحله موجب گردیه است که سرمایه ی مالکین خیلی سریعتر نسبت به سایر کشتها بازگشت نماید . تمام اجزاء خربزه اعم از بوته ، میوه های وازد و تخمهای خربزه می تواند به مصرف تغذیه دادم برسد و اصولا در فصل خربزه به طور طبیعی مقداری از غذای مصرفیدامهای محلی از همین مواد تامین می گرد

گیاه شناسی خربزه

خربزه گیاهی است بوته ای و رونده از خانواده کدوئیان با نام علمی Cucumis melo یک پایه و دارای دو نوع گل ماده و نر ریشه مستقیم و ساقه طویل و خزنده ، برگهای پهن و پرزدار که به طور متناوب بر روی ساقه ها قرار گرفته تعداد ساقه های منشعب از ریشه پنج الی هشت عدد می باشد

در ابتدا گلهای نر و سپس گلهای ماده بر روی ساقه ظاهر می شوند همچنین تعداد گلهای نر بیشتر از گلهای ماده می باشد . از نظر شکل ظاهری گلهای نر بر روی یک ساقه کوچک تشکیل می شوند و گلهای ماده بر روی یک خربزه کوچک که در اصل همان تخمدان گیاه است ه بعد از انجام تلقیح شروع به رشد کرده و خربزه را ایجاد می کند

تخمدان یک خانه و سه برچه است و در داخل آن سه ردیف تخم تشکیل می شود . گرده افشانی عمدتا توسط حشرات گرده افشان و در درجه دوم به وسیله باد انجام ی شود . رسیدگی خربزه همان رسیددگی فیزیولوزیکی گیاه می باشد اما در بعضی موارد مشابه مانند خیار که بسیار شبیه خربزه است رسیدگی فیزیولوژیکی نبوده و اصل بازراپسندی مد نظر قرار می گیرد

نیازگرده افشانی خربزه از جدول نیازگرده افشانی گیاهان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله سیری در دین مبین اسلام در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله سیری در دین مبین اسلام در word دارای 58 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله سیری در دین مبین اسلام در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله سیری در دین مبین اسلام در word

مهمترین وظیفه و تکالیف هر فرد مسلمان عبارتند از:  
اماکن مقدس مسلمانان:  
آئین قربانی :  
اقسام قربانی:  
اشکال قربانی:  
آئین قربانی در ایران:  
نتیجه‌گیری از این فصل:  
پیشینه تاریخی:  
بنای اولیه امام زاده یعقوب (ع)  
بنای کنونی امامزاده یعقوب (ع)  
مشخصات بنای جدید:  
ضریح امام زاده یعقوب (ع):  
نحوه اداره امام زاده یعقوب (ع) :  
زائر سرا:  
نذورات:  
امام زاده یحیی (ع)  
امام زاده قاسم و سارا (ع) :  
باورهای زیارتگاهها :  
کارکرد مذهبی :  
فهرست منابع و مأخذ :  

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله سیری در دین مبین اسلام در word

1- آشفته تهرانی- امیر، جمعیت شناسی اقتصادی و اجتماعی و برنامه‌ریز نیروی انسانی انتشارات پرشکوه- چاپ اول ،‌1382

2- الیاده، سر چاه رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستاری، انتشارات سروش چاپ اول، 1372

3- برو،‌آسن، فرهنگ علوم اجتماعی،‌ ترجمه دکتر باقر ساروخانی، انتشارات کیهان چاپ دوم، 1371

4- حسین، هرو، تاریخ هنر، ترجمه پرویز مرزبان، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی- چاپ دوم، 1368

5- یوسفی جولندان، منصور، پایان نامه نقش زیارتگاهها در زندگی اقوام تالش، واحد مرکزی دانشکده علوم اجتماعی تهران، 1383

6- روح‌الامینی، محمد، زمینه فرهنگ شناسی ، انتشارت  عطار، چاپ اول،

7- روح الامینی محمود، مبانی انسان شناسی، انتشارات زمان چاپ دوم، 1362

8- رکنی یزدی، محمد مهدی، شوق دیدار، ناشر اداره امور فرهنگی آستان قدس رضوی چاپ اول 1362

9- عسگری، خانقاه، اصغر ، مردم شناسی (روش ، بینش، تجربه) انتشارات شب تار ، تهران، چاپ اول، 1373

10- گرابار، انگ، مسجد نمونه هنر دینی در اسلام، ترجمه محمد سعید رضایی کاشانی، فصلنامه هنر، شماره 26، پائیز 1373

11- مستوفی، حمدالله، نزهه القلوب، انتشارات طه- چاپ اول

12- سترنج، گی، جغرافیایی تاریخی سرزمینهای خلافت شرقی، ترجمه محمد عرفان انتشارات علمی فرهنگی ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، چاپ سوم 1367

13- فضائی، یوسف، سیر تحولی دینهای یهود و مسیح، چاپ تهران،

14- جان ناسن، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکم، چاپ تهران، 1344

15- فضائی، یوسف، بنیانهای اجتماعی دین، چاپ تهران، عظائی. 1356

16- شیبانی، ژان، سفر اروپائیان به ایران، ترجمه سید ضیاءلدین دهشیری- انتشارات علمی فرهنگی 1381

17- هیوم، رابرت، ادیان زنده جهان ، ترجمه عبدالرحیم گواهی، دفتر نشر فرهنگ الهدای – 1373

18- ثبوتی، هوشنگ، بناهای آرامگاهی استان زنجان، انتشارات زنگان، چاپ اول 1377

19- زنده دل، حسن، مجموعه راهنمای ایرانگردی استان زنجان- نشر ایرنگردان،

20- دکتر نواجش، مهرداده درآمدی بر مکاتب و نظریه‌های مردم شناسی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، چاپ اول 1382

21- خانم سخنی، ژینوس، جزوه مردم شناسی شهری، دانشگاه آزاد واحد مرکزی، 1382

22- دکتر فرید، محمد صادق، جزوه تاریخ اندیشه‌های مردم شناسی- دانشکده علوم اجتماعی- 1383

23- حکمت، علی اصغر، تاریخ ادیان، نشر ابن سینا، چاب سوم، اسفند

24- جمشید آزداگان، تحقیق در توتمیسم، نشر میراث ملل، چاپ اول

25- هیس، هر. ر. ، تاریخ مردم شناسی، ابوالقاسم طاهری – انتشارات ابن سینا چاپ اول 1340

26- دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1377

27- گروه آموزشی جغرافیا- جغرافیای استان زنجان، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، سال انتشار، 1378

29- آقا محمدی، محمد ابهر گذری و نظری، انتشارات زنگان، چاپ دوم 1377

30- امام علی(‌ع) نهج البلاغه، ترجمه مصطفی زمانی، انتشارات نبوی چاپ هشت، 1375

31- زمرشیدی، حین، طاق و قوس در معماری ایران، تهران، انتشارات کیهان چاپ دوم 1373

32- توسلی- غلامعباس- نظریه‌های جامعه شناسی- انتشارات سمت- چاپ دوم پائیز 1370

1- لا الا ا. . . ، محمد رسول ا

2- اعتقاد به قرآن، خطاب به رسول گرامی اسلام و معجره ایشان و تمسک به آن شرط وارستگی است

3- اعتقاد به فرشتگان

فرشتگان برای بخشش افراد نزد خداوند وساطت می‌نمایند (سوره مؤمن آیات 9-7، سوره شوری آیه 3)

هشت فرشته حاملان عرش الهی می‌باشند (سوره حاقه آیه 17) نوزده فرشته نگهبان دوزخ هستند (سوره مدثر آیه 30)

جبرئیل فرشته اعظم خدواند است. (سوره بقره آیه 91، سوره نحل آیه 104، سوره نجم آیات 6-5)

جبرئیل به نام روح القدس نیز خوانده می‌شود. (سوره بقره آیه 81)

جن و جنیان نیز موجوداتی از جنس روح هستند که در حد فاصل انسان و فرشته قرار دارند آنها نیز خوب و بد دارند (سوره هود آیه 120، سوره جن آیه 11) سپس خدا آسمان‌ها را شکافت، و فرشتگان گوناگون، آنرا انباشت، آنها به خدا سجده می‌کنند، عبادت می‌کنند ذکر خدا می‌گویند و خسته نمی‌شوند. دسته‌ای از فرشتگان، امناء‌ وحی و سخنگویان خدا، برای پیامبران هستند

گروهی دیگر، نگهبانان بندگان خدا و دربانیان بهشت هستند

گروهی هم در روی زمین استوارند. در کنار پایه‌های عرض خدا در حالی، که سر به زیراند، و بالهای خویش را دور خود گرفته‌اند ایستاده‌اند. (زمانی، مصطفی 1375 ص 18)‌

4- اعتقاد به انبیاء الهی

اولین پیامبر الهی آدام است. پس از اینکه خداوند جان آدم را گرفت زمین را خالی از پیامبر نگذاشت تا مردم را براه خدا با کوشش فراوان رهبری کنند، و میان معرفت خدا و ملت ارتباط برقرار سازند. خدا بوسیله پیامبران خود که بهترین سخنگویان و حافظان امانتهای رسالت بودند، در هر قرنی با ملت خود عهد و پیمان را ادامه داده، تا رسالت به پیامبر ما محمد صلی علیه و اله ختم گردید، و رسالت اعلام خطر و اتمام حجت به پایان رسید

خدا در هیچ عصری مردم را بدون پیامبر، کتاب آسمانی و رهبر مورد نیاز، نگذاشته است. پیامبرانی را فرستاد که محدود بودن تعداد خود و پیروانشان، از افزون بودن مخالفین آنان، مانعی از انجام رسالت نبود. هر پیامبری چه پیامبرانی که در اوائل تاریخ مبعوث شده‌اند، یا پیامبرانی که اواخر آمده‌اند. همه مشخصات پیغمبر بعد از خود را بیان می‌کرده‌اند

5- اعتقاد به معاد، روز جزا، بهشت و دوزخ

در پایان جهان، روز بعثت اخروی تمام مردگان مبعوث خواهند شد (سوره ق- آیه 41)

] در صور دمیده خواهد شد که ناگاه ایشان از گورها به سوی پروردگار خویش شتابان حرکت می‌کنند.[ (سوره یس آیه 51)

] آنگاه که برنامه تنظیم شده جهان به پایان رسید، و مقدرات موجودات انجام یافت و باقیمانده مردم هم جان دادند، و دستور خدا درباره قیامت صادر گردید. آسمان را حرکت می‌دهد و می‌شکافد، زمین را منقلب و متزلزل می‌گرداند، کوهها را از ریشه در‌می‌آورد. . .  خدا مردگان را که در زمین بوده‌اند و پوسیده‌اند از زمین بیرون می‌ریزد، سپس آنان را برای بازجوئی از کارهای پنهانی و نهانی دنیا بسته بندی می‌کند. دسته‌ای را در آسایش و نعمت قرار می‌دهد، بندگانی که اعمال خود را در دنیا انجام داده‌اند، در کنار رحمت خدا ثواب می‌برند، در بهشت جاویدانند و دسته‌ی دیگر را تحت فشار انتقام، که معصیت‌کارانند و در بدترین مکانها و آتش دوزخ جای داده می‌شوند.[ (زمانی 1375)

6- امامت: یا ایهاالذین آمنو اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم

ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خداوند و رسول او اطلاعات کنید و نیز از کسانی که از طرف آنها برای این امر تعیین شده‌اند نیز اطاعت کنید. خلافت و امامت طلوع کرد برقی جهید و درخشنده‌ای آشکار شد، انحرافی برطرف گردید و خدا جمعیت دیگری را جایگزین جمعیت دیگر کرد، قدرت از دست یکی گرفته و به دیگری داده شد. ما همانند کسیکه در قحطی قرار گرفته منتظر باران است در انتظار تغییر خلافت بودیم. رهبران نمایندگان خدا در میان خلق و آگاه از وضع مردم و حاکم بر آنها هستند. کسی وارد بهشت نمی شود مگر اینکه رهبران و امامان را بشناسد و آنان هم افراد را بشناسند. و کسیکه آنان را نشناسد و امامان هم او را نشناسند بطور حتم وارد آتش می‌گردد. (زمانی، مصطفی 1375 ص 352)

سوگند به آن خدائی که دانه را می‌شکافد و جانداران را می‌آفریند، اگر وضع حاضر نبود و اگر آماده شده یاور، و فشار جمعیت که تکلیف را تعیین می‌کند، نبود و اگر خدا از دانشمندان پیمان نگرفته بود که در برابر عوارض شکمبارگی و گرسنگی بیچاره‌گان نباید آرام بگیرند. من افسار مرکب خلافت را روی شانه‌اش می‌انداختم و کنار می‌رفتم و با همان ظرفی که درخت خلافت را اول آب دادم و خانه نشستم، اکنون نیز  آب می‌دادم و بخوبی درک می‌کردید که این دنیای شما در نظر من بی‌ارزش‌تر از بی است، که به هنگام عطسه بز بیرون می‌آید . (پیشین) آگاه باشید که آل محمد (ص) مثل ستارگان آسمان هستند، آنگاه که یکی از آنها خاموش شد، ستاره دیگری آشکار می‌گردد. گویا نعمتهای خدا در میان شما کامل شده و آنچه را آرزو دارید خدا به شما نشان خواهد داد . (پیشین)

مهمترین وظیفه و تکالیف هر فرد مسلمان عبارتند از

1-  نماز:

قرآن مکرراً تکلیف نماز را در مورد سفارش قرار می‌دهد، و از مناره مساجد روزانه پنج بار صدای اذان به گوش می‌رسد. قرآن از پیروانش می‌خواهد که در طول روز چند وقت نماز بخواند. در طلوع آفتاب، ظهر، و شب از اول فجر تا طلوع آفتاب نماز صبح، در ظهر پس از عبور آفتاب از نصف النهار هر محل، نماز عصر پس از ادای نماز ظهر، نماز مغرب پس از عبور سرخی خورشید از بالای سر، و نماز عشا پس از ادای نماز مغرب (سوره هود آیه 116 سوره بنی اسرائیل آیات 81-80، سوره طه آیه 130، سوره روم آیات 17- 16،  سوره ق آیات 39-38) نماز همواره در جهت مسجد مقدس مکه، که قبله گاه مسلمین است و خانه توحید کعبه، که توسط حضرت ابراهیم ساخته شد، خوانده می‌شود. خواندن نماز در مساجد به صورت جماعت فضیلت بیشتری دارد. اولین مسجد توسط رسول گرامی اسلام در شهر مدینه ساخته شده و مهمترین مرکز عبادی، سیاسی مسلمانان بشمار آمد. از آن پس با گسترش دین اسلام، در هر جائی از مناطق مسلمان نشین، شهری و روستائی ساختن مسجد معمول گردید،  و در حال حاضر نیز مساجد از اماکن مذهبی و مقدس مسلمانان بشمار می‌آید

2- روزه گرفتن در طول روزهای ماه رمضان:

«ای مؤمنین، تکلیف روزه بر شما نوشته شد و واجب گردید، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند واجب گردیده بود. در ماه رمضان. . . . پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید روزه بگیرد. . . . بخورید و بیاشامید تا لحظه‌‌ای که پدیدار شود رشته سپیدی در سیاهی شب . . . از آن زمان تا فرا رسیدن شب روزه بدارید» سوره بقره آیات 187-181)

البته روزهای دیگری هم هستند، که جنبه تکلیف و اجبار ندارند و هر فرد مسلمان جهت بردن اجر و ثواب روزه داری می‌کنند. همانگونه که خود حضرت محمد (ص) غالباً در روزهای دیگری از ماه هم روزه می‌گرفت. حدیثی از پیامبر نقل شده است: «در هر کار خوبی که کسی انجام دهد بین ده تا هفتصد برابر پاداش مقرر گردیده است، اما ثواب روزه داشتن بی از این حرفهاست»

3- سفر به مکه (حج):

در میان مردم حجم را اعلام نمای، بگذار که آنها پای پیاده و یا سوار بر هر شتری لاغر، از جانب هر دره ژرف به حج یایند» سوره حج آیه 28) از تکالیف خدا بر مردم یکی هم حج بیت‌ا . . . الحرام است، برای هر کسی که بتواند این کار را به نحوی انجم دهد. سوره آل عمران آیه 97) بنابراین بر هر مسلمان مستطیع که از نظر مالی و جسمی توانائی دارد واجب است، در طول زندگی خود یکبار به خانه خدا و مکه مشرف شود، تا خانه کعبه را طواف نموده و مناسک دیگر حج، مانند، بستن احرام، سعی و صفا و مروه، صحرای منا و عرفات، رجم شیطان، قربانی، تقصیر و . . .  بجا آورند

]حدا حجم و زیارت خانه محترم خود را، که آن را قبله مردم قرار داد، برای شما واج گردانیده است. خدا حجم را علامت تواضع مردم و عظمت خدا و اعتراف ملت به این عظمت قرار داد. خدای عزیز مسجد الحرام را پرچم اسلام و پناهگاه پناهندگان قرار داد ، و احترام آنرا واجب و زیارتش را فرض قرار داد ، و دستور داد به سوی آ کوچ کنید. «زمانی 1375 ص 26»

 4- صدقات:

این تکلیفی است، که به روشنی در مورد مسلمانان با ایمان و معتقد وضع گردیده است. (سوره بقره آیه 40، سوره تغابن آیه 16، سوره بینه‌ آیه 4) قبول اسلام بطور مسلم شامل پرداخت، این مالیات اسلامی است. (سوره توبه آیات 11-5)

«هنگامی که در جنگ غنیمتی بدست آوردید، بدانید که یک پنجم آن برای خدا و رسول و نزدیکان، یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان می‌باشد.» (سوره انفال آیه 41) بنابراین صدقات، همان مالیات برای حمایت و تقویت از دولت می‌باشد، که به مصرف هزینه‌های مؤسسات مذهبی، و نگهداری از فقراء و بینوایان و غیره می‌رسد. و علاوه بر آن هزینه سایر فعالیتهای دولتی نیز تأمین می‌شود

اماکن مقدس مسلمانان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی تحقیق هنر ریاضیات در word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق هنر ریاضیات در word دارای 104 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق هنر ریاضیات در word   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی تحقیق هنر ریاضیات در word

مقدمه    
فصل اول : زیباشناسی ریاضیات 
1-1 واژه شناسی و تعاریف    
1-2 ریاضیات کلید طلایی برای زیبایی شناسی    
1-3 نقش ریاضیات در زندگی بشر و در شناخت طبیعت    
1-4 انگیزه پیشرفت ریاضیات    
1-5 هنر و کاربرد ریاضیات    
1-6 ریاضیات و زندگی    
1-6-1  فاکتور گیری(خاطره ای از آقای x)    
1-6-2  در جستجوی یک رابطه ریاضی در خطبه عقد    
1-6-3   منطق و سرود ملی ژاپن    
1-7 ریاضیات و علوم دیگر    
1-8  ریاضیات و صنعت    
1-9   نقش ریاضیات و هندسه در تقویت قوه تفکر    
1-10  آموزش ریاضی به کودکان    
1-11ریاضیات در موسیقی    
1-11-1  اهمیت عدد 12    
1-11-2  تقارن و موسیقی    
1-11-3  ریاضیات و نت‌نویسی    
1-11-4  سیستمهای شمارشی در موسیقی    
1-12  نقش ریاضیات در مسئله یابی فرایند مدیریت روابط مشتری (CRM)    
1-13  کاربرد منشور در طبیعت    
1-14 کاربردی از ریاضیات در اعمال جراحی زیبایی    
1-15  حتمیت و قطعیت    
فصل دوم :کاربرد ارقام
2-1 مقدمه    
2-2  رقم صفر    
2-3  رقم شش “رقم عدد شیطانی”    
2-4 رقم هفت    
2-5  رقم سیزده    
2-6  رقم نوزده    
فصل سوم : نسبت طلایی
3-1  جواهر هندسه    
3-2  آشنایی با نسبت طلایی  GOLDEN RATIO)    
3-3 کاربرد های نسبت طلایی    
3-3-1  هنر نسبت طلایی در اهرام مصر    
3-3-2  نسبت طلایی در خوشنویسی    
3-3-3   نسبت طلایی در عکاسی    
3-3-4   نسبت طلایی در بدن انسان    
3-3-5   نسبت طلایی در دندان پزشکی    
3-3-6 نسبت طلایی در میان جانداران    
3-3-7   نسبت طلایی در گیاهان    
فصل چهارم :نظریه فازی
4-1  نظریه مجمو عه های فازی    
4-2 ریشه های تاریخی تفکر فازی و پیدایش مجموعه های فازی    
4-2-1  تعاریف منطق و پیشینه آن    
4-2-2  ریشه های تفکر فازی    
4-2-3  پیدایش فازی    
4-3 اساس کار محصولات فازی    
4-4  تفکر فازی در آموزش ریاضی    
4-5  همزیستی زیست شناسان با ریاضی دانان    
فصل پنجم : فراکتال ها
5-1  هندسه جهانی پرآشوب(فراکتال ها)    
5-2  تعریف آشوب    
5-3  فراکتالها    
فصل ششم : تقارن
6-1  تقارن انعکاسی    
6-2  تقارن دورانی    
6-3  تقارن انتقالی    
6-4  تقارن در ریاضی    
6-5  تقارن در فیزیک    
6-6  تقارن انعکاسی در زمان    
6-7نمونه ها یی از اشکال تقارنی    
نتیجه گیری     
منابع    

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق هنر ریاضیات در word

1ربیعی،محمد،مجله اتحاد،شماره ی 1 ،سال 1383

2رضوی ،ملیحه ،ریاضیات و طبیعت ،پایان نامه جهت اخذ دوره کارشناسی ریاضی ،مرکز تربیت معلم شهید خورشیدی ،سال

3 شهریاری،پرویز ،فرهنگ ریاضیات ،نشر شارع ،سال 1385

4 گویا ،زهرا ،مجله های رشد آموزش ریاضی

چکیده

ریاضیات در زندگی کاربرد زیادی دارد ولی طوری باید به ریاضی نگاه کرد که آن رشته ای از زندگی باشدواگر طرز راه حل چنان باشد که زود به جواب برسیم خیلی آسانتر می باشد.از جمله این کاربردها،کاربردهای فردی است، چون برای کارهایی که انجام می دهیم به طور روزانه اعمال ریاضی به کار میرود مانند ضرب، تقسیم، برای خریدهای روزانه و ;دانستن علوم ریاضیات در کارهای روزمره حتی اگر بسیار اندک و کم باشد نیز می توان راه گشای مفیدی در زندگی انسان ها باشد با پیشرفت علوم و تکنولوژی می توان گفت ریاضی در دنیا حرف اول را می زند. پس باید همیشه ریاضی را دانست و از آن بهره مند گرفت

اگر به اطراف خود بنگریم  مجموعه ای از اشکالی را می بینیم که هر روز از برابر چشمان ما می گذرد: مربع های پهن یا باریک ، کره ها و دایره های بزرگ و کوچک و; و این همان هندسه است. هندسه همان هنر ریاضی است هنری که به اشکال می پردازد و با زبان مخصوص به خود دنیای اطراف ما را توصیف می کند.و قدرت درک و استدلال و تجزیه و تحلیل را بالا می برد

چون زبان طبیعت به زبان ریاضی است پس ریاضی کمک به فهم رابطه میان عناصر طبیعت می کند

ریاضیات پایه همه علم هاست و تنها تفاوت و در واقع مزیتی که بر سایر علم ها دارد ، منطق آن است

اهمیت فوق العاده ای که ریاضیات ، در جامعه ی امروزی و در فعالیت های گوناگون تخصص ها دارد، بر کسی پوشیده نیست . باوجود این ، خیلی زیاد نیستند کسانی که علاقمند به ریاضیات باشند.البته تنها کسانی که کارو فعالیتشان به ریاضیات مربوط میشود،علاقمند به ریاضیات نیستندبلکه کم هم نیستند مشتاقانی که ساعت های فراغت خود را،باریاضیات می گذرانند.همه ی این ها چه حرفه ای ها و چه علاقمندان ، نه تنها فایده و اهمیت ریاضیات را می شناسند بلکه در ضمن به ریاضیات شوق می ورزند و می توانند زیبایی و ظرافتی که در مسأله ها ، قضیه ها و روش های ریاضی وجود دارد را احساس کنند

احساس و منطق را با هیچ نیرویی نمی توان از هم جدا کرد و هر جدایی ساختگی منجر به تحریف هر دوی آنها می شود . هر احساس اگر احساس واقعی باشد، خردمندانه است چراکه احساس واقعی نمی تواند جدا از اندیشه و خرد آدمی پدید آید

مقدمه

چه چیزی در ریاضیا ت وجود دارد که آن را نمونه عالی دقیقه و کمال مطلوب علومی که بر پایه این امتیاز نرسیده اند می سازد؟آرزوی پژوهندگان جوان،لااقل در میدان زیست شناسی و علوم اجتماعی،این است که معیارها وشیوه هایی را گسترش دهند که به این علوم امکان دهد تا در زمره علومی که راه رشد و تکامل دائمی را می پیمایند و تسلط ریاضیات را پذیرفته اند در آیند

ریاضیات  نه تنها الگویی است که علوم دقیقه می کوشند تا ساختمان خود را مطابق با آن طرح ریزی کنند،بلکه ملاتی است که اجزای این ساختمان را به یکدیگر می چسباند و آن را پا بر جا نگاه می دارد.در واقع تا وقتی که یک پدیده مورد بررسی به صورت قانونی ریاضی مورد مطالعه قرار نگرفته باشد،نمی توان آن را حل شده تلقی کرد

چرا این اعتقاد به وجود آمده است که فقط  جریانات ریاضی می توانند برای مشاهده تجربه و تفکر، آن دقت و آگاهی و اطمینان محکمی را که علم واقعی ایجاب می کند فراهم آورند؟

جهان علم همواره برای ریاضیات ارزش خاصی قائل بوده و آن را بالاتر از سایر رشته های دانش تلقی کرده است. یکی از علل و موجبات این امر آن است که در ریاضیات صحبت از احکامی است مسلم و قطعی و محقق، حال آنکه در مورد رشته های دیگر علوم این طور نبوده و احکام آنها ،کمابیش، قابل بحث و انتقاد است.و چه بسا آنچه که مورد تایید و توجه است، فردا ، با کشف واقعیت های تازه، بی اعتبار می گردد و جای خود را به نظریه های نوین می سپارد. بعلاوه قضیه ها  و احکام ریاضیا ت بحث در باب موضوعات واقعی است نه آنچه صرفا زاییده تخیلات بشر باشد.از این گذشته،پس از آنکه اولیه و اصلی (علوم متعارفه) این علم و همچنین روشهایی که باید به کمک آنها سایر قضایا را استنتاج کرد مورد توافق وحدت نظر قرار گیرد،کلیه کسانی که به حل وبحث قضایا و احکام ریاضی بپردازند،به نتیجه منطقی یکسان خواهند رسید

شهرت ریاضیات به عنوان علوم دقیقه علت وسبب دیگری هم دارد و آن اینکه  تنها ریاضیات است که می تواند به علوم طبیعی تا حدی قطعیت بخشد و آن ها را به صورتی دقیق تر و کلی تر در آورد.حصول این معنی بدون ریاضیات امکان ندارد

ریاضیات واقعا می تواند کلید شناخت دنیای فیزکی و بیولوژیکی ابزار بسیار موثری برای ایجاد یک نظام ذهنی منطقی برای جامعه باشد

حکیم عمر خیام، ریاضیدان ، اختر شناس و رباعی سرای بزرگ نیمه دوم سده ی پنجم و ابتدای سده ی ششم هجری، در مقدمه کتاب جبر خود می گوید:”ریاضیات به پیش گامی سزاورتر است.”

کارل فردریک گوس،ریاضیدان بزرگ آلمانی، ریاضیات را “سلطان همه دانش ها ” می دانست

آ.د.الکساندرف ریاضیدان و فیلسوف معاصر روسیه،موضوع را روشن تر می کند، او می گوید:”سر چشمه زنده بودن ریاضیات ، در این جاست که مفهوم ها و نتیجه گیری های آن، ناشی از واقعیت است و کاربرد فراوانی در سایر دانش ها، صنعت و در همه زمینه های مربوط به زندگی بشر، پیدا می کند واین مهم ترین مطلب برای درک ریاضیا ت است

ولی بحث به همین جا خاتمه نمی یابد.باید گفت اگر در تصور خود، ریاضیات را از مجموعه دانش های موجود بشر خارج کنیم ، نه تنها تمامی صنعت و تمدن امروزی فرو می ریزد و تمامی دانش های دیگر ، تکیه گاه اصلی خود را از دست می دهند،حتی، انسان در زندگی روزمره عادی و ابتدائی خود هم فلج خواهد شد و تمامی روابط انسانی موجود، به صورتی فاجعه آمیز ، از هم خواهد گسست-بی جهت نیست که “ریاضیات”-دست کم به معنای مقدماتی و ابتدایی آن-همیشه با بشر همراه بوده است و تاریخی به قدمت تاریخ بشر دارد

همه ما از کاربرد ریاضیات در دانش هایی همچون اختر شناسی،فیزیک، مکانیک آگاه هستیم، ولی در زمان ما ریاضیات توانسته است دامنه نفوذ خود را ، حتی در دانش هایی که به کلی دور از ریاضیات به حساب  می آمدند،همچون تاریخ نویسی، پزشکی،روانشناسی، زبان شناسی، جامعه شناسی و غیر آن گسترش دهد و دانش های مثل اقتصاد،زیست شناسی،زمین شناسی، و غیره تا حد زیادی به طور کامل،چه از نظر به کار گرفتن رابطه های ریاضی چه از نظر استفاده از روش های ریاضی، شکل ریاضی به خود بگیرند

در اینجا سخنی از هرمان ویل ریاضیدان معروف می آوریم:”باید توجه داشت که ریاضیات، نقشی بسیار جدی در شکل گیری فرهنگ معنوی ما دارد. دانش ریاضی هم، شبیه آفرینش های اساطیری، ادبیات و موسیقی، یکی از حوزه های خلاقیت خاص را تشکیل می دهد که، در آن، ماهیت انسانی او، یعنی کشش به سمت فضای معنوی زندگی، که خود یکی از مظاهر هماهنگی جهانی است، آشکار می شود

گر چه دریای ژرف ریاضیات را کرانی نیست ولی با توجه به نیاز جامعه، در شناسایی طبیعت متغیر و تحول به منظور شناخت ناشناخته ها، ایجاب می نماید که هر چه بیشتر با علم ریاضی و مفاهیم کاربردی آن آشنا گردیم

1-1 واژه شناسی و تعاریف

نخستین مفهوم ها و ایده آل های ریاضی ،به طور مستقیم از طبیعت ،محیط زندگی و نیاز های عملی انسان گرفته شده اند. کشیدگی درخت و راست بودن قامت انسان و دست ها و پاها ی او ،در نقاشی های انسان های نخستین به صورت خط راست و رنگین کمان طرح صورت و سر آدمی به صورت خط خمیده در آمده اند و انگشت های دست و سپس سنگریزه ها برای شمردن بکار گرفته شد. به این ترتیب نخستین مفهوم های ریاضی به صورتی مبهم و آمیخته با دیگر مفهوم ها شکل گرفت

1   واژه ریاضیات:ریاضیات به جای واژه یونانی «ماته ماتیکه » mathematike گذاشته شده است که خود از «ماته ما »  mathema به معنای «دانش » و «دانایی » آمده است
2      طبیعت : بخشی از جهان که بشر در ساختن آن دخالتی ندارد و عینیت داشتن و در خارج از ذهن محقق باشد
3     تقارن : مطابقت شکل ها و ترتیب اجزا در دو سوی یک نقطه یا صفحه را می گویند
4  خود متشابهی : اگر سیستمی به آن درجه بی نظمی برسد که اگر یک قطعه کوچک آن را بزرگ کرده و تکرار کنیم کل سیستم تولید شود ،به آن سیستم خود مشابه گویند
5  فراکتال : واژه فراکتال را در سال 1975 از کلمه لاتین فراکتوس به معنی سنگی که به شکل نا منظم شکسته و خرد شده است ساخته اند. فراکتال ها شکل هایی هستند که بر عکس شکل های هندسی اقلیدسی به هیچ وجه منظم نیستند . این شکل ها ،اولا : سراسر نا منظم اند . ثانیا : میزان بی نظمی آنها بر همه مقیاس ها یکسان است
6      آشوب : در فاصله زمانی که یک نظم بی نظمی تبدیل می شود آشوب نامیده می شود

1-2 ریاضیات کلید طلایی برای زیبایی شناسی

ج.ه هاردی” ریاضی دان انگلیسی معتقد است :« معیار ریاضی دان مانند معیار نقاش یا شاعر ، زیبایی است . اندیشه ها هم مانند رنگ ها یا واژه ها باید در هماهنگی کامل و سازگار با یکدیگر باشند . زیبایی نخستین معیار سنجش است . »

اگر این را بپذیریم که ، تصور و خیال ، یکی از سرچشمه های اصلی آفرینش های هنری است ، آن وقت ناچاریم قبول کنیم که ، در ریاضیات هم ، دست کم عنصر های زیبایی و هنر وجود دارد چرا که مایه ی اصلی کشف های ریاضی ، همان تصور و خیال است

به قول ولادیمیر ایلیچ نویسنده ی « دفاتر فلسفی » ، تصور و خیال « حتی در ریاضیات هم لازم است ، حتی کشف حساب دیفرانسیل و انتگرال هم ، بدون تصور و خیال ،ممکن نبود . »

با هیچ نیرنگی ، نمی توان از کشش انسان ها به سمت زیبایی ها جلوگیری کرد و آن چه زشت و نازیبا است را جانشین زیبایی ها کرد

طبیعت عنصر تقارن را عنوان نشانه زیبایی به هنرمند تلقین می‌کند و سپس ریاضی‌دان با کشف قانونمندیهای تقارن به مفاهیم شبه تقارن , تقارن لغزنده می‌رسد و کوبیسم را به هنرمند (نقاش ، شاعر یا موسیقی‌دان) تلقین می‌کند. نغمه‌ها و آواهای موجود در طبیعت الهام دهنده ترانه‌های هنرمندان بوده و ریاضیدانان با کشف قانونهای ریاضی حاکم بر این نغمه‌ها و تلاش در جهت تغییر و ترکیب آنها گونه‌های بسیار متفاوت و دل انگیزی در موسیقی آفریده‌اند. هر زمان که محاسبه درست ریاضی در نوشته‌های ادبی رعایت شده، آثار جالب و ماندگار و نزدیک به واقعیت و قابل قبول برای مخاطب خلق شده است. یکی از نمونه‌های این مساله رعایت توجه صحیح آندره یه ویچ در افسانه ثروتمند فقیر به محاسبات ریاضی در داستان خود می‌باشد (البته بدون وارد کردن محاسبات عددی) که آن را به اثری ماندگار و قابل پذیرش تبدیل کرده است. ترسیمهای هندسی و نسبت زرین کمک شایانی به هنرمندان معمار و برج ساز و می‌کند. 

در واقع تمامی عرصه ریاضیات سرشار از زیبایی و هنر است. زیبایی ریاضیات را می توان در شیوه بیان موضوع ، در طرز نوشتن و ارایه آن در استدلالهای منطقی آن ، در رابطه آن با زندگی و واقعیت ، در سرگذشت پیدایش و تکامل آن و در خود موضوع ریاضیات مشاهده کرد. 

افلاطون ، تقارن را مظهر و معیار زیبایی می دانست و چون ، گمان می کرد تنها هندسه است که می تواند رازهای هندسه را بر ملا کند و از ویژگی های آن برای ما سخن بگوید ، به هندسه عشق می ورزید و بر سر در آکادمی خود نوشته بود : « هر کس هندسه نمی داند وارد نشود . »

هندسه ، همچون دیگر شاخه های ریاضیات ، زاده ی نیازهای آدمی است ، ولی در این هم نمی توان تردید کرد که ، در کنار سایر عامل ها یکی از علت های جدا شدن هندسه از عمل و زندگی و شکل گیری آن به عنوان یک دانش انتزاعی ، کشش طبیعی آدمی به سمت زیبایی و نظم بوده است . و هرچه هندسه تکامل بیشتری پیدا کرده و عرصه های تازه ای را گشوده ، نظم و زیبایی خیره کننده ی آن ، افزون تر شده است

از همین جا است که ، یکی از راه های شناخت زیبایی ریاضیات و به خصوص هندسه ، آگاهی بر نحوه ی پیشرفت و تکامل آن است . مفهوم نقطه و خط راست ، از کجا آغاز شد و چگونه از فراز و نشیب ها گذشت ، تا به ظرافت و شکنندگی امروز رسید . ما در طبیعت دور و بر خود ، نه تنها نقطه و خط راست هندسی ، بلکه دایره مستطیل و کره و متوازی السطوح هم به معنای انتزاعی خود نمی بینیم

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >